گوناگون

کوه آتشفشانی که ۶۰۰۰ دلار گرد طلا در هوا پخش می کند+ عکس

کوه آتشفشانی که ۶۰۰۰ دلار گرد طلا در هوا پخش می کند+ عکس

اربوس، دست‌کم از سال ۱۹۷۲ ، پیوسته در حال فوران است.

پارسینه: به گزارش آی‌اف‌ ساینس، یک کوه آتشفشانی فعال در مناطق یخبندان  قطب جنوب هر روز مقداری طلا به جو زمین می‌فرستد – حالا تنها کاری که باید بکنید این است که به آنجا بروید.

کارشناسان می‌گویند که کوه اربوس(Erebus)، دو آتشفشان از ۱۳۸ آتشفشان فعال قطب جنوب، روزانه مقادیر کمی گاز خارج می‌کند که حاوی۸۰ گرم طلای متبلور به ارزش ۶۰۰۰  دلار است. کوه اربوس کنار جزیره دیسپسن (Deception) واقع شده است.

این گرد و غبارهای ارزشمند در فاصله ۹۹۹ کیلومتری از جنوبی‌ترین فوران گدازه سیاره زمین و در ارتفاع ۳۷۹۴ وجود دارند. به گفته رصدخانه زمینی سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده، که بخشی از تحقیقات ناسا را برعهده دارد، این گرد گرانبها تنها یکی از چیزهایی است که از کوه اربوس خارج می‌شود.

بنا به گفته ناسا، این کوه پیوسته توده‌های گاز و بخار ساطع می‌کند و گاهی هم تکه‌‌های سنگ (بمب‌ها) به بیرون پرتاب می‌کند. این محتویات گازی و جامد در فوران‌های استرامبولی‌شکل (برگرفته از شکل غذایی ایتالیایی به همین نام که ترکیبی از خمیر پیتزا و گوشت است) پخش می‌شوند، اما متاسفانه نرخ متوسط شدت پرتابشان به استرامبولی ایتالیایی هیچ ربطی ندارد.

کونر بیکن از رصدخانه زمین «لامونت – دوهرتی» دانشگاه کلمبیا در نیویورک به لایوساینس گفت: «اربوس دست‌کم از سال ۱۹۷۲ پیوسته فوران داشته است.» او همچنین افزود که اربوس به‌دلیل وجود «دریاچه گدازه» در یکی از دهانه‌‌های قله‌اش، که مواد مذاب آن را شکل داده‌اند، مشهور است.

او می گوید: «چنین چیزهایی نادر است، وقتی این سطح یخ نمی‌زند، باید شرایط خاصی حکمفرما باشد.»

منبع: ایندیپندنت فارسی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار