گوناگون

آسیب به کتیبه‌‌ خشایارشاه هخامنشی با نارنجک دستی+عکس

آسیب به کتیبه‌‌ خشایارشاه هخامنشی با نارنجک دستی+عکس

کتیبه‌‌ خشایارشاه هخامنشی در گنج‌نامه‌ همدان در شب چهارشنبه سوری با نارنجک دستی آسیب دید.

پارسینه: انتشار تصویری از پرتاب نارنجک دستی به کتیبه‌ خشایارشاه هخامنشی در استان همدان در فضای مجازی موجی از واکنش‌ها و نگرانی مخاطبان را در رابطه با وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی ارزشمند به دنبال داشت.

حمیدرضا حیدری معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با ابراز تاسف درخصوص این اتفاق ناخوشایند اظهار کرد: هم اکنون گروهی برای بررسی تخریب کتیبه‌ها و نیز رفع اثر به گنجنامه اعزام شده‌اند.

photo_2024-03-14_13-02-52

 

وی ادامه داد: مهرماه امسال نیز، به دنبال بالا رفتن یک مرد جوان از کتیبه‌های گنج نامه همدان، اقدام به نرده‌کشی محل کردیم و محیط دوربین نیز دارد. نمی‌دانیم دیگر چطور حفاظت کنیم و هیچ کاری نمی‌توان کرد.

حیدری گفت: نیروهای شهرداری همدان از طریق دوربین‌های مداربسته در حال بررسی وضعیت پیش‌آمده هستند و پیگیری قانونی را در این خصوص خواهیم داشت.

حیدری ابراز امیدواری کرد تخریب کتیبه گنج‌نامه رفع اثر شود و به حالت قبل بازگردد.

سابقه صدمه وارد کردن به گنجنامه

مهرماه امسال بود که فیلم منتشر شده از صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه‌های تاریخی گنجنامه همدان در فضای مجازی انتقادهای گسترده مردم در رابطه با وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی را همراه داشت تا اینکه سید مجتبی حسینی معاون استاندار همدان ضرب الاجل یک هفته‌ای را برای رسیدگی به این اتفاق و برنامه‌ریزی برای صیانت بهتر از این اثر تعیین کرد.

اکنون به فاصله کمتر از ۶ ماه از آن اتفاق بازهم شاهد اقدام تخریبی در خصوص کتیبه‌های گنج نامه بودیم و فرد یا افرادی با بی‌اخلاقی و پرتاب بمب دستاز به کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، آسیب جدی به این یادگاری مربوط به میراث هخامنشیان در دل کوه‌های الوند وارد کردند.

محتوای کتیبه‌های گنجنامه همدان چیست؟

این کتیبه‌ها از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه به شمار می‌روند. این ۲ کتیبه نوشتارهایی از دوران حکمرانی داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم حکاکی شده ‌است.

به اذعان کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه‌های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط اوژن فلاندن نقاش و جهانگرد فرانسوی و پاسکال کست مورد بررسی و گرته‌برداری قرار گرفت.

سنگ‌نوشته‌های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی قرار داشته که در عهد هخامنشیان، هگمتانه پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور مرتبط می‌ساخت و از راه‌های پررفت وآمد و امن دوران باستان محسوب می‌شده است.

در این مکان سنگ نوشته داریوش کبیر در سمت چپ و کتیبه خشایارشاه در سمت راست آن و کمی پایین‌تر از کتیبه نخست قرار دارد.

براساس آمارهای اعلام شده، کتیبه‌های تاریخی گنجنامه ـ بعد از غار علیصدر ـ بیشترین بازدیدکننده را در ایام مختلف سال به خود اختصاص داده و همواره مورد استقبال گردشگران و مسافرانی که به همدان سفر کرده‌اند، قرار گرفته است.

منبع: همشهری

ارسال نظر

  • کیوان

    جای تاسف داره واقعا،
    اونجایی که گفت دیگه نمیدونیم چطوری محافظت کنیم اشکم ریخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار