گوناگون

غلامی اعلام کرد؛

احتمال اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از سال جدید


احتمال اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از سال جدید

سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی از احتمال اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۳، در صورت نهایی شدن موضوع در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

پارسینه: محمد صادق غلامی مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی بیمه‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مساله افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه آمده، مجلس آن را مصوب کرده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده است همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این موضوع است.

وی افزود: مساله متناسب سازی و سن بازنشستگی از موضوعاتی است که اختلاف نظر بین ذینفعان مانند بیمه شده‌ها، کارفرمایان، صندوق‌ها، دولت و… وجود دارد و تلاش می‌شود که قانون با کیفیت بهتر و با اجماع حداکثری اجرا شود.

غلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اول ۱۴۰۳ همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه مساله افزایش سن بازنشستگی هم اجرا شود البته این قضیه و نهایی شدن آن به بررسی‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت بسیار وابسته است.

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: با افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ حق بیمه نخواهیم داشت و ثابت خواهد بود.

به گفته وی در صورتی که افراد بر اساس مصوبه مجلس ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشند افزایشی برای موضوع سن بازنشستگی نخواهند داشت ولی افراد با ۱۵ سال سابقه ۵ سال حداکثر به سن بازنشستگی آنها افزوده خواهد شد.

وی درباره ماجرای ادغام صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: در کشورهایی مانند ترکیه ۳ صندوق بازنشستگی بیشتر فعالیت ندارد ولی در کشور ما حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی برای جمعیت ۸۷ میلیونی فعال است که اغلب آنها ناترازی مالی دارند.

غلامی بیان داشت: البته این مساله به معنای ورشکستگی نیست بلکه بدان معنا بوده که تعهدات به اعضا نسبت به ورودی منابع ناتراز است.

ادغام صندوق‌های بازنشستگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه خاطرنشان کرد: ادغام صندوق‌های بازنشستگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است هرچند که این کار سختی بوده ولی باید به سمتی رویم که نظام جامع یکپارچه تأمین اجتماعی نهادینه شود اگر می‌خواهیم در نظام بازنشستگی کارآمد باشیم و این مساله باید در بازه معقول به وقوع بپیوندد.

غلامی در مورد بیمه اتباع خارجی در کشور گفت: در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه ندارم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ۱۰ میلیون اتباع افغانستانی در کشور حضور دارند، گفت عدد ۱۰ میلیون قابل استناد نیست.

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه گفت: امروز دوره آموزشی بیمه‌های تأمین اجتماعی برگزار شد که در این دوره جمعی از خبرگان سازمان و صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌های تجاری، سازمان‌های دولتی و عمومی غیردولتی، ذینفعان کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و نخبگان دانشگاه‌های برتر کشور اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مرتبط حضور داشتند.

وضعیت بحرانی صندوق‌ها در تأمین نقدینگی و انجام تعهدات آتی

غلامی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز شاخص‌هایی از جمله نرخ جایگزینی و نسبت پشتیبانی صندوق‌ها و دیگر مؤلفه‌های مهم بررسی شد سپس وضعیت بودجه صندوق‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از وضعیت بحرانی این صندوق‌ها در تأمین نقدینگی و انجام تعهدات آتی دارد.

وی افزود: این در حالی است که بخشی از این کسری در سازمان تأمین اجتماعی و برخی از صندوق‌ها به دلیل عدم ایفای تعهدات دولت در پرداخت بدهی خود به صندوق‌ها تشدید شده است. همچنین وجود قوانین هزینه زا بار مالی این صندوق‌ها را طی سالیان مختلف تا ۴۰ درصد افزایش داده که کاملاً صندوق‌ها را به سمت ناپایداری مالی برده است.

بدهی ۷۰۰ همت دولت به تأمین اجتماعی

وی در پاسخ به این پرسش که بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر چقدر است، گفت: اختلاف نظر بین دولت و تأمین اجتماعی در این زمینه وجود دارد و به نظر می‌رسد بالای ۷۰۰ همت میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی باشد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار