گوناگون

هر آنچه در رابطه با کاشان باید بدانید / کاشان مقصد بی نظیر سفرهای بهاره

هر آنچه در رابطه با کاشان باید بدانید / کاشان مقصد بی نظیر سفرهای بهاره

در این مطلب به معرفی شهر کاشان می پردازیم که یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است. نگاهی به جاذبه های کاشان داریم و کمی درباره آنها توضیح می دهیم. به دنیای سوغات و صنایع دستی کاشان قدم می گذاریم و غذاهای خوشمزه این دیار را هم مرور می کنیم. همچنین درباره تاریخچه کاشان صحبت می کنیم و آداب و رسوم مردم این شهر را هم برای تان توضیح می دهیم.

به گزارش پارسینه، اگر در آینده ای نزدیک یا دور، قصد سفر به کاشان را دارید پیشنهاد می شود از این مطلب بهره ببرید.

چرا باید به کاشان سفر کنیم؟

کاشان، با داشتن باغ‌های فین که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است.

این شهر میزبان یکی از مراسم معروف ایران، گلاب‌گیری، است که طرفداران بسیاری دارد.

کاشان یک شهر کوچک است که به راحتی می‌توانید در یک روز به بیشتر جاذبه‌های آن دسترسی پیدا کنید؛ پس بازدید از زیبایی‌های آن وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.

این شهر به عنوان یکی از مقاصد محبوب کویرنوردان شناخته شده است و به دلیل نزدیکی به مناظر زیبای کویر، می‌تواند مقصد مناسبی برای علاقه‌مندان باشد.

اطلاعات کلی درباره کاشان:

جمعیت:

364,482 نفر بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵

دین و مذهب:

مردم کاشان مسلمان هستند و در منابع اسلامی همواره از کاشان به عنوان یکی از شهرهای شیعه مذهب یاد شده است. همچنین، جوامع یهودی نیز تاریخچه‌ای مهم در کاشان داشته‌اند که حداقل به دوره صفویه بازمی‌گردد.

زبان:

مردم کاشان به زبان فارسی و لهجه کاشانی صحبت می‌کنند که ویژگی‌های صوتی خاصی دارد.

اقتصاد:

اقتصاد کاشان بر پایه صنایع مختلفی مانند کشاورزی، صنایع دستی، معادن و صنایع کارخانه‌ای متمرکز است. این شهر دارای صنایع دستی چون مسگری، کاشی‌کاری، ابریشم بافی، مخمل بافی و ... می‌باشد.

مشاهیر:

از جمله مشاهیر این شهر می‌توان به سهراب سپهری، کمال الملک، باباافضل کاشانی، و غیاث الدین جمشید کاشانی اشاره کرد.

کاشان همچنین با برخی شهرهای دیگر به عنوان شهرهای خواهرخوانده پیوند دارد مانند کازانلیک در بلغارستان، اومئا در سوئد و سبزوار در ایران.

به طرفداران گردشگری تاریخی و فرهنگی، کاشان انتخابی بسیار جذاب خواهد بود.

حقایق جالب درباره کاشان

کاشان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران شناخته می‌شود و با دارالمومنین مشهور است. این شهر با حدود ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی، بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده و آن را یکی از زیباترین شهرهای ایران می‌دانند. کاشان نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران ایفا می‌کند و به عنوان پایتخت فرش ایران شناخته می‌شود. قالی‌های کاشان نیز به عنوان بخشی از میراث ناملموس یونسکو ثبت شده‌اند.

مراسم قالیشویان که در حوالی این شهر برگزار می‌شود، به خاطر ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو شهرت دارد. کاشان همچنین در زمره نخستین شهرهای ایران است که صنایع کارخانه‌ای را توسعه داده است.

سوغات و صنایع دستی کاشان

سوغات خوراکی کاشان: 

- گلاب و گل محمدی:

معروف‌ترین سوغاتی کاشان گلاب است و گل‌های محمدی خشک شده نیز در جای جای شهر به فروش می‌رسند.

- عرقیجات:

شامل عرق نعناع، عرق بیدمشک، عرق دارچین و ...

- کلوچه کاشان:

از آرد سبوس‌دار گندم، شکر، روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزیین تهیه می‌شود.

- شیرینی‌های کاشان:

شامل پشمک، باقلوا، سوهان، نقل بیدمشکی، قطاب، حاجی بادوم و ...

- خشکبار:

شامل انواع میوه‌های خشک مثل انجیر، هلو و سیب

صنایع دستی کاشان

فرش:

شهر کاشان دارای تاریخ طولانی در صنعت فرش است و حدود یک سوم از ساکنانش در این صنعت مشغول به کار هستند. مهارت فرش بافی کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار دارد و ارزش جهانی دارد. سازمان یونسکو این مهارت ها را نمایانگر خلاقیت انسانی و تنوع فرهنگی جامعه ایرانی می‌داند.

سفال:

پیشینه سفالگری در کاشان به 7000 سال پیش بازمی‌گردد و بسیاری این شهر را زادگاه این هنر می‌دانند. در سفر به این دیار می‌توانید انواع ظروف و تزیینات سفالی را به عنوان سوغات خریداری کنید.

گیوه نَشَلجی:

گیوه نَشَلجی در روستای نشلج، که ۴۵ کیلومتری کاشان واقع شده، تولید می‌شود. تولید گیوه در این روستا به قدمتی برمی‌گردد که تقریبا هر خانه‌ای در آنجا می‌تواند یک کارگاه گیوه سازی داشته باشد.

سایر صنایع دستی:

شامل شعربافی، زری‌بافی، مخمل‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی، نمدمالی، مسگری، مشبک‌کاری و منبت‌کاری است.

غذاهای محلی کاشان

بازدید از کاشان بدون تجربه غذاهای محلی آن کامل نخواهد بود. برخی از غذاهای سنتی کاشان عبارتند از:

- گوشت لوبیا

- شفته

- قیمه ریزه

- کوفته چغندر

- گوشت عدس بادمجان

- گوشت لوبیای سرکه‌شیره

- گوشت کلم و کدو و عدس پلو

- کشمش و اشکنه

همچنین در رستوران‌های این شهر می‌توانید غذاهای عمومی مثل کباب و خورشت را تجربه کنید.

مراسم‌های محلی

مردم کاشان به مراسم‌های مختلفی اهمیت می‌دهند که هر کدام ریشه‌ای دارند و به دلیل خاصی اجرا می‌شوند. از جمله مراسم‌های برجسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نخل‌گردانی:

آیین نخل‌گردانی یکی از رسوم مذهبی در شهرهای کویری است که در کاشان به شکل باشکوهی برگزار می‌شود.

- گلاب‌گیری:

مراسم مشهور گلاب‌گیری هر ساله در بخش‌های مختلف کاشان و شهرهای اطراف برگزار می‌شود.

- قالیشویان در مشهد اردهال:

مراسمی که در آستان مقدس امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) برگزار می‌شود.

اقامت در کاشان

برای اقامت در کاشان گزینه‌های مختلفی وجود دارد از جمله هتل‌های با درجه بندی مختلف، هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی تا خانه‌های مبله و کمپینگ. برای انتخاب بهترین گزینه برای اقامت، می‌توانید به صفحه معرفی اقامتگاه‌های مختلف کاشان در کارناوال مراجعه کنید.

جاذبه‌های برتر کاشان

کاشان شهری با تاریخ کهن است و هر گوشه‌ای از آن می‌تواند جاذبه‌های تاریخی دیدنی داشته باشد. در ادامه به برخی از مهمترین جاذبه‌های این شهر اشاره می‌شود:

- باغ فین

- مجموعه تاریخی اصفهانی‌ها

- مسجد آقا بزرگ

- کاروانسرای آغا بزرگ

جاذبه‌های کاشان

باغ فین:

این باغ به عنوان مهمترین جاذبه کاشان شناخته می‌شود. تنها اثر تاریخی در شهر کاشان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. باغ فین شاهد اتفاقات تاریخی مهمی بوده است، از جمله قتل امیرکبیر در حمام این باغ.

خانه‌های تاریخی:

کاشان دارای خانه‌های تاریخی زیادی است که هر کدام شخصیت و چهره‌ای خاصی دارند. خانه طباطبایی‌ها که لقب "عروس خانه‌های ایران" را به دوش دارد، و خانه عباسیان که به عنوان شاهکاری در معماری شناخته می‌شود، از جمله معروف‌ترین آنها هستند. همچنین خانه بروجردی‌ها نیز از دیگر خانه‌های تاریخی کاشان است که دارای زیبایی خاصی است.

مسجد آقا بزرگ:

این مجموعه شامل مسجد و مدرسه است و به عنوان یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین بناهای دوره قاجار در ایران شناخته می‌شود. ساختار و تزیینات این مسجد بسیار چشم‌نواز بوده و بسیاری را به خود جذب می‌کند.

جاذبه‌های اطراف کاشان

دیدنی‌های کاشان نه تنها در شهر بلکه در اطراف آن نیز وجود دارند. به برخی از این جاذبه‌ها اشاره می‌شود:

- ابیانه (83 کیلومتر)

- کمپ کویری متین‌آباد (66 کیلومتر)

- شهر زیرزمینی نوش آباد (14 کیلومتر)

- کویر مرنجاب (62 کیلومتر)

- کویر ابوزیدآباد (39 کیلومتر)

حمل و نقل برون‌شهری کاشان

- فرودگاه کاشان:

واقع در کیلومتر 12 جاده قدیم نطنز، شماره تماس: 031-55444852. پروازهای مشهد و برخی پروازهای تشریفاتی به تهران.

- ایستگاه راه‌آهن کاشان:

بلوار ملاصدرا، شماره تماس: 031-55233000. مسیرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز، یزد، مشهد.

- ترمینال کاشان:

میدان شهید زجاجی، شماره تماس: 031-55446030. مسیرهای آمل، اراک، ارومیه، اصفهان، اندیمشک، اهواز، بابل، بروجرد، بندر انزلی، تبریز، تهران، خرم‌آباد، رشت، زنجان، ساری، شیراز، قزوین، قم، لاهیجان گیلان، مشهد، ملایر، نهاوند همدان، کرج، کرمانشاه، گرگان و...

حمل و نقل درون‌شهری کاشان

کاشان شهر کوچکی است ولی خدمات حمل و نقل عمومی در دسترس است، شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها.

آب و هوای کاشان در فصول مختلف

- بهار:

آب و هوای مطبوعی دارد و بسیاری از گردشگران این فصل را برای سفر به کاشان انتخاب می‌کنند، به خصوص با برگزاری جشنواره گلاب‌گیری.

- تابستان:

هوای گرم و خشک، مناسب برای سفر به کاشان نیست.

- پاییز:

هوا اعتدال می‌یابد و شب‌ها خنک است، مسافران کویرنورد در این فصل به اطراف کاشان می‌روند.

- زمستان:

هوای سرد دارد و برای سفر به کاشان در این فصل مناسب است.

تاریخچه کاشان

کاشان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان است با تاریخچه‌ای غنی. در اینجا به طور خلاصه با تاریخچه این شهر آشنا میشویم:

دوران هخامنشیان و اشکانیان

یکی از قدیمی‌ترین آثاری که در شهر کاشان دیده می‌شود، تپه سیلک نام دارد که از اولین تمدن‌های شهرنشینی ایران مرکزی به شمار می‌رود. این اثر در ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر واقع شده و دارای قدمتی حدود 7500 ساله است. وجود آب فراوان در چشمه فین، باعث شده تا انسان‌ها به این منطقه جذب شوند و تمدن خاص خود را ایجاد کنند. نزدیک به پنج هزار سال پیش از میلاد، مردم غارنشین فلات ایران به دلیل تغییرات آب و هوا و ایجاد مزارع و چمنزارها به دشت‌ها روی آوردند. کهن‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم سیلک بودند که آثار زندگی آنها هنوز در نزدیکی کاشان مشاهده می‌شود.

کشف سکه‌های نقره‌ای متعلق به دوران هخامنشی و اشکانی در این منطقه حکایت از وجود تمدن در این دوره‌ها دارد و یافته‌های مهمی همچون گنجینه‌های اواخر هزاره اول قبل از میلاد در روستای مرق، نشان از ادامه تمدن حداقل تا اواخر دوره هخامنشی دارد.

دوره ساسانیان

آثار زیادی از دوره اشکانیان در این منطقه به دست نیامده است، اما شواهد متعدد تاریخی، آبادانی کاشان را در دوره ساسانیان نشان می‌دهند. از جمله این آثار می‌توان به آتشکده‌های نیاسر، خرمدشت و نطنز، اخبار مربوط به یک شهرک دوره ساسانی به نام سارویه در منطقه کاشان، و اشارات مولف تاریخ قم به مناطق باستانی چون نیاسر و نوش آباد اشاره کرد.

کاشان در نخستین دهه‌های قرن اول هجری مورد هجوم اعراب قرار گرفت و با وجود مقاومت‌های بسیار، با از دست دادن استحکامات خود، چاره‌ای جز تسلیم نداشت. در دوران آل بویه، این شهر به رونق و آبادانی سابق خود بازگشت و صنعت سفالگری و فلزکاری در آن رواج یافت.

دوره سلجوقیان

با آغاز حکومت سلجوقیان، مردم کاشان از شاهان این سلسله استقبال خوبی به عمل آوردند و به خوبی آنها را پذیرفتند. امروزه آثار کمی از این دوران در شهر باقی مانده چرا که بیشتر آنها در زلزله‌های پی در پی ویران شده و از بین رفته‌اند. از جمله مهم‌ترین آثار باقی‌مانده از این بناها، مسجد جامع، مناره پنجه‌شاه، برج و باروی شهر و قلعه جلالی هستند.

در کتاب راحه الصدور و دیوان ابوالرضا راوندی گفته شده که در این دوران، کاشان دوباره توسط یکی از سرداران خوارزمشاهی به نام میاجیق و ملک سلجوق بن محمد بن ملکشاه سلجوقی مورد هجوم قرار گرفته است. با این حال، به دلیل برج و باروی شهر و جوانمردی اهالی، کاشان از ورود مهاجمان به شهر جلوگیری کرد و تنها روستاهای بی‌دفاع مورد حمله قرار گرفتند.

دوران زندیه و قاجار

در آخرین سال‌های حکومت زندیه، یک زلزله بزرگ ویرانگر رخ داد که باعث ویرانی شهر شد و رونق زمان صفویه در کاشان کاهش یافت. با این حال، از نظر صنعت، همچنان برتری نسبت به سایر شهرها داشت. با آغاز حکومت شاهان قاجار، این شهر به آرامش نسبی برگشت و در این دوران، بناهای مهمی همچون خانه‌های بروجردی‌ها، طباطبایی‌ها، عباسیان، مسجد و مدرسه آقا بزرگ، و مدرسه امام و ... ساخته شد که هر یک از آن‌ها به عنوان شاهکارهای هنری این عصر شناخته می‌شوند. قتل امیرکبیر و جنب و جوش مشروطه‌خواهان کاشانی از جمله مهم‌ترین رویدادهای این دوره بود.

در دوران قاجار، کاشان با بلایای طبیعی مختلفی مانند سیل‌های مخرب، خشکسالی و قحطی روبرو شد و بسیاری از اهالی این شهر جان خود را از دست دادند. آشوب‌های اواخر دوره قاجار و ناتوانی در رقابت با نساجی اروپا، باعث زوال شدید شهر گردید.

دوران پهلوی و پس از انقلاب اسلامی ایران

در دوران پهلوی، تحولات آموزشی در کاشان اتفاق افتاد و خانه‌های دیدنی نیز در این دوره ساخته شدند. این شهر یکی از شهرهای پیشتاز در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بود و مردمان آن نقش فعالی در این زمینه داشتند. امروزه، کاشان به عنوان یکی از شهرهای گردشگری پرطرفدار ایران محسوب می‌شود و از طریق صنعت گردشگری و صنایع دستی بی‌نظیر خود، درآمد خوبی کسب می‌کند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار