گوناگون

معرفی سامانه مهران هم‌تراز سامانه s۴۰۰ روسیه+عکس

معرفی سامانه مهران هم‌تراز سامانه s400 روسیه+عکس

مهران سامانه‌ای بردبلند است که هسته مرکزی آتشبار آن شامل چهار موشک مستقر در پرتابگر جعبه‌ای و رادار آرایه فازی و یک سامانه برد بلند اپتیکی روی یک خودروی تاکتیکی است.

روند توسعه بُرد در سامانه‌های سوم خرداد به برد‌های بالاتر و تثبیت در سطح اثرگذاری راهبردی که با رسیدن به برد ۲۰۰ کیلومتر شروع شده بود، در بازدید فرماندهی‌کل قوا از نمایشگاه نیروی هوافضا در آبان ۱۴۰۲ و با سامانه‌ای به‌نام مهران وارد فاز جدیدی شد.

مهران سامانه‌ای بردبلند است که هسته مرکزی آتشبار آن شامل چهار موشک مستقر در پرتابگر جعبه‌ای و رادار آرایه فازی و یک سامانه برد بلند اپتیکی روی یک خودروی تاکتیکی است و کنار آن به خودرو‌های حامل ۶ موشک دارای پرتابگر جعبه‌ای متصل می‌شود. سامانه مهران در واقع تکمیل کننده شبکه پدافند هوایی سپاه محسوب می‌شود.

 

 

137769_998

 

موشک مهران۱

پدافمد موشکی مهران وارث موشک ۲۰۰کیلومتری سوم خرداد است که با نام مهران۱ به این سامانه ملحق شده و همچنین به موشکی دوربردتر به‌نام مهران۲ هم مجهز شده است که برد اعلام‌شده برای آن ۳۲۰ کیلومتر است.

موشک مهران۲

سامانه مهران همچنین به موشکی دوربردتر به‌نام مهران۲ هم مجهز شده است که برد اعلام‌شده برای آن ۳۲۰ کیلومتر است.

پرتابگر سامانه موشکی مهران

بر روی تلار (پرتابگر) سامانه موشکی مهران، چهار موشک روی دو بازوی مختلف نصب شده‌اند که از تصاویر منتشرشده برداشت می‌شود هر یک از این دو بازو در راستای ارتفاع دارای درجه آزادی مستقل حرکتی هستند. همچنین کل مجموعه موشک‌ها و رادار قابلیت چرخش در صفحه افقی را هم دارند.

رادار و اپتیک سامانه مهران

رادار و اپتیک سامانه مهران به‌صورت مکانیکی به هم متصل شده‌اند و در زمان حرکت به حالت افقی قرار می‌گیرند تا سامانه کمترین حجم فیزیکی را داشته باشد. سامانه اپتیکی نصب‌شده روی مهران، به‌تن‌هایی قابلیت دو درجه آزادی حرکتی در سمت و ارتفاع را دارد.

مزیت‌های میدانی سامانه مهران برای ایران

با ورود مهران به عرصه پدافند کشور کار سامانه‌هایی نظیر سوم خرداد و ۹ دی برای مقابله با پرتابه‌های شلیک شده دشمن ساده‌تر می‌شود، زیرا سامانه موشکی مهران با استقرار احتمالی در نزدیکی مرز‌های هوایی کشورمان جنگنده‌های دشمن را ناچار به حفظ فاصله‌ای حداقل ۳۰۰ کیلومتری از حریم هوایی ایران اسلامی خواهد کرد که ضمن محدود کردن دسترسی آن‌ها به عمق خاک کشورمان، طیف گسترده‌ای از بمب‌های هواپرتاب آن‌ها نظیر مهمات SDB یا JDAM با بردی حدود ۱۰۰ کیلومتر را از دور خارج کرده و آن‌ها را ناچار به استفاده از ذخایر محدودتر موشک‌های کروز تهاجمی می‌کند.

 

 

137768_605

 

مهران با موشک‌های ۳۲۰کیلومتری خود می‌تواند انواع بمب‌افکن، سوخت‌رسان، هواپیما‌های ترابری راهبردی و انواع هواپیما‌های شناسایی و شنود و رادار پرنده را که در برد‌هایی فراتر از سامانه‌های تاکتیکی مرسوم پرواز می‌کنند، هم تهدید کند.

قطعاً مهران همانند سایر سامانه‌ها با اتصال به رادار‌های کشف و شناسایی اولیه از نظر اطلاعاتی پشتیبانی می‌شود تا در بهترین زمان ممکن بتواند با اهداف در مناسب‌ترین برد درگیر شود.

سامانه پدافندی دوربرد “مهران” را در مقام مقایسه می‌توان با سامانه S-۴۰۰ روسی دارای شباهت دانست که آخرین نسل عملیاتی شده پدافند دوربرد روسیه را تشکیل می‌دهد و با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، طراحی بهبود یافته و احتمالا برد عملیاتی بیشتر موشک‌ها، توانایی و عملکرد بهتری نیز نسبت به این سیستم مشهور پدافندی روسی داشته باشد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار