گوناگون

آب پاکی شورای نگهبان در مورد اصلاح قانون شوراها

پارسینه: شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر قانونی بودن عضویت نماینده اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را رد کرد.

شورای نگهبان پس از بررسی مصوبه مجلس ایران برای اصلاح قانون شوراها که برای اقلیت‌های دینی حق عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا قائل شده بود، این اصلاحیه را خلاف شرع و قانون اساسی اعلام کرد.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ آذرماه در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون شوراها، دو تبصره به ماده یک این قانون افزود تا به طور قانونی ابهام در مورد امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را بر طرف کند.

نخستین تبصره امکان نامزدی «اقلیت‌های شناخته شده در قانون اساسی» در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به رسمیت می‌شناسد و تبصره دوم تصریح می‌کند که این گروه‌های مذهبی «به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام داشته باشند».

در قانون اساسی ایران تنها سه دین یهودی، مسیحی، و زرتشتی به رسمیت شناخته شده و پیروان این دین می‌توانند نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

شورای نگهبان اکنون اعلام کرده است که امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها مغایر با قانون اساسی است چرا که «طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزاد هستند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند و نیز به تجویز فراز دوم اصل ۶۴ قانون اساسی، نمایندگان را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌نمایند».

شورای نگهبان همچنین با استناد به بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) در ۱۲ مهر ۵۸، عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها را خلاف شرع تشخیص داده است.

اکنون با اعلام نظر شورای نگهبان در رد مصوبه مجلس انتظار می‌رود این مصوبه با درخواست نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود؛

ارسال نظر

  • ناشناس

    بساطی داریم! بیشتر از این رو منتشر نمیکنین مگر شعبان ...مرادی اصولگرای مزدبگیر بنویسه!!

  • ناشناس

    والا بنظر من نمایندگان اقلیت های مذهبی در مجلس که سه یا چهار نفر هستند. باید با استعفای خود اعتراض خودشان را اعلام کنند. تصمیم شورای نگهبان که حداکثر ۱۲ نفر هستند. توهین به نظ اقلیت های مذهبی وحق رای انهاست. نماینده زرتشتیان برای شورای شهر یزد۲۵۰۰۰ رای اورده است. این کارها به ضرر دین وکشور میباشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار