گوناگون

مقایسه سفر با اتوبوس یا قطار؛ کدام یک بهتر است؟

مقایسه سفر با اتوبوس یا قطار؛ کدام یک بهتر است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل، هنگام برنامه‌ریزی سفر، انتخاب وسیله نقلیه است. اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید و نمی‌دانید بین سفر با اتوبوس یا قطار کدام را انتخاب کنید، این مقاله مقایسه‌ای را بخوانید.

در این مطلب، به شما خواهیم گفت که سفر با اتوبوس چه مزایا و معایبی دارد و چرا بعضی از افراد قطار را برای مسافت‌های دور و نزدیک انتخاب می‌کنند. امروزه ناوگان راه‌آهن کشورمان، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و با افزایش تعداد و کیفیت قطارها و همچنین روش‌های آسان فروش و پیش فروش بلیط قطار، سفرهای ریلی طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

 

تفاوت سفر با قطار و اتوبوس

واضح است که مسیرهای جاده‌ای به‌تمامی نقاط دور و نزدیک کشور وجود دارد و اتوبوس‌های مسافربری متعددی در جاده‌های کشور تردد می‌کنند؛ از‌طرفی، خطوط راه‌آهن کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر توسعه یافته و قطارهای متنوعی از لوکس تا اقتصادی وارد ناوگان ریلی کشورمان شده‌اند. مسافران می‌توانند با استفاده از اتوبوس، مستقیم به پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور بروند و از آن شهرها نیز به نقاط دور و نزدیک سفر کنند. سفر با قطار و اتوبوس، هرکدام ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه سفر با قطار و اتوبوس

به‌طورمعمول، قیمت بلیط قطار نسبت به اتوبوس بیشتر است. قطارها به دو نوع سالنی و کوپه‌ای تقسیم می‌شوند و بلیط قطار کوپه‌ای بیشتر از قطار سالنی است. همچنین قطارها از‌لحاظ امتیازبندی کیفیت فنی و خدماتی به انواع 2، 3، 4 و 5ستاره دسته‌بندی می‌شوند که هر چه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد، قیمت بلیط نیز بیشتر است؛ به‌علاوه، بلیط قطارهای کوپه‌ای 4 و 6تخته فرق دارند و قطارهای 6تخته معمولا ارزان‌تر هستند.

اتوبوس‌ها نیز به دو نوع معمولی و VIP دسته‌بندی می‌شوند؛ امکانات و قیمت اتوبوس‌های VIP نسبت به معمولی بیشتر است.

دسترسی به مناطق مختلف کشور؛ به کجا سفر می‌کنید

همان‌طور‌که بیان کردیم، اتوبوس‌ها با خدمت‌رسانی در تمامی خطوط بین‌شهری، برای سفر به هر استان و شهری در دسترس هستند؛ درصورتی‌که انتخاب شما قطار است، باید مطمئن شوید مقصد سفرتان ایستگاه راه‌آهن دارد یا خیر.

گفتنی است که اگرچه شبکه ریلی کشورمان، هنوز به‌اندازه‌ای توسعه نیافته که سفر با قطار را به‌تمامی مسیرها و شهرها فراهم کند و بعضی از مسیرها ایستگاه راه‌آهن ندارند. اما از مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگی همچون تهران، امکان سفر ریلی به بسیاری از مناطق کشور فراهم است و مسافران می‌توانند با انتخاب مسیر درست، از جذابیت سفر با قطار بهره‌مند شوند.

 

images_1710324730_65f17bfa492c2

 

امنیت سفر با قطار و اتوبوس

بر‌اساس آمارها، میزان تلفات جاده‌ای به‌دلیل شرایط جوی، خواب‌آلودگی رانندگان در شب، نامناسب‌بودن جاده‌ها و فرسودگی اتوبوس‌ها، بسیار بالا است؛ اما قطارها مسیرهای مشخصی دارند و از ترافیک، سبقت و مسائلی از این قبیل دور هستند؛ بر‌این‌اساس، سفر با اتوبوس در مقایسه با قطار، امنیت پایینی دارد. به‌طورمعمول، آمار وقوع حادثه در مسیرهای ریلی، بسیار ناچیز است.

امکانات رفاهی و راحتی در طول مسیر

اگرچه در اتوبوس‌های ویژه صندلی‌هایی استاندارد با قابلیت تنظیم وجود دارد، اما فقط در قطار است که شما می‌توانید صندلی را به تخت تبدیل کرده و با خیال راحت در کوپه اختصاصی خود، بدون این‌که سروصدای دیگران آزارتان دهد، استراحت کنید. البته باید یادآور شد که در‌صورت تمایل به استراحت و سپری‌کردن مسافت سفر در فضای اختصاصی، باید بلیط قطار کوپه‌ای را خریداری کنید.

در سفر با اتوبوس، مسافران برای قضای حاجت باید منتظر توقف اتوبوس در مسیرهای مشخصی باشند. همچنین اتوبوس‌ها برای داشتن حریم خصوصی خانوادگی، حمل بار و استراحت در مسیر، چالش‌های خاص خود را دارند. اما در قطارها، حتی قطارهای با کمترین امکانات، وسایل راحتی برای مسافران فراهم می‌شود. دسترسی به سرویس بهداشتی در هر واگن فراهم شده است. کوپه‌های اختصاصی و داشتن حریم خصوصی برای سفرهای خانوادگی، دسترسی به برق و امکان شارژ تلفن همراه و تبلت برخی دیگر از امکانات قطارها برای راحتی مسافران هستند.

سرعت رسیدن به مقصد

قطارها نسبت به خودروی سواری و هواپیما، بسیار کندتر هستند و به‌طورمعمول، اتوبوس‌ها نسبت به قطارها سرعت بیشتری دارند. اما در برخی از مسیرها و در بعضی از روزها، قطار و اتوبوس با اختلاف بسیار کمی مسافران را به مقصد می‌رسانند و گاهی سرعت پیمودن مسیر با اتوبوس و قطار تقریبا به یک اندازه است؛ به‌علاوه، امروزه قطارهای سریع‌السیر در ایران با برنامه‌ریزی مناسب و عدم توقف در مسیر، مسافت‌های دور و نزدیک را در مدت‌زمان کمتری طی می‌کنند.

images_1710324730_65f17bfa4f9de

 

مقایسه پذیرایی قطارها و اتوبوس

در سفر با اتوبوس، می‌توانید خوراکی‌هایی را به‌همراه داشته باشید و در طول مسیر آن‌ها را میل کنید؛ اما برای صرف وعده‌های غذایی باید منتظر توقف اتوبوس در مسیرهای مشخص باشید. از‌طرفی در سفر با قطار، علاوه‌بر این‌که با بسته‌های خوراکی غالبا رایگان از مسافران پذیرایی می‌شود، بلکه می‌توانید شام یا ناهار را در داخل کوپه روی میز و صندلی راحت صرف کنید یا اینکه برای تنوع به رستوران قطار بروید. در قطارهای لوکس، رستوران‌هایی با منوهای غذایی متنوع وجود دارد. همچنین شما می‌توانید در هنگام صرف غذا با سایر همسفران‌تان آشنا شوید و تجربه متفاوتی از سفر به‌دست آورید.

تعداد قطارهای ایران

هرروزه بر تعداد و کیفیت واگن‌های ریلی کشور افزوده می‌شود. در لیست زیر، انواع قطارهای ایران را با ذکر تعداد ستاره، نوع و تعداد تخت نام برده‌ایم و پس از آن با جامع‌ترین سایت فروش و پیش فروش قطار در ایران آشنا خواهید شد.

  • قطار 5ستاره نورالرضا (4تخته)

  • قطار 5ستاره زندگی (4تخته)

  • قطار 5ستاره فدک (4تخته)

  • قطار 4ستاره صبا (سالنی)

  • قطار 4ستاره سریر (4تخته)

  • قطار 4ستاره پلور سبز (4تخته)

  • قطار 4ستاره سیمرغ (4تخته)

  • قطار 4ستاره غزال (4تخته)

  • قطار 4ستاره سبز (4تخته)

  • قطار 4ستاره پردیس رجا (سالنی)

  • قطار 3ستاره مهتاب (6تخته)

  • قطار 3ستاره میلاد (6تخته)

  • قطار 3ستاره پارسی رجا (6تخته)

  • قطار 3ستاره مهتاب (6تخته)

  • قطار 3ستاره خلیج‌فارس (4تخته)

  • قطار 3ستاره توس (4تخته)

  • قطار 3ستاره البرز (4تخته)

  • قطار 3ستاره سهند (4تخته)

هرکدام از قطارهایی که ذکر شد، در مسیرهای مختلفی تردد دارند. در سایت فلای تودی، می‌توانید پیش از خرید بلیط، تمامی اطلاعات قطارها را مشاهده کنید.

فلای تودی؛ جامع‌ترین سایت فروش و پیش فروش قطار

فلای تودی، معتبرترین آژانس مسافرتی در ایران است که با راه‌اندازی سایت جامع و کاربرپسند خود، امکان رزرو بلیط را برای تمامی مسیرهای کشور، فقط در چند دقیقه فراهم می‌کند. شما می‌توانید در تمامی روزهای سال و در هر ساعت از شبانه‌روز به این سایت دسترسی داشته باشید. در زمان پیش فروش بلیط قطار از سایت فلای تودی، می‌توانید بلیط‌های مورد‌نیاز خود را با قیمت مناسب‌تر از زمان پیک سفر خریداری کنید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار