گوناگون

کاظم صدیقی به نماز جمعه بازگشت + واکنش ها

کاظم صدیقی به نماز جمعه بازگشت + واکنش ها

کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران خواهد بود.

به گزارش پارسینه و به نقل از انصاف نیوز، علی رغم واکنش‌های زیاد در دو ماه اخیر به ماجرای آیت الله صدیقی، همچنان قرار شده است که فردا نماز جمعه را او بخواند.

دو هفته پیش انصاف نیوز در گزارشی میدانی نظر تعدادی از نمازگزاران جمعه در تهران را درباره‌ی او پرسیده بود؛ آنها نظرات منفی زیادی نسبت به حضور او داشتند.

خبرگزاری دولت، ایرنا، ساعتی پیش اعلام کرد:

«نماز جمعه ۲۴ فروردین تهران به امامت آیت‌الله کاظم صدیقی در دانشگاه تهران اقامه می‌شود. درب‌های دانشگاه تهران برای اقامه نماز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ صبح باز می‌شود.»

photo_2024-04-11_23-25-08

سایت «تابناک» هم نوشت: پس از حاشیه های ایجاد شده بر سر زمین خواری در حوزه علمیه ازگل با مدیریت کاظم صدیقی و درگیر شدن این چهره و فرزندانش در این پرونده برخی خبرها حکایت از آن داشت که صدیقی به تریبون نماز جمعه باز نخواهد گشت.

حال براساس خبری که ایرنا منتشر کرده، نماز جمعه ۲۴ فروردین تهران به امامت کاظم صدیقی در دانشگاه تهران اقامه می‌شود.

همچنین سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

سایت روزنامه‌ی شرق نوشت: شاهد بودیم که خطیب محترم جمعه تهران جناب آقای ابوترابی که انتظار نمیرفت در جمعه گذشته با تطبیق نابجای موضوع آقای صدیقی با سرزنش خداوند در سوره مبارکه نور در مورد شایعه پراکنی که اصلا منشا تولید آن شایعه منافقین بودند مطلب را تلویحا قلب کردند ودریک کلمه این سبک وسیاق تقویت نظام وولایت فقیه نیست.

متاسفانه تفکر نادرست وتنگ نظرانه ای  شکل گرفته که برخورد با مسائل واینگونه تخلفات آشکار  وروشن که هرعقل متوسطی صرفظر از ابعاد حقوقی وکیفری آن قبح مطلب را میفهمد  تضعیف نظام  میدانند که قضیه آقای صدیقی اولین مولود این تفکر نبوده ودر صورت عدم تجدید نظر دراین تفکر آخرین آن هم نخواهد بود این تفکر غافل از آثار سوئ ان از جمله کاهش سرمایه اجتماعی (که در عدم رغبت اکثریت مردم در انتخابات خودنمایی کرد) باعث دین گریزی وبی اعتقادی مردم میشود ودراین مقوله همه مدعیان برخورد با فساد از رئیس جمهور گرفته تا رئیس قوه قضائیه ودیگر تریبون داران در معرض آزمایشند.

حتی شاهد بودیم که خطیب محترم  جمعه تهران  جناب آقای ابوترابی که  انتظار نمیرفت در جمعه گذشته  با تطبیق نابجای موضوع آقای صدیقی با سرزنش خداوند در سوره مبارکه نور در مورد شایعه پراکنی که اصلا  منشا تولید  آن شایعه منافقین بودند  مطلب را تلویحا قلب کردند ودریک کلمه این سبک وسیاق تقویت نظام وولایت فقیه نیست.

اکبر منفرد در شرق نوشت:

سال‌ها قبل مردم ایران از طریق رسانه‌ها با شخصی آشنا شدند به نام شیخ کاظم صدیقی که اینک تبدیل به قصه‌ای دردناک شده که آثار زیان‌باری در پی داشته. در این زمینه نکات زیر ذکر می‌شود:

۱- ابتدا مردم ایشان را با گریه‌های خاص دیدند و شناختند، بدون‌شک حالت تضرع و گریه در پیشگاه ربوبی امری مطلوب است، به شرط آنکه معقول و بجا باشد، نه مدام و در هر حالت. صدیقی به سبب حالت مدام اشک و گریه و اغلب نابجا مشهور است، به گونه‌ای که سوژه جوک حتی برخی بزرگان حوزوی شده است.

۲- ایشان بارها سخنانی گفته که هیچ مبنای شرعی و عقلی نداشته و از سوی افراد دخیل در موضوع تکذیب شده و این به‌شدت دین و دینداری مردم را وهن و تضعیف کرده و سوژه جوک و تمسخر دین و بزرگان در فضای مجازی شده، خوش‌بینانه‌ترین تفسیر این است که بگوییم ایشان درایت لازم در طرح مباحث به‌ویژه در حوزه مسائل اخلاقی و عرفانی را ندارد، قطعا طرح برخی مسائل اخلاقی و عرفانی سنگین در سطح عمومی به صلاح نیست.

۳- به‌تازگی درباره ایشان خبرنگاری در سایت رسمی‌اش درباره یک باغ هزار میلیارد‌تومانی در شمال تهران خبری منتشر کرد و به‌سرعت کانون توجهات عمومی قرار گرفت که طبق آن حوزه علمیه امام خمینی در منطقه ازگل با تولیت آقای صدیقی باغی به مساحت چهارهزارو ۲۰۰ متر داشته که قیمت روز آن، حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ اما آبان‌ماه امسال شرکتی به نام مؤسسه غیر‌تجاری پیروان اندیشه‌های قائم ثبت می‌شود و بعد از آن اسناد مالکیت این باغ گرانبها به نام این شرکت می‌شود. مالکان این شرکت آقای صدیقی و چند نفر از پسران و دوستان او هستند و  خبرها حاکی از انتقال بخش زیادی از زمین‌ها به ایشان و فرزندان‌شان بود.

با رسانه‌ای‌شدن موضوع ایشان که هم حوزوی است و با عنوان آیت‌الله که اختصاص به مجتهدان دارد، از او یاد می‌شود و به‌عنوان عارف و استاد اخلاق معرفی شده، هم سابقه بیش از چهار دهه قضاوت دارد، مشاور رئیس قوه قضائیه است، هم امام جمعه تهران، هم رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و همه اینها یعنی ایشان ظاهرا به اندازه کافی به مبانی و موازین فقهی و حقوقی و اخلاقی اطلاع و اشراف کامل دارد، متأسفانه دفاع و رفتاری بسیار نسنجیده و غیرمنطقی در این زمینه کرد که نه‌تنها افکار عمومی را اقناع نکرد؛ بلکه بر حجم شبهات و بی‌اعتمادی‌ها افزود. ایشان در ابتدا با طرح کلیشه‌ای نخ‌نما گفت: بوق‌های تبلیغاتی رسانه‌های دشمن به میدان آمدند و در یک جنگ روایت‌ها و جنگ رسانه‌ای عواطف مردم ما را مورد هجمه قرار دادند. سپس در سخنان دیگری گفتند: برای تشکیل مرکز پیش‌حوزوی امسال تصمیم بر این شد که اول مؤسسه‌ای ثبت شود و تشکیل مجتمع فرهنگی را تسهیل کنند و بعد از فراهم‌آمدن مقدمات تشکیل مجتمع فرهنگی، مؤسسه منحل شود. سپس مدعی جعل امضای‌شان شد و درنهایت با پذیرش مسائل مدعی شد: حوزه عملیه امام خمینی (ره) لازم داشت یک مرحله پیش‌حوزوی داشته باشد و تصمیم گرفتیم مؤسسه‌ای ثبت کنیم. در تأسیس مؤسسه غفلتی صورت گرفت که این غلفت از ناحیه من بود، نباید اعتماد می‌کردم. از اعضای مؤسسه آگاهی نداشتم و از وقوع غفلت در محضر خداوند استغفار می‌کنم و از مردم با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم. اموال حوزه با تأسیس مؤسسه جابه‌جا نشده است. مؤسسه منحل شد و ملک مزبور رسما به حوزه منتقل شده و به ثبت رسمی رسیده است. توقع دارم در نظارت اگر به موردی رسیدند که از نظر قانونی جای مؤاخذه وجود دارد، اعم از آشنایان و‌ غیرآشنایان در اجرای قانون حتما به حساب اشخاص رسیدگی شود. مجموع این دفاعیات و توجیهات با توجه به سوابق طولانی فقهی و حقوقی و اخلاقی آقای صدیقی و قرائن و شواهد موجود هیچ اعتبار فقهی و حقوقی ندارد و کاملا واهی و غیراخلاقی است و اصلا پذیرفتنی نیست و از ایشان بسیار بعید بود.

۴- همان‌گونه که می‌دانیم، در نظام حقوقی ما برای رسیدگی به تخلفات روحانیون دادگاهی وجود دارد، به نام دادگاه ویژه روحانیت که وفق آیین‌نامه اجرائی این دادگاه فعالیت می‌کند. تصور عمومی این است که این دادگاه بیشتر دنبال محاکمه روحانیون منتقد حاکمیت است و کمتر شاهد رسیدگی به تخلفات دیگر حوزویان به‌ویژه حوزویان مشهور و به‌ظاهر انقلابی هستیم. اکنون این دادگاه در مقابل آزمونی سخت قرار گرفته و باید چهره‌ای زیبا از عدالت علوی را نشان دهد.

۵- اگر بخواهیم دفاعیات و توجیهات کاظم صدیقی را بپذیریم، معنا و مفهومش این است که ایشان با وجود عناوین حوزوی و سوابق و مناصب طولانی و بالای قضائی، دانش و سواد فقهی حقوقی لازم برای تشخیص امور حقوقی باغ ازگل و مؤسسه مذکور و کیفیت نقل و انتقال و انحلال مؤسسه و ابطال سند و چگونگی پیگیری تخلف را نداشته و به‌راحتی فریب خورده و سخنانی غیر‌تخصصی می‌گوید و در نامه‌ای تقاضای رسیدگی می‌کند؛ در‌حالی‌که جرم علیه خودش اتفاق افتاده و وفق قوانین باید شخص خودش طرح دعوا کند، نه اینکه با نوشتن نامه خواستار رسیدگی شود؛ بنابراین این ایراد به دستگاه‌های مسئول وارد است که چرا با وجود روحانیون فاضل و فرهیخته و قضات دانشمند باید از این‌گونه افراد استفاده شود که از تشخیص موضوعاتی به این سادگی ناتوان‌اند و به‌راحتی فریب می‌خورند.

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس

    ایشان شرایط امامت جمعه را ندارند و در صورت حضور امروز او در سمت امام جمعه تهران نه تنها باعث ابطال نماز ، نمازگزاران خواهد شد بلکه اعتماد مردم به مبانی دینی را نیز سست نموده و به آبروی نظام لطمات جبران ناپذیری وارد می کند .لذا الان که هنور اول صبح است و تا زمان برگزاری نماز چند ساعتی باقیست تا دیر نشده شخص دیگری را جایگزین نموده تا با حیثیت نظام و اسلام بازی نشود

  • ارش

    وای به روزی که بگندد نمک بی تفاوتی به فساد و افکار عمومی

  • سعید

    دهن کجی به مردم در رفتار های متفاوت با بزهکاران متاسفانه نمونه های روشن و واضحی داشته که این تطهیر های بعدی عمق نجاست آن را پاک نمیکند

  • محمد مهدی اسلامی

    __ بسمه تعالی __ با عرض پوزش از برخی دوستان خوبمان که کمی بی توجه کرده و تحت تأثیر تبلیغات فرصت طلبان و بهانه جویان ضد اسلام قرار گرفته و نسبت به انسان شریف و بزرگواری چون جناب آقای صدیقی بد بین شده اند که البته بزودی متوجه اشتباهشان خواهند شد ، عرض می کنم : گسانی میل کردند زود بادنجان __ نه در بشقاب بلکه توی آفنجان __ کنون باید بگیرند درس عبرت __ بکوشند تا شوند خود اهل خبرت _ نفرمایندحکم بیهوده صادر __ عجولانه در آن امری که قادر __ نیند بر فهم و درکش هیچ و هر گز __ برای آن که آن حکم مثل وزوز __ بماند کز مگس یا آن که زنبور __ زند سر از ره نزدیک یا دور __ کند درک این سخن را شخص دانا __ بفهمش نیست قادر شخص کانا __ فقط گوید بمن چند فحش و نا خوش __ نخواهد گفت بر خود هیچگه هش __

  • وطندار

    اشکالی ندارد ایشان خودی است

  • محمد میرزائی

    برای درک دیگران، باید تو همان آبی شنا کنی که اونارو غرق کرده!...

  • هشمهری

    ... نمازجمعه واون تریبون حرمت داره، حای ... صدیقی پشت اون تریبون نیستش...

  • ناشناس

    ضمن تبریک و تهنیت به ایشان لطفا بفرمایید مطابق شرع اسلام حکم ... بیت المال چیه

  • محمد مهدی اسلامی

    __ بسمه تعالی __ درو دبر جناب آقای صدیقی . کیست که تواند برد از قلب من _ حتی بکندن سرم از روی تن _
    عشق شدیدی را که دارم بد وست__ علت این جذبه همه حسن اوست __
    هیچ سخنی را نپذیرم ز خلق __ الّا بر آرد سخن حق ز حلق __

    • محمد مهدی اسلامی

      __ بسمه تعالی __ بخود گویم همیشه این سخن را __ نیازی نیست اشخاص کهن را __ کز افرادی همانند تو مسکین __ بیاموزند عقل و درک از دین __ مجو در وادی جهل از کسی عقل __ بگوئی یا نگوئی می کنند نقل __ کلام پوچ وبی مغز بی تفکر __ نخواهد کرد دوا دردی تذکر __ بدان که جاهلان جفتک پرانند __ در آن جهلی که وا مانده در آنند __ تفکر کار هیچ نا بخردی نیست __ چه میداند که اصلاََ عقل و فکر چیست __چو طوطی سر فرود آرد به یاوه __ به تهران بوده باشد یا به پاوه __

  • رضی

    نکنه پشت جلد قرآن چیز دیگه ای نوشته شده که آقایان علما به مردم نگفتند بابا خودعلما میگن امام جماعت باید عادل باشه آنهم منظورعدالت ظاهری یعنی اگر امام جماعتی درمنظرعموم درحال خوردن مثلا طعامی باشه از عدالت خارج شده پشت سرش نمیشه نماز خواند چه برسه به اینکه امام جماعت دروغ بگه دیگه حسابش با کرام الکاتبین است. تورا بخدا با دین مردم بازی نکنید . دزد مال مردم باشید .نه دین مردم.

    • محمد مهدی اسلامی

      __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جنابعالی ، جناب آقا رضی خدای تعالی حفظتان کند ، از محضر مبارکتان اجازه می خواهم که بخدمت با سعادتتان عرض کنم ، قربان شما بشوم ، سعی بفرمائید حتی بشوخی که باشد چیزی را به احکام اسلام نچسبانید ، چون این کار خود انسان را سبک و بی مقدار می کند . اولین پرسشی که از جنابعالی می کنند این است که این سخن را از کجا آورده اید ؟ کدام فقیه چنین فتوائی را دارد و سندتان بر این مطلب کدام است ؟ عزیزم پس بکوشیم بیهوده خودمان را سبک نکنیم . مردم مؤمن خصوصاََ در مورد احکام شرعیه حساسند ، اینگونه نیست که هر چه را از هر کسی بشنوند فوراََ باور کنند . من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم __زیرا که خیر و صلاح ترا می جویم __ تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ( خدای نا خواسته ) ملال __ چون عاقلیم نگوئیم غیر حلال __ مؤفق و مؤید باشید . با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار