گوناگون

اختراع جدید دانشمندان با کمک نمایشگر آیفون +تصاویر

اختراع جدید دانشمندان با کمک نمایشگر آیفون +تصاویر

توانایی ایجاد تصاویر هولوگرافیک با استفاده از نمایشگر آیفون ۱۴ به عنوان دستاوردی مهم در زمینه‌ی فناوری به شمار می‌رود.

به گزارش پارسینه، پژوهشگران با استفاده از این نمایشگر، توانسته‌اند تصاویر هولوگرافیک واقع‌گرایانه‌ای از طریق بازتولید نوری دو لایه‌ی یک تصویر سه‌بعدی رنگی ایجاد کنند. این دستاورد بر اساس مقاله‌ای که در مجله‌ی Optics Letters منتشر شده است، امکان‌پذیر شده است.

holographic-picture-out-of-screen-661d005338477a35277f971e_11zon

معمولاً تولید تصاویر هولوگرافیک نیازمند استفاده از تجهیزات گران‌قیمت و پیچیده مانند لیزرها است. به همین دلیل، قابلیت ساخت تصاویر هولوگرافیک با استفاده از یک آیفون، به‌عنوان یک پیشرفت بسیار مهم برای کاربردهای واقعیت مجازی محسوب می‌شود.

این دستاورد می‌تواند تاثیر بسزایی در صنایع سینمایی علمی تخیلی داشته باشد، زیرا این تکنولوژی اغلب برای نشان‌دادن آینده‌ی فناوری از تصاویر سه‌بعدی هولوگرافیک استفاده می‌کند. اما، تا کنون فناوری هولوگرافیک به دلیل هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌های فنی مورد استفاده قرار نگرفته بود؛ اما این دستاورد نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از نمایشگرهای معمولی گوشی، تصاویر سه‌بعدی واقع‌گرایانه‌ای ایجاد کرد.

محققان در چکیده‌ی مقاله‌ی خود توضیح داده‌اند که از روش هولوگرافی تولیدشده توسط کامپیوتر با استفاده از نور غیرهماهنگ ارسال‌شده از صفحه‌ی گوشی استفاده کرده‌اند. در این روش، از آبشاری از هولوگرام‌ها استفاده شده است که هولوگرام اول، عکسی رنگی روی گوشی را نشان می‌دهد. سپس با استفاده از حل مسئله‌ی معکوس نسبت به انتشار نور نامتجانس، آبشار هولوگرام بازتولید شده است. این روش به این صورت عمل می‌کند که با استفاده از هولوگرام دولایه‌ای که از یک آیفون و یک مدولاتور نور فضایی تشکیل شده است، تصویر رنگی سه‌بعدی بازتولید می‌شود.

holographic-house-picture-out-of-iphone-display-661d0050a55162c757fc5375_11zon

این روش پیچیده‌ای دارد و نیازمند مدل‌سازی دقیقی برای ایجاد الگوریتم‌های هماهنگ‌سازی نور صفحه‌ی نمایش و مدولاتور نوری فضایی است. اما، به عنوان یک دستاورد، نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از رویکردهای موجود، نمایش‌های سه‌بعدی را با هزینه‌ی کمتری نسبت به سیستم‌های لیزری سنتی، ایجاد کرد.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار