گوناگون

طرز تهیه زولبیای خانگی

طرز تهیه زولبیای خانگی

زولبیا و بامیه دو شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان هستند که در کنار سفره های افطار خودنمایی می‌کنند؛ طرز تهیه این شیرینی های خوشمزه بسیار ساده است و به آسانی می توانید در خانه آن را تهیه کنید.

 زولبیا و بامیه دو شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان هستند که در کنار سفره های افطار خودنمایی می‌کنند؛ طرز تهیه این شیرینی های خوشمزه بسیار ساده است و به آسانی می توانید در خانه آن را تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه زولبیای خانگی

 

آرد قنادی نصف لیوان
نشاسته گل نصف لیوان
آب ولرم نصف لیوان
ماست پرچرب چهار قاشق غذاخوری
روغن جامد یا کره  یک قاشق مربا خوری
گلاب  یک قاشق غذاخوری
زعفران غلیظ یک قاشق مربا خوری
خمیرمایه یک قاشق مرباخوری
شکر یک قاشق مربا خوری
   

 

مواد لازم برای تهیه شربت زولبیا

آب یک پیمانه
شکر  دو پیمانه
آب لیمو یک قاشق سوپ خوری
گلوکز یک قاشق سوپ خوری
گلاب یک هشتم پیمانه
زعفران دم کرده  یک قاشق چای خوری

 

 

 

طرز تهیه زولبیا خانگی آسان

۱. آماده سازی خمیرمایه

یک کاسه کوچک انتخاب کنید و در آن آب ولرم و شکر را خوب مخلوط کنید. پودر خمیرمایه را روی مخلوط بپاشید و به آرامی هم بزنید. روی کاسه را برای ۱۰ دقیقه پوشانده و آن را کنار بگذارید. یک کاسه دیگر انتخاب کنید تا در آن نشاسته و ماست را مخلوط کنید. دقت داشته باشید که مخلوط ماست و نشاسته باید یک‌دست باشند. اگر مخلوط‌ زولبیا سفت بود باید کمی ماست به آن اضافه کنید.

۲. آماده سازی مایه شیرینی 

پس از آماده سازی خمیر مایه، آن را به همراه روغن و آرد در داخل کاسه نشاسته بریزید و با هم‌زن دستی خوب هم بزنید. بعد از یک‌دست شدن مقدار گلاب و زعفران گفته‌شده را اضافه کنید. اگر مایه زولبیا خانگی‌تان شل بود می‌توانید کمی آرد اضافه و هم بزنید. بعد از یک‌دست شدن مایه زولبیا خانگی باید رو کاسه را بپوشانید و آن را برای هشت ساعت در یخچال بگذارید. اگر نزدیک افطار به فکر درست کردن زولبیا افتادید تنها کافی است آن را برای یک ساعت در یخچال بگذارید.

۳. آماده سازی شربت 

در سومین مرحله از طرز تهیه زولبیا خانگی آسان باید شربت بار این شیرینی را درست کنید. آب و شکر را درون یک قابلمه بریزد و اجازه دهید شکر کامل حل شود. هنگامی شربت‌تان در قابلمه شروع به جوشیدن کرد دیگر آن را هم نزنید. مقدار آب‌لیمو گفته‌شده را به آن اضافه و صبر کنید تا به غلظت دلخواه برسد. در آخر گلوکز یا عسل را هم اضافه و هم بزنید.

پنج دقیقه دیگر زمان دهید تا شربت بجوشد و به غلظت لازم برسد. حرارت را خاموش کنید تا خنک شود. در ادامه مواد را از یخچال بیرون بیاورید و کمی آن را هم بزنید تا مخلوط یک‌دست شود. مایه را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید. اگر قیف در دسترس‌تان نبود ظرف سسی را آماده کرده و مواد را درون آن بریزید. رنگینک با خرمای له شده هم یکی از گزینه‌ها است که می‌توانید برای افطاری درست کنید.

۴. زولبیا خانگی را سرخ کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه زولبیا خانگی به اندازه کافی داخل یک تابه گود روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، مایه زولبیا را به صورت دورانی داخل روغن بریزید و دو طرف آن را کامل سرخ کنید تا طلایی شوند. برای پف بهتر زولبیا خانگی باید روغن کامل داغ باشد. از سویی دیگر آن را از بیرون و به شکل دورانی بریزید تا خوب فرم بگیرند.

۵. زولبیا را داخل شهد بیندازید

در پنجمین و آخرین مرحله از طرز تهیه زولبیا خانگی آسان باید زولبیاهای سرخ‌شده را برای یک دقیقه داخل شهد گرم بیاندازید. بعد از برداشتن آن را روی توری بگذارید تا شهد اضافه آن خارج شود. زولبیاها را داخل ظرف موردنظر چیده و روی آن را با خلال پسته و گل‌محمدی تزئین کنید. زولبیا خانگی‌تان برای افطار آماده است.

نکات تکمیلی پخت زولبیا خانگی آسان

زولبیا شیرینی پر شهد و خوشمزه‌ای است که درست کردن آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. افراد گاهی گمان می‌کنند که تنها در شب‌های ماه رمضان می‌توان این شیرینی را از شیرینی‌فروشی‌ها تهیه کرد در حالی که با دانستن دستور تهیه و نکات مرتبط با آن به راحتی با قیف و بدون قیف در منزل می‌توانند درست کنند.

شربت زولبیا

شربت زولبیا را حتما با آب‌لیمو درست کنید تا شکرک نزد. در تهیه شربت، این نکته را فراموش نکنید که با زیاد کردن حرارت، شربت زود غلیظ می‌شود اما بعد از سرد شدن، شیرینی آن دو برابر خواهد شد. نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید در صورت نداشتن غلظت، شکنندگی زولبیاها از بین خواهد رفت. در آخر باید بدانید که اگر شربت بار را به روش گفته شده درست کنید علاوه بر براقی و تردی دیگر با گذشت چندروز نرم نخواهد شد.

استفاده از ماست و نشاسته در تهیه زولبیا

در طرز تهیه زولبیا خانگی آسان، ماستی که به کار می‌برید نباید خیلی غلیظ یا آبکی باشد پس ماست ترش خانگی بهترین گزینه می‌تواند باشد. ماست‌ نباید تازه باشد. درست کردن آش ماست را در ماه رمضان برای عزیزان‌تان فراموش نکنید. از سویی دیگر در تهیه زولبیا با نشاسته ذرت بهتر است از دانه‌های درشت نشاسته به جای پودر نشاسته استفاده کنید. از سویی دیگر نشاسته‌تان باید تازه باشد تا زولبیاها به خوبی در روغن پف کنند.

سفتی و خشکی زولبیا خانگی

سفتی و خشکی زولبیا دلایل زیادی ممکن است داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند گذشتن تاریخ انقضا خمیرمایه، عمل نیامدن خمیرمایه، زیاد سرخ کردن زولبیا، نازک ریختن زولبیا و ریختن آرد اضافه در مایه شیرینی باشد. کنار زولبیا طرز تهیه حلوای هویج با شیر و درست کردن آن را فراموش در این شب‌ها فراموش نکنید.

نحوه سرخ کردن زولبیا خانگی

خمیر را به صورت دایره‌ای و با فشار از بطری خارج کنید سپس سه تا چهار دایره متحدالمرکز در روغن ایجاد و وسط آن‌ها را ببندید. توجه داشته باشید که از داخل به بیرون این کار رو انجام دهید. برای داشتن زولبیاهای زیبا با اشکالی منظم به زمان و کمی تجربه نیاز دارید قطعا دسته‌های بعدی بهتر خواهند بود. اگر هوس یک دسر برای افطار کردید حتما پودینگ شکلاتی را امتحان کنید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار