گوناگون

سامانه مهران ابرپدافند مخوف همپای اس ۴۰۰ روسی

سامانه مهران ابرپدافند مخوف همپای اس ۴۰۰ روسی

سامانه پدافندی مهران؛ غول پدافندی مخوف ایرانی که اس 400روسیه را به چالش میکشد.

به گزارش پارسینه، سامانه جدید و برد بلند ایران به نام مهران با موشک‌های ۳۲۰ کیلومتری خود می‌تواند انواع بمب افکن، سوخت رسان و هواپیماهای ترابری راهبردی و انواع هواپیماهای شناسایی و شنود رادار پرنده را که در بردهای فراتر از سامانه‌های تاکتیکی مرسوم پرواز می‌کنند تهدید کند.

روند توسعه برد در سامانه‌های سوم خرداد در بردهای بالاتر و تثبیت در سطح اثرگذاری راهبردی که با رسیدن به برد ۲۰۰ کیلومتر شروع شده بود در بازدید فرماندهی کل قوا ایران از نمایشگاه نیروی هوافضا در آبان ۱۴۰۲ و با سامانه‌ای به نام مهران وارد فاز جدیدی شد.

مهران سامانه برد بلند است که هسته مرکزی آتشبار آن شامل ۴ موشک مستقر در پرتابگر جعبه‌ای و رادار آرایه‌ای فازی و یک سامانه برد بلند اپتیکی روی یک خودروی تاکتیکی بوده و و در کنار آن به خودروهای حامل شش موشک دارای پرتابگر جعبه‌ای متصل می‌شود. این سامانه وارث موشک ۲۰۰ کیلومتری سوم خرداد است که با نام مهران ۱ به این سامانه ملحق شده و همچنین به موشک دوربردتر به نام مهران ۲ هم مجهز شده که برد اعلام شده برای آن ۳۲۰ کیلومتر است. به این ترتیب سامانه مهران به عنوان سامانه پدافند هوایی موشکی راهبردی از دو نوع موشک استفاده می‌کند.

در سامانه مهران چهار موشک روی دو بازی مختلف نصب شده‌اند که از تصاویر منتشر شده برداشت می‌شود که هر یک از این دو بازو در راستای ارتفاعی از درجه آزادی مستقل حرکتی هستند. همچنین کل مجموعه موشک آور و رادار قابلیت چرخش در صفحه افقی را هم دارند. رادار و اپتیک سامانه مهران هم به صورت مکانیکی به هم متصل شده و در زمان حرکت به حالت افقی قرار می‌گیرند تا سامانه کمترین حجم فیزیکی را داشته باشد. سامانه اپتیکی نصب شده روی مهران به تنهایی قابلیت دو درجه آزادی حرکتی در سمت و ارتفاع را دارد. سپاه ترکیب ویژه و اثبات شده را در سوم خرداد یعنی تحرک بالا رادار پیشرفته آرایه فازی و موشک‌های چابک سوخت جامد را با اضافه کردن یک عنصر دیگر یعنی حفاظت از موشک در داخل پرتابگر در سامانه جدید مهران به کار گرفته تا این بار بتواند حتی روی پرنده‌های دشمن در محدوده امن در داخل فضای کشورهای متخاصم احتمالی هم اثرگذاری داشته باشد مهران با موشک‌های ۳۲۰ کیلومتری خود می‌تواند انواع بمب افکن و سوخت رسان و هواپیماهای ترابری راهبردی و انواع هواپیماهای شناسایی و شنود و رادار پرنده را که در بردهایی فراتر از سامانه‌های تاکتیکی مرسوم پرواز می‌کنند را هم تهدید کنند. قطعاً مهران همانند سایر سامانه‌ها با اتصال به رادارهای کشف و شناسایی اولیه از نظر اطلاعاتی پشتیبانی می‌شود تا در بهترین زمان ممکن بتواند با اهداف در مناسب‌ترین برد درگیر شود.

وجه دیگر ارزش عملیاتی سامانه‌ای همچون مهران که قابلیت تحرک بسیار بالایی دارد این است که با توجه به امکان حضور آن در هر نقطه‌ای از نواحی مرزی و خصوصاً سواحل جنوبی ایران، هواپیماهای شناسایی و خصوصاً رادارهای پرنده آواکس باید برای ایمن ماندن خود در فواصل بیش از ۳۲۰ کیلومتری از کشور پرواز کنند که به معنای کاهش شعاع مفید شناسایی آنها با حسگر های موجود است. بماند که پیش از این هم قابلیت جنگ الکترونیک سپاه و ارتش در فواصل ۴۰۰ کیلومتری تثبیت و دشمن آن را کاملاً درک کرده است.

 

ارسال نظر

  • علی کامی

    همیشه حتی گشنه باشم اما کشورم قدرتمند باشه این افتخار برا منه که همه چی رو میدونم ...چون انسان تمام راها رو میتونه تشخیص بده ما اگه قدرت نداشتیم مثل تمام کشورهای اطراف تو سری خور غرب بودیم

  • ابوالفضل معصومی

    زنده باد تمامی نیروهای مسلح ایران عزیز درود بر شما🌹🌹🌹♥️♥️♥️👍👍👍✋✋✋✋👏👏👏

  • حمید. علی همدانی

    چه ب.ویم چه بگویم که از عشق شهدا
    لحظه ای از پا منشنید شهیدان زنده ما
    🏴🏴🏴🏴🏴🍃🍃🍃🍃🌹🌹🌹

  • محمد

    درود و سپاس فراوان
    سربلزان وطن قدم تان بر تارک سرما چون چشمان شما بیدار است ما آسوده می خوابیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار