گوناگون

چالدران ؛ زیبا و ناشناخته

چالدران ؛ زیبا و ناشناخته

پارسینه: به آخرین ماه تابستان نزدیک می شویم، فصلی که تمام علاقه مندان به سفر دوست دارند مناطقی را به عنوان مقصد گشت و گذارشان انتخاب کنند که خنک باشد. جايي که در خنکاي آن، خستگي را از تن بیرون کنند و در آرامش بتوانند از زیبایی های محل اقامتشان لذت ببرند. چالدران، يکي از همین مقاصد شگفت انگیز است. دیاری زیبا و پرجاذبه که به خاطر ویژگی آب و هوایی خاصش به تنها شهر بی کولر ایران معروف است.

چالدران ؛ دیاری زیبا و پرجاذبه

چالدران، یکی از شهرهای استان آذربايجان غربي که دارای آب و هواي خنکي است، انتخاب خوبي براي سفرهاي تابستاني محسوب مي شود.

اين منطقه که يکي از مرتفع ترين شهرهاي کشورمان است زمستان هاي بسیار سرد و تابستان هاي خنکي دارد. از این رو آب و هواي دلپذير آن باعث شده به يک قطب گردشگری مناسب تبدیل شود و سالانه میزبان گردشگران زیادی باشد.

در این شهر، بارش شديد برف و باران، اتفاق عجيبي نيست، چراکه اتفاق افتاده که ارتفاع برف در اين منطقه به 2 متر هم رسيده است. بنابراین تعجب نکنيد اگر در چالدران در حال قدم زدن و لذت بردن از زيبايي هايش بودید، اما اثری از کولري روي پشت بام ها يا کنار پنجره ها ندیدید. مردم اين خطه از ایران با سرماي طبيعي هوا خود را خنک مي کنند.

چالدران که در بين مردم ايران به شهر بي کولر مشهور است، سالانه از مهمانان زيادي از سراسر ایرانی پذيرايي مي کند. آب و هواي مطبوع اين منطقه در طول تاريخ به گونه اي بوده که اهالي آن نيازي به کولر احساس نکرده اند. سيستم خنک کننده اين شهر پنکه است، آن هم تنها در بعدازظهرهايي که شاید دماي هوا کمي بالا برود.

يکي از دلايلي که در سال هاي اخير باعث شده دماي هوا در اين شهر نسبت به گذشته کمی گرمتر شود، از بين رفتن پوشش گياهي چالدران بر اثر سيل بوده که متاسفانه هر سال به علت وقوع اين پديده طبيعي، اراضي و مراتع زیادی از اين شهرستان از بين مي رود.

با اينکه در سال هاي گذشته خنکاي هواي تابستان مانع حضور خانواده ها در فضاي سبز و پارک ها می شده، اما در حال حاضر با تغييرات دمايي ايجاد شده، مردمي را می توان دید که در فصل گرم تابستان به پارک ها مي آيند، چادر می زنند و در کنار خانواده از حضور در طبیعت لذت می برند.

البته باید بگوییم که با وجود سيل و از بين رفتن بخشي از پوشش گياهي اين دیار، همچنان هواي چالدران، خنک است، پس نمی توان نگرانی از بابت استفاده از آب و هوای دلپذیری این منطقه باشد. از این رو می توان بار سفر بست و راهی این منطقه شد.

حالا اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد که در تابستان به دنبال مقصدی خنک و لذت بردن از آب و هوای آن می گردید، می توانید تنها شهر بي کولر ايران را انتخاب کنید، جایی که در اطراف خود نیز جاذبه های زیادی دارد که نباید از دیدن آنها غافل شد.

از جمله این دیدنی ها می توان جاذبه های زیر اشاره کرد:

آبشار عرب ديزج

اين آبشار که در بخش دشتک و در 37 کيلومتري شمال غرب سيه چشمه در حاشيه روستاي عرب ديزج واقع شده، چشم اندازهاي زيبا و غارهاي طبيعي زيادي در اطراف کوه هاي مشرف به آبشار دارد که در نوع خود بسيار کم نظير است.

مقبره شيخ صدرالدين

شيخ صدرالدين، وزير شاه اسماعيل صفوي بوده که در جنگ چالدران کشته شده است. مقبره اين وزير در حال حاضر يکي از جاذبه هاي گردشگري اين شهر محسوب مي شود.

درياچه سد بارون

اين سد، يکي از بزرگ ترين سدهاي استان آذربايجان غربي است که روي رودخانه زنگمار در نزديکي روستاي بارون در چالدران ساخته شده است. سد بارون که در جوار کليساي معروف «زور زور» قرار گرفته، داراي مناظر و درياچه اي زيباست که مي توان در اين درياچه ماهيگيري کرد.

تالاب ناور

اين تالاب از جمله 30 تالاب ثبت شده در آذربايجان غربي است که هر سال در آن پرندگان زيادي نظير درناي خاکستري، غاز، اردک، حواصيل، فلامينگو و پليکان را مي توان ديد.

مقبره ساندوخت

اين مقبره، بنايي مکعبي شکل دارد که در حومه شهر چالدران و روي بلندترين نقطه ارتفاعات شمالي درتادنوس قرار گرفته است. بنا بر داستاني که وجود دارد، گفته مي شود اين مقبره متعلق به دختر پادشاه ارمنستان است که به خاطر اعتقادات مذهبي خود کشته شده است. از ديگر جاذبه هاي چالدران مي توان به دشت وسيع چالدران که مزار 27 هزار شهيد همراه با يادمان شهداي جنگ چالدران است، كليساي تاتائوس مقدس (قره كليسا)، دخمه سنگي دليك داش که مربوط به هزاره هاي اول قبل از ميلاد است، كليساي صخره اي سعدل، چشمه هاي آبگرم، آبشار شور شور، و... اشاره کرد.

- شبنم اعماری

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار