گوناگون

گزارش الجزیره از «وحشت» در اسرائیل از حمله احتمالی ایران: «عکسی از تهران که اسرائیلی‌ها را نگران کرده است»

گزارش الجزیره از «وحشت» در اسرائیل از حمله احتمالی ایران: «عکسی از تهران که اسرائیلی‌ها را نگران کرده است»

حمله نظامی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، از محدوده قواعد «جنگ سایه» بین تهران و تل آویو فراتر رفته است؛جایی که نتانیاهو همه ملاحظات قبلی را کنار کنار گذاشته و همین موضوع منطقه را وارد مرحله جدیدی کرده و در انتظار پاسخ ایران به این حمله به سر می برد؛ پاسخی که گمانه زنی ها درباره مکان، زمان و ماهیت آن هر لحظه بیشتر می شود.

به گزارش پارسینه و به نقل از شفقنا، این حمله،  تنش ها و ترس را در اسرائیل که به دقت و نگرانی شدید اظهارات ایران و تحرکات فرماندهان آن و وپاسخ قریب مورد انتظار این کشور را دنبال می کند، افزایش داده است.

نگرانی اسرائیلی ها در تحلیل تصویری از تهران نمایان می شود که در آن امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دقت به سخنان سردار حسین سلامی در مراسم تشییع پیکر فرماندهانی گوش می دهد که در حمله اسرائیل به شهادت رسیدند.

وبلاگ اطلاعاتی «اینتل تایمز» اسرائیل سعی کرد نگاه تیزبین حاجی زاده و سلامی را که در حال زمزمه کردن سخنانی  در گوش اوست، تفسیر کند و در این باره نوشت: « این لحظه ای است که او دستور پاسخ را دریافت می کند.»

از اظهارات فرماندهان نظامی اسرائیل به نظر می رسد که آنها برای بدترین سناریوها از جمله جنگ محدود و حملات متقابل با ایران و یا جنگ همه جانبه منطقه ای با حضور جبهه های متعدد آماده می شوند.

براساس این گزارش، «یوسی میلمان» تحلیلگر نظامی اسرائیلی در تحلیل مکالمه تلفنی اخیر بایدن و نتانیاهو می گوید: رئیس جمهور آمریکا با زبانی زیرکانه از دولت نتانیاهو خواسته است که «جنگ را متوقف کنندکه در غیر این صورت تنها خواهید ماند و به زودی غرب شما را ترک خواهد کرد و هرگز به شما سلاح نخواهد داد و ناچار خواهید شد با شش جبهه در غزهع، لبنان، سوریه، عراق، یمن و حتی ایران روبرو شوید.»

به نظر می رسد ترس و نگرانی در اسرائیل از حمله مورد انتظار ایران به اوج خود رسیده است؛ در همین راستا سایت والا گزارش داد که ساکنان به فروشگاههای سراسر اسرائیل هجوم آورده اند تا مواد اولیه را در انتظار حمله ایران تهیه کنند.

«جدعون آلون» نویسنده اسرائیلی، وضعیت کنونی تل آویو که نگران حمله احتمالی ایران است را به «تنش و وحشت انتظار جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ میلادی» تشبیه می کند.

براساس این گزارش، با این حال گمانه زنی های مختلفی درباره ماهیت پاسخ ایران مطرح می شود؛ برخی از منابع احتمال حفظ قواعد درگیری با اسرائیل توسط ایران را مطرح می کنند و می گویند که احتمالا ایران از طریق نمایندگان خود در کشورهای مختلف به این حمله اسرائیل پاسخ دهد امام برخی از منابع دیگر پاسخ مستقیم ایران را احتمال می دهند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل در این باره نوشته است: ایران پاسخ می دهد اما مشخص نیست به صورت مستقیم یا غیر مستقیم.

روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشته است: حمله اسرائیل، عزم ایران را برای پاسخ جزم کرده است.

همین روزنامه در گزارشی آورده است که «ایران تصمیم گرفته است به این حمله مستقیما پاسخ دهد. همچنین به نقل از تحلیلگران آمریکایی آورده است که ایران خودش به جای نمایندگانش به اسرائیل حمله خواهد کرد.»

اما روزنامه هاآرتص ترجیح می دهد که ایران به صورت مستقیم و با استفاده از موشک، پهپاد علیه عمق مواضع حساس در عمق اسرائیل پاسخ هواهد داد.

در پایان این گزارش آمده است: با این حال محاسبه قدرت نظامی ایران، وضعیت ناکامی نظامی تل آویو در غزه و شمال لبنان و از هم پاشیدگی جبهه داخلی و بحران اقتصادی عواملی هستند که تحمل پیامدهای این جنگ را بدون حمایت آمریکا تضمین نمی کند؛ حمایتی که پس از تنش اخیر بین بایدن و نتانیاهو و اصرار واشنگتن بر آرام کردن اوضاع دیگر تضمین شده نیست.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار