گوناگون

آشنایی با تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

آشنایی با تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یکی از روش‌های مهم برای بررسی و پیش‌بینی رفتار قیمتی ارزهای دیجیتال است.

پارسینه: در این روزها، بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از بازارهای پرفراز و نشیب جهانی شناخته می‌شود. بنابراین، تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به عنوان یکی از روش‌های اصلی تجزیه و تحلیل بازار، به ما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را در خرید و فروش ارزهای دیجیتال بگیریم. تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یکی از روش‌های مهم برای بررسی و پیش‌بینی رفتار قیمتی ارزهای دیجیتال است. این روش بر نمودارهای قیمتی، حجم معاملات و الگوهای بازار استوار است.

 

مفهوم تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر این فرض استوار است که تاریخچه قیمت‌ها، حجم معاملات و الگوهای بازار می‌توانند الگوهای قابل پیش‌بینی ایجاد کنند که به تصمیم‌گیری در مورد رفتار آینده قیمت‌ها کمک می‌کنند.

ابزارهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال وجود دارند که نمودارهای قیمتی یکی از آنها هستند. در این زمینه، نمودارهای مختلف مانند نمودارهای شمعی و خطی می‌توانند الگوهای قیمتی را که به تحلیل و پیش‌بینی قیمت‌ها کمک می‌کنند، در اختیار کاربر بگذارند.

همچنین، اندیکاتورها یا ابزارهایی مانند میانگین متحرک، نسبت قیمت به حجم (Volume Price Trend) و شاخص نیروی نسبی (Relative Strength Index) می‌توانند الگوهای بازار را مشخص کرده و ارائه دهنده سیگنال‌هایی برای خرید یا فروش باشند.

همچنین، الگوهای نموداری مانند الگوهای پرچم، سر و شانه، سقف و کف دوقلو و سه قلو می‌توانند به تشخیص الگوهای تغییرات قیمت کمک کنند.

مراحل تحلیل تکنیکال چیست؟

نخستین مرحله برای انجام یک تحلیل تکنیکال دقیق و کاربردی، آموزش است. بدون آموزش صحیح و اصولی نمی‌توان تصویری واضح و دقیق از روندها به دست آورد و در نتیجه پیش‌بینی‌های اشتباه، کاربران تصمیمات معاملاتی نامناسبی اتخاذ خواهند کرد که در نهایت به از دست دادن بخشی یا حتی همه دارایی‌های آنان منجر خواهد شد. این امر دلسردی از بازار را در معامله‌گران ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرصت کسب درآمد از این بازار مالی را به دلیل آموزش نادرست از دست بدهند.  

بعد از آموزش و کسب آگاهی کافی درباره بازار و جمع‌آوری داده‌ها قدم دوم است. ابتدا باید داده‌های مربوط به قیمت‌ها، حجم معاملات و نمودارها را جمع‌آوری کنید. سپس باید بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده، الگوهای تکنیکال را تشخیص دهید.

مرجله بعدی، استفاده از اندیکاتورهای مختلف برای تایید یا رد الگوها است. در نهایت با آنالیز روندها به مرحله تصمیم‌گیری خواهید رسید. به این ترتیب، بر اساس تحلیل‌ها و سیگنال‌های تکنیکال، تصمیم می‌گیرید که خرید یا فروش کنید.

طبق آنچه که در بالا اشاره شد، دیدیم که تحلیل تکنیکال یک ابزار قدرتمند است که به ما کمک می‌کند تا رفتار بازار ارزهای دیجیتال را درک کرده و بهترین تصمیمات را در مورد سرمایه‌گذاری در این بازار بگیریم. با توجه به پویایی بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از تحلیل تکنیکال می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر و با آمادگی بیشتر با ریسک‌های بازار روبه‌رو شویم و به سود بیشتری دست پیدا کنیم.

با آشنایی با ابزارهای تشخیص الگوی‌های قیمتی

Screenshot 2024-03-05 122248

 

اکنون که با مراحل تحلیل تکنیکال آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی انواع مختلف الگوهای قیمتی بپردازیم. در حوزه‌ تحلیل تکنیکال، دو نوع اصلی از الگوهای قیمتی وجود دارد: الگوی ادامه‌دهنده و الگوی بازگشتی. در ادامه، انواع مختلف این الگوها را بررسی خواهیم کرد.

الگوهای بازگشتی نشانگر تغییر در روند کنونی هستند. به عنوان مثال، در صورت مشاهد یک الگوی بازگشتی طی یک روند صعودی، می‌توانیم انتظارآن را داشته باشیم که روند آینده‌ای نزدیک در به سمت نزولی تغییر جهت دهد. از سوی دیگر، الگوهای ادامه‌دهنده نشان‌دهنده ادامه‌ روند فعلی هستند. در ادامه، با انواع مختلف الگوها در تحلیل تکنیکال آشنا خواهید شد و چگونگی معامله‌ با هرکدام را خواهید آموخت.

انواع الگوهای ادامه دهنده

الگوهای ادامه دهنده به چند دسته تقسیم می‌شوند که معامله‌گران با تشخیص آنها روی چارت می‌توانند درباره سرمایه‌گذاری خود تصمیم‌گیری کنند. به طور کلی الگوهای ادامه‌دهنده به چهار دسته مثلث‌ها (Triangles)، مستطیل  (Rectangle)، پرچم‌ها (Flags) و پرچم مثلی (Pennet) تقسیم می‌شوند.

الگوهای مثلث

به طور کلی معامله‌گران وقتی مثلث‌ها را در چارت مشاهده می‌کنند که با گذشت زمان تراکم در حرکات قیمتی یک ارز دیجیتال ایجاد شده باشد. این نوع از الگوها نیز به سه دسته صعودی، نزولی و متقارن تقسیم می‌شوند.

در الگوی مثلث صعودی، نقاط بازگشتی در کف‌های بالاتر ایجاد می‌شوند و به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که روند صعودی ادامه خواهد یافت. بازگشت‌های قیمتی در این الگو واقعی نیستند و در نهایت روند به صعود خود ادامه می‌دهد.

در الگوی مثلث نزولی اما نقاط بازگشتی روی سقف‌های پایین‌تر ایجاد می‌شوند که نشان می‌دهد روند نزولی ادامه خواهد یافت.

الگوی مثلث متقارن کمی پیچیده‌تر از انواع قبلی است زیرا در آن برخی نقاط بازگشتی در سقف پایین‌تر و برخی دیگر نیز در کف بالاتر ساخته می‌شوند و به همین دلیل به آن الگوی نامتقارن گفته می‌شود. در الگوی نامتقارن امکان مشاهده هر دو روند صعودی و نزولی وجود دارد که برای فهمیدن آن باید به تاریخچه روند نگاه کرد.

الگوی ادامه دهنده مستطیل

الگوی مستطیل یکی از ساده‌ترین انواع الگوها محسوب می‌شود و همین سادگی موجب شده تا بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران مبتدی قرار بگیرد. زمانی که یک روند صعودی باشد و بعد برای مدتی در حالت رنج قرار بگیرد، شما این الگو را در چارت مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد احتمالا روند صعودی ادامه خواهد یافت. الگوی ادامه دهنده مستطیلی برای تشخیص هر دو روند صعودی و نزولی کاربرد دارد.

الگوی ادامه دهنده پرچم سه گوش

الگوی پرچم سه گوش شباهت زیادی به الگوی پرچم دارند و شاید در نگاه اول تفاوتی بین این دو الگو احساس نکنید. اولین تفاوت این است که الگوی پرچم سه‌گوش اندازه‌های کوچک‌تری نسبت به الگوی پرچم دارد. این الگو طبق رنج کوچک در چارت تشکیل می‌شود، درحالی‌که الگوی پرچم حاصل رنج‌های بزرگ‌تری در چارت است.

نکته دوم این است که پرچم سه گوش قبل از یک روند قدرتمند نزولی یا صعودی ایجاد می‌شود. سرمایه‌گذاران با مشاهده این الگو می‌توانند نتیجه بگیرند که رمزارز مورد نظر آنان با قدرت مسیر خود را ادامه خواهد داد. به عبارت دیگر، مشاهده این الگو نشان می‌دهد که  بازار در حال استراحت است و دوباره به روند قبلی برمی‌گردد.

الگوی ادامه دهنده پرچم

الگوی ادامه دهنده پرچم نیز به دو صورت صعودی یا نزولی در چارت قابل مشاهده است. با مشاهده این الگو باید به گذشته روند توجه کنید تا متوجه شوید که بازار قبل از تشکیل آن در چه مسیری بوده‌است. با این الگو نیز می‌توانید آینده رمزارز خود را پیش‌بینی کنید.

انواع الگوهای برگشتی

Screenshot 2024-03-05 122302

 

در تحلیل تکنیکال، به الگویی که روند فعلی رمزارز را تغییر می‌دهد، الگوی بازگشتی می‌گویند. زمانی که یکی از الگوهای بازگشتی را در چارت مشاهده می‌کنید، سیگنال تغییر روند را دریافت خواهید کرد. به این ترتیب، روند قبلی متوقف و قیمت در خلاف جهت قبلی شروع به حرکت می‌کند. الگوهای سقف و کف دو قلو، الگوهای سقف و کف سه قلو و الگوی سر و شانه نمونه‌هایی از الگوهای بازگشتی هستند که در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک ارائه خواهیم داد.

الگوهای سقف و کف دو قلو

الگوی سقف دو قلو یک سیگنال نزولی و کف دو قلو سیگنال صعودی محسوب می‌شود. وقتی قیمت در جهت فعلی خود برای ادامه روند، دوبار تلاش ناموفق داشته باشد، شما شاهد شکل‌گیری این الگو در چارت قیمت خواهید بود که در این صورت باید انتظار تغییر جهت را داشته‌باشید.

الگوی سقف و کف سه قلو

الگوی سقف و کف سه قلو نیز یکی دیگر از الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. الگوی کف سه قلو، الگویی صعودی به شمار می‌آید که در روندهای نزولی تشکیل می‌شود. در این الگو نخستین کف، تغییرات طبیعی قیمت را نشان می‌دهد، کف دوم از ورود خریدارن قدرتمند به ارز و آمادگی برای رشد رمزارز حکایت دارد. در نهایت، کف سوم نیز نشانگر قدرت سطح حمایت شکل گرفته است. به این ترتیب با شکست خط گردن و افزایش قیمت‌ها در روند نزولی، روند نزولی معکوس خواهد شد.

شایان ذکر است که سقف سه قلو نیز الگوی بازگشتی نزولی است اما نسبت به الگوی سقف دو قلو کمیاب‌تر است. در صورت تشکیل این الگو در روند صعودی، می‌توان انتظار آغاز روند نزولی را داشت.  

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه (Head and Shoulder Pattern) یکی از قابل اعتمادترین و دقیق‌ترین الگوهای بازگشتی است که بیشترین کاربرد را در بین معامله‌گران دارد. تشخیص درست و به موقع این الگو در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند میزان موفقیت معامله‌گران در ترید را افزایش دهد.  

در الگوی سرو شانه سه قله را مشاهده خواهید کرد که در آن قله وسط از دو قله کناری بلندتر است و قله‌های کناری ارتفاع یکسانی دارند. این الگو نیز نشان‌دهنده تغییر روند است. در این الگو، قیمت رمزارز ابتدا به سقف خود رسیده اما مجددا به کف آخرین حرکت صعودی خود باز می‌گردد. در مرحله بعدی، قیمت دوباره سقف قبلی را رد می‌کند اما مجددا به کف اولیه خود بازمی‌گردد. در نهایت، قیمت در تلاش سوم تا سطح قیمتی که در قله اول مشاهده کرد بااا می‌رود اما بعد آن روند نزولی را آغاز می‌کند.

همانطور که از توضیحات نیز مشخص است، تحلیل تکنیکال می‌تواند با ارائه تصویری واضع از روند آینده بازار به معامله‌گران کمک کند تا تصمیمات درست‌تری برای ورود و خروج به بازار بگیرند. بنابراین آموزش صحیح و کاربردی در این عرصه ریسک‌های تریدر را کاهش داده و سطح موفقیت آنان را افزایش خواهد داد.

 سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی پارسینه در تهیه‌ محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار