گوناگون

کدام خانه ها مشمول مالیات می‌شوند؟ + جزئیات

کدام خانه ها مشمول مالیات می‌شوند؟ + جزئیات

ترس از تبعات مالیاتی و سوءتفاهم‌ها، باعث عدم اظهار مالکان املاک می‌شود، در حالی که همکاری دستگاه‌ها برای تکمیل سامانه املاک و اسکان می‌تواند به کاهش التهابات بازار مسکن کمک کند، به ویژه در فصل تابستان که نقل و انتقالات افزایش می‌یابد.

پارسینه: مالیات بر خانه‌های خالی بیان می‌کند: هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

مسیر دیگر تکمیل سامانه املاک و اسکان خوداظهاری مالکان خانه‌ است، اما همانطور که از شواهد پیداست گویا به علت سوءبرداشت‌ها و ترس مالکین از مالیات‌دهی قوانین موجود برای اقناع مردم قدرت بازدارندگی لازم را نداشته است. کارشناس اقتصادی از معافیت‌های مالیاتی می‌گوید:« مالیات برخانه‌های خالی مشمول خانه‌هایی می‌شود که  در ابتدا ۱۲۰ روز در سال خالی باشد.وی افزود: معافیت دیگری که وجود دارد به اندازه هر خانواده ایرانی یک معافیت دارد و یک معافیت دوم هم که فرعی است. ما حتی معافیت‌های اقامتگاه‌های شغلی هم داریم.» به‌طورکلی معافیت عمومی که هرسال ۴ ماه همۀ شهروندان ایرانی معاف خواهند بود، معافیت مربوط به اقامتگاه‌های شغلی است، اقامتگاه اصلی و فرعی برای خانوار است، اقامتگاه‌هایی که مربوط به بند ۳ مربوط به معافیت‌های مربوط به بیماران، طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان است.
 
املش در پاسخ به این سوال که کدام خانه‌های خالی مشمول مالیات هستند، بیان می‌کند: «تنها خانه‌هایی که مشمول مالیات خواهند شد خانه‌هایی هستند که واقعاً خالی باشند و در سامانه ملی املاک و اسکان خوداظهاری نکرده باشند. یک نکته‌ای که وجود دارد سوءابهامی است که اگر ما ۱۰ خانه داشته باشیم مشمول مالیات می‌شویم پس خوداظهاری نمی‌کنیم، نه اگر شما ۱۰ هزار خانه هم داشته باشید در سامانه ملی املاک و اسکان خوداظهاری کنید و عرضه کنید به بازار بگید ساکنش چه کسی است و شما مالک هستید اینها همه معاف هستند.»

کارشناس اقتصادی از اهمیت سامانه املاک و اسکان می‌گوید: «اگر سامانه املاک و اسکان تکمیل نشود نهضت ملی مسکن ۴ میلیون نه، ۸ میلیون مسکن بسازد به دلیل اینکه حاکمیت نمی‌داند که این مسکن به دست متقاضی واقعی می‌رسد یا نه، تلاطم بازار مسکن آرامش پیدا نمی‌کند. همین الان هم براساس آمار مرکز آمار آخرین سرشماری ما تعداد خانوار‌های ما به صورت معناداری از تعداد مسکن‌های ما فاصله دارند و ما از نرخ جهانی هم میزان خانه‌های خالیمان بالاتر است. پس نشان می‌دهد که اگر خانه‌های خالی به بازار مسکن عرضه شوند به واسطه تکمیل سامانه املاک و اسکان در کوتاه مدت التهابات بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند در دراز مدت هم به واسطه خود سامانه ما می‌توانیم مسئله عرضه را کنترل کنیم یعنی عرضه به متقاضی واقعی اتفاق بیفتد.»

درنتیجه بهره‌برداری از سامانه املاک و اسکان در گروی همکاری دستگاه‌هاست. در آستانه فصل تابستان که نقل و انتقالات افزایش پیدا می‌کند، بهتر است این همکاری زودتر انجام شود تا با عرضه خانه‌های خالی التهابات بازار مسکن کاهش پیدا کند.

منبع: تیترکوتاه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار