گوناگون

۱۰ سلاح قدرتمند روسی که در جریان جنگ با اوکراین نابود شدند+ تصاویر

 ۱۰ سلاح قدرتمند روسی که در جریان جنگ با اوکراین نابود شدند+ تصاویر

در این مطلب به ۱۰ سلاح قدرتمند روسی که در جریان جنگ با اوکراین نابود شدند، اشاره می کنیم

به گزارش پارسینه در طی جنگ روسیه و اوکراین، سلاح های نظامی قدرتمندی از سوی دو کشور مورد استفاده قرار گرفت که بسیاری از آنها نیز نابود شد. 

در این مطلب به ۱۰ سلاح قدرتمند روسی که در جریان جنگ با اوکراین نابود شدند، اشاره می کنیم.

۱) ترمیناتور BMPT که یک وسیله نقلیه رزمی پشتبانی است که عمدتا برای واحد‌های زرهی طراحی شده است. این خودرو براساس شانسی تانک T72 ساخته شده است و به دو توپ ۳۰ میلی متری ، یک مسلسل ۷.۶۲ و چهار پرتاب کننده موشک هدایت شونده ضد تانک آتاکا مجهز شده است. از یک موتور ۱۰۰۰ اسب بخاری قدرت می گیرد و می تواند بر موانع آبی با عمق ۵ متر غلبه کند. روسیه حدود ۱۰ ترمیناتور داشته است که حداقل یکی از آنها در جریان جنگ اوکراین نابود شده است.

ترمیناتور

اگرچه کاملا مشخص نیست که با چه مهماتی مورد هدف قرار است ولی بسیاری از منابع از مهمات هدایت شونده دقیق Excalibur صحبت می کنند.

۲) رزمناو moskwa که اساسا برای درگیری با ناوهای هواپیمابر آمریکایی با موشک های ضد کشتی و اژدرهای ۵۳۳ میلی متری در نظر گرفته شده بود اما همچنین می توانست با اهداف هوایی با سیستم موشکی ضد هوایی دور برد s300 فورت و Osa-Ma کوتاه درگیر شود اما چون طی مدت زمان ساخت تا حال، نوسازی نشده بود، توسط موشک های کروز ضد کشتی منهدم شد.

رزمناو موسکوا

۳) سیستم توپخانه ای TOS.1A که مبتنی بر شاسی تانک T72 است و برای از بین بردن استحکامات، نیروی انسانی و واحد‌های زرهی سبک طراحی شده است و مجهز به پرتابگر موشک است که برد موثر آن ۶ کیلومتر است. پرتاب همه موشک ها بسته به این که تکی یا جفتی، شلیک شوند می تواند بین ۶ تا ۱۲ ثانیه طول بکشد.

tos

برخی منابع می گویند که روسیه ۶ فروند از TOS-1A را در اوکراین از دست داده است اما تاکنون نابودی ۵ فروند این سلاح نظامی قدرتمند تایید شده است.

۴) پهپاد تهاجمی Orion که معادل روسی Bayraktar TB2 ترکیه است و کار روی آن از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و وظیفه اش گشت های شناسایی و هوایی دوربرد در ارتفاع ۷.۵ کیلومتری با احتمال حمله موشکی یا بمبی است.

این پهپاد از یک موتور احتراق داخلی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار بهره می برد که سرعت آن را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

پهپاد orion

این پهپاد قادر است ۲۰۰ کیلوگرم تسلیحات حمل کند که بسته به نیاز شامل موشک های هوا به هوا ، بمب های هدایت شونده، موشک های ضد تانک است. منابع از نابودی سه فروند پهپاد Orion خبر می دهند.

۵) سامانه موشکی ضد هوایی Tor-M2 که برای درگیری با انواع اهداف هوایی از هواپیما و هلیکوپتر تا پهپاد و موشک های کروز طراحی شده است.

این سیستم می تواند ۱۰ هدف مختلف را ردیابی کند و موشک ها را به سوی ۴ مورد از آنها هدایت کند.

در مقایسه با موشک های نسل قبل، قدرت مانور موشک ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که در ترکیب با پرتابگر عمودی، امکان حمله به اهداف، از هر جهتی که می آیند را امکان پذیر می سازد. تاکنون ۳۵ نسخه از این سلاح نظامی در اوکراین نابود شده است.

tor

۶) تانک T-90M که در بروزرسانی ها، دارای یک سیستم کنترل آتش جدید، یک برجک جدید با ساختار تغییر یافته و زره تقویت شده است.

تحرک این وسیله نقلیه زرهی به لطف موتور جدید ۱۱۳۰ اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک افزایش قابل توجهی یافته است.

روسیه در جریان درگیری ها در اوکراین، ۱۹ نسخه از این تانک را از دست داد که دو نسخه از این تانک، توسط اوکراینی ها تصرف شد.

تی ۹۰

۷) سوخو ۳۴ که یک بمب افکن چند منظوره تاکتیکی است. این جنگنده علاوه بر تسلیحات هسته ای قادر است تا هشت تن تجهیزات دیگر از جمله موشک های هوا به هوا، بمب های هدایت شونده، موشک های کروز ضد کشتی را نیز با خود حمل کند.

روسیه ۲۰ نسخه از سوخو ۳۴ و یک نسخه سوخو ۳۴ سری ام را در جریان جنگ اوکراین از دست داده است

سوخو ۳۴

۸) هلیکوپتر Ka52 که با نام تمساح نیز شناخته می شود این هلیکوپتر دارای زرادخانه تسلیحات است و به یک توپ ۳۰ میلی متری خودکار و ۲ کالیبر ۲۳ میلی متری کوچکتر مجهز شده است.

روسیه طی جنگ با اوکراین‌، ۳۴ نسخه از این هلیکوپترها را از دست داده است.

هلیکوپتر تمساح

۹) سوخو 35s یک جنگنده چند منظوره دو موتوره است که بر اساس سوخو ۲۷ طراحی شده است.

از جدیدترین سیستم های اویونیک ساخته شده بهره می برد. این جنگنده دارای یک توپ ۳۰ میلی متری خودگار و همچنین ۱۲ گره تسلیحاتی است که می توان راکت ها و بمب های هدایت شونده لیزری را روی آن نصب کرد و به لطف رادار پر قدرتش می تواند ۳۰ هدف را ردیابی کند. تاکنون در جریان جنگ اوکراین سه فروند سوخو ۳۵ نابود شده است.

سوخو ۳۵

۱۰) سیستم دفاع ضد هوایی و ضد موشکی s400 که به عنوان نسخه توسعه یافته s300 طراحی شده است و وظیفه آن مبارزه با اهداف هوایی اعم از جنگنده ها و بمب افکن ها و موشک های بالستیک قاره پیما است.

اما همان طور که در میدان نبرد مشخص شد، این سامانه در رهگیری موشک های GMLRS مورد استفاده پرتابگر های Himars مشکل دارد.

اس ۴۰۰ روسیه

تاکنون یک فروند از این سلاح نظامی در جریان درگیری اوکراین نابود شده است.

ارسال نظر

  • نظر

    سلاح های اربابتون آمریکای خبیث و اسرائیل تون بهترن و آسیبی ندیدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار