گوناگون

ماجرای سرنگونی هواپیماهای جاسوسی روسیه در آسمان کی‌یف

ماجرای سرنگونی هواپیماهای جاسوسی روسیه در آسمان کی‌یف

پس از سقوط هواپیمای جاسوسی روسیه که قابلیت های میدان نبرد را به نفع مسکو تغییر می داد، گمانه زنی هایی در باب چرایی سقوط این هواپیما و هزینه حاصل از سقوط آن برای ارتش روسیه مطرح شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز، به گفته کارشناسان نظامی، از دست دادن یک هواپیمای جاسوسی روسی A-50 بر فراز دریای آزوف می تواند برای ارتش مسکو "دردناک" باشد، زیرا این کشور در تلاش است تا اوکراین را در زمستان تحت سلطه خود درآورد.کی‌‌یف روز یکشنبه مدعی سرنگونی یک هواپیمای A-50 و آسیب رساندن به پست فرماندهی هوابرد ایل-22 شد، خبری که توسط وبلاگ نویسان نظامی برجسته روسیه در تلگرام نیز تکرار شد.مقامات روسیه هنوز به این ادعاها رسیدگی نکرده اند و وزارت دفاع به درخواست ایمیلی نیوزویکبرای اظهار نظر پاسخی نداده است. کی‌یف نحوه سقوط این هواپیما را مشخص نکرده است.

معمای سقوط هواپیمای جاسوسی روس

یکی از تئوری ها این است که هواپیمای جاسوسی توسط سامانه متحرک پدافند هوایی پاتریوت اوکراینی هدف قرار گرفته که یکی از آنها در ماه های اخیر چندین هواپیمای روسی را در نزدیکی خط مقدم سرنگون کرده است.ایوان استوپاک - افسر سابق سرویس امنیتی اوکراین که اکنون مشاور کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اوکراین است به نیوزویک گفت: «آنچه رخ داده برای روس ها پر هزینه است».پاول لوزین، تحلیلگر سیاسی روسی و محقق مدعو در دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر، به نیوزویک گفت که این ضرر با توجه به کاهش منابع نظامی مسکو قابل توجه است. او توضیح داد: «روسیه هواپیماهای دیگری از این نوع دارد، اما تعداد آنها محدود است».

از زمانی که روسیه حمله تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، حداقل یک A-50 دیگر مورد اصابت قرار گرفته که توسط پارتیزان های بلاروس در پایگاهی در نزدیکی مینسک در فوریه 2023 هدف قرار گرفت.حالا سقوط هواپیمای جاسوسی اخیر از منظر گروهی از کارشناسان روس تحقیر نیروی هوایی روسیه قلمداد می شود؛ نیرویی که قادر به اعمال برتری عددی اش در میدان های نبرد اوکراین نیست. شلیک به سوی این هواپیما، در صورت تایید، برای اوکراین یک موفقیت خواهد بود زیرا نیروهای این کشور حملات جدید زمستانی روسیه را در امتداد جبهه 600 مایلی متوقف می کنند.

tQD2IfzBNCHR (1)

باخت هوایی مسکو به کی‌یف؟

هنوز مشخص نیست که این هواپیما چگونه مورد اصابت قرار گرفته. گزارش‌هایی در کانال‌های میلی‌بلاگر طرفدار جنگ روسیه منتشر شد که ادعا دارند این هواپیما دچار حادثه شده، اما سایر وبلاگ‌نویسان این نظریه را رد کردند. فرماندهان اوکراینی گفتند که نیروهای آنها مسئول این حمله هستند، هرچند روش حمله را مشخص نکرده اند.استوپاک براین باور است که این رویداد می تواند ماحصل فعالیت سیستم ضد هوایی پاتریوت باشد که توسط ایالات متحده یا آلمان تامین می شود.در 22 دسامبر، سه جت جنگی روسیه بر فراز سرزمین های اشغالی منطقه خرسون و  دریای سیاه منهدم شدند.اوکراین مدعی است در ماه‌های اخیر چندین هواپیمای روسی را با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت که توسط ایالات متحده و آلمان تدارک دیده شده ، رهگیری کرده است، موشک‌های رهگیر تا حدود 100 مایلی حرکت می کنند و می‌توانند از خط مقدم اوکراین به بخش شمالی دریای آزوف برسند.

 

گمان می‌رود که اوکراین سه تا پنج سامانه پاتریوت را از ایالات متحده و آلمان دریافت کرده، تعداد و مکان دقیق دقیق آنها از اسرار نظامی است.نقش اصلی سامانه ها دفاع از شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه است، اما حملات اخیر به هواپیماهای روسی نشان می‌دهد که حداقل یک باتری در محدوده جبهه‌های جنوبی و شرقی، شاید در ظرفیت متحرک، استفاده می‌شود.استوپاک گفت که به نظر می رسد سیستم ها در یک قلمرو خاص واقع نشده اند، بنابراین همیشه در حال حرکت است. لوزین گفت که چنین رویکردی غیرعادی نیست. او این وضعیت را تاکتیکی خواند. سایر نظریه ها کمتر محتمل به نظر می رسند. استوپاک با اشاره به گسترش شایعاتی مبنی بر اینکه جت های جنگنده ساخت آمریکا در حال حاضر در آسمان اوکراین عملیات می کنند، گفت: «برخی از شهروندان ما معتقدند که این جنگنده ها F-16 هستند. اما به باور چنین امری بعید است.

ZjqltjsCupiS (1)

 

صرف نظر از نحوه سرنگونی هواپیماهای روس، از دست دادن یک آنها می تواند برای مسکو مشکل ایجاد کند. لوزین گفت: «این نوع هواپیماها به روسیه اجازه می دهد تا اطلاعات الکترونیکی و راداری را به دست آورده و  اهدافی را برای حملات موشکی دوربرد پیدا کند».این هواپیماها همچنین برای ردیابی عملیات دشمن، از جمله پرتاب موشک های پیشرفته اوکراینی که توسط غرب تامین می شود، طراحی شده اند. استوپاک در مورد A-50 افزود: «این جنگده می تواند تمام خاک اوکراین را ببیند: هلیکوپترهای جنگی، جت های جنگی، موشک ها، پرتابگرها، پرتاب های سایه طوفان». این می تواند به نیروهای زمینی هشدار دهد که مراقب باشند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار