گوناگون

حاشيه‌هاي جلسه استيضاح وزیر

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه جلسه علني روز يكشنبه خود را به بررسي تقاضاي استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو اختصاص داده بودند، با حضور همه جانبه اعضاي هيات دولت در دفاع از وزير پركار كابينه مواجه شدند.

به گزارش ايرنا، جلسه علني روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي ساعت 8:20 صبح با حضور 248 نماينده مجلس آغاز شد و دستور جلسه آن، استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو بود.

جلسه استيضاح ساعت 8:30 با اظهارات سعدالله نصيري قيداري نماينده مردم زنجان در مجلس به عنوان نخستين موافق استيضاح آغاز شد و پس از وي، به ترتيب مجيد ناصري‌نژاد، امين شعباني، يوسف نجفي، محمد قسيم عثماني، مصطفي رضاحسيني، عبدالرضا مرادي، مهرداد لاهوتي و سيد علي موسوي جرف به بيان دلايل استيضاح وزير نيرو پرداختند.

مهار آب‌هاي سطحي، احداث سدها، ضعف مديريت در وزارت نيرو، بدهي اين وزارتخانه به پيمانكاران و نيز مسائل مربوط به توليد برق و امور نيروگاهي محورهاي اصلي سخنان طراحان استيضاح بود.

** همزمان با آغاز اظهارات نخستين طراح استيضاح، مجيد نامجو در حالي كه از سوي صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي و محمدرضا ميرتاج‌الديني معاون پارلماني رييس‌جمهوري و جمعي از معاونان وزارت نيرو همراهي مي‌شد، وارد صحن علني مجلس شد.

** محمدرضا رحيمي معاون اول رييس‌جمهوري نيز دقايقي پس از وي در جلسه علني مجلس حضور يافت و پس از وي، ديگر وزراي كابينه يكي يكي با حضور در صحن علني مجلس، وزير نيرو را در اين جلسه همراهي كردند.

** علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه، صادق محصولي وزير رفاه و تامين اجتماعي، مهدي غضنفري وزير بازرگاني، رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سيد شمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از جمله اعضاي هيات دولت بودند كه براي همراهي با نامجو در جلسه استيضاح حضور يافتند.

** هنگامي كه نوبت به اظهارات و دفاعيات وزير نيرو رسيد، وي با استفاده از سيستم پاور پوينت، گزارش عملكرد اين وزارتخانه را طي يك و نيم سال عمر دولت دهم به صورت مكتوب و تصويري به نمايندگان ارايه كرد.

** گزارش ارايه شده از سوي نامجو شامل فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه‌هاي نيروگاهي، توليد، انتقال و توزيع برق و همچنين صادرات آن، خصوصي‌سازي و نيز مسائل مربوط به سدها، آبياري و زهكشي، ساماندهي رودخانه‌ها، تامين آب شرب شهري و توسعه فاضلاب شهري در كشور بود.

** نامجو 50 دقيقه از سه ساعت وقت دولت را به خود اختصاص داد و پس از وي، ستار هدايتخواه و محسن كوهكن به عنوان نمايندگان مخالف استيضاح به دفاع از عملكرد وزير نيرو پرداختند.

** از ابتداي برگزاري اين جلسه، نمايندگان مجلس مدام در بين صندلي‌هاي مربوط به دولت در رفت‌وآمد بودند كه اين مساله تذكرات پي‌درپي علي لاريجاني رييس مجلس را در پي داشت؛ لاريجاني حتي بارها مجبور شد نمايندگان را به اسم صدا بزند و از آنان بخواهد كه در صندلي‌هاي خود مستقر شوند.

** از نكات قابل توجه اين جلسه، مراجعه مكرر و مداوم نمايندگان به معاون اول رييس‌جمهوري و نيز وزراي كابينه بود، به‌گونه‌اي كه رحيمي و نامجو مدت‌ها براي مصافحه و روبوسي با نمايندگان مجبور بودند از صندلي‌هاي خود برخيزند و به صورت ايستاده به مشكلات و درخواست‌هاي آنان رسيدگي نمايند.

** ازدحام نمايندگان در بين صندلي‌هاي مربوط به دولت در صحن علني موجب شد تا محسن كوهكن و احمد ناطق نوري از اعضاي هيات رييسه مجلس كار ساماندهي نمايندگان را برعهده بگيرند؛ اين دو نفر با مراجعه تك‌تك به نمايندگان، از آنان مي‌خواستند كه در صندلي‌هاي خود مستقر شوند.

** ديده بوسي محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران در مجلس با معاون اول رييس‌جمهوري نيز در نوع خود قابل توجه بود زيرا وقتي وي وارد جلسه علني مجلس شد، در بدو ورود به سراغ رحيمي و نامجو رفت و پس از دقايقي گفت‌وگو و مصافحه با آنان، در صندلي خود مستقر شد.

** در حالي كه جمعي از نمايندگان مخالف استيضاح در تمام اين جلسه در حال مذاكره با همكاران خود براي جلب نظر آنان بودند، طراحان استيضاح نيز بيكار ننشستند و گفت‌وگوهاي چند نفره‌اي را در گوشه گوشه جلسه علني ترتيب دادند.

** حدود ساعت 10 صبح بود كه زمزمه حضور رييس‌جمهوري در جلسه علني براي دفاع از نامجو مطرح شد و رييس‌جمهوري 30/11 در حالي كه از سوي ميرتاج‌الديني معاون پارلماني خود و همچنين محمدحسن ابوترابي‌فرد و سيد شهاب‌الدين صدر نواب رييس مجلس مشايعت مي‌شد، به جمع نمايندگان مجلس پيوست.

** حضور رييس‌جمهوري با استقبال و صلوات نمايندگان روبرو شد و بسياري از آنان گرد رييس‌جمهوري حلقه شده و ضمن ديده بوسي با رييس‌جمهوري، او را تا محل استقرارش همراهي كردند.

** پس از ورود رييس‌جمهوري، محمدرضا رحيمي براي ديدار با نخست‌وزير كنيا جلسه علني مجلس را ترك كرد.

** هنگامي كه هيات رييسه مجلس از كوهكن براي سخنراني در مخالفت با استيضاح دعوت كرد، برخي نمايندگان فرياد 'دو دو' و برخي نيز فرياد 'چهار چهار' سر دادند.

** پس از اظهارات مخالفان استيضاح، لاريجاني ضمن خوشامدگويي به رييس‌جمهوري، از احمدي‌نژاد خواست تا براي دفاع از وزيرش در جايگاه سخنراني حاضر شود كه اين مساله با اعتراض رييس‌جمهوري و معاون پارلماني وي روبرو شد زيرا دولت مي‌خواست پس از اظهارات طراحان استيضاح، رييس‌جمهوري آخرين دفاعيات را از نامجو انجام دهد.

هرچند لاريجاني ابتدا با قرائت موادي از آيين‌نامه مجلس، استدلال ميرتاج‌الديني را نپذيرفت اما پس از دقايقي گفت‌وگوي صورت گرفته ميان رييس مجلس، رييس‌جمهوري و معاون پارلماني رييس‌جمهوري، لاريجاني اعلام كرد كه احمدي‌نژاد به عنوان آخرين نفر سخنراني خواهد كرد.

** با وجود آنكه برخي نمايندگان با فرياد 'دو دو' به اين مساله اعتراض كردند، اما رييس مجلس گفت كه اين كار اشكال شرعي ندارد.

** پس از اين اظهارات، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه و موسي‌الرضا ثروتي به عنوان آخرين طراحان استيضاح در مدت 33 دقيقه بار ديگر دلايل استيضاح‌كنندگان را به نمايندگان گوشزد كردند.

** پس از اظهارات اين دو نفر، وزير نيرو در جايگاه سخنران حضور يافت و در دقايق كوتاهي از نمايندگاني كه به صورت خودجوش در دفاع از وي نامه نوشتند و همچنين از رييس‌جمهوري، اعضاي هيات دولت، كاركنان وزارت نيرو، نمايندگان مجلس و استيضاح‌كنندگان تقدير و تشكر كرد كه اظهارات وي با فرياد 'احسنت' نمايندگان روبرو شد.

** ساعت 12:10 بود كه رييس‌جمهوري براي دفاع از وزير خود پشت تريبون مجلس حاضر شد و پس از قرائت دعاي فرج، در سخنان كوتاهي با خنده خطاب به استيضاح‌كنندگان گفت: حيفتان نمي‌آيد پسري به اين خوبي، مومن، دلسوز و پاك از دولت برود كه اين سخنان با خنده نمايندگان مجلس مواجه شد.

** پس از سخنان رييس‌جمهوري، احمدي‌نژاد به همراه ساير اعضاي هيات دولت جلسه علني مجلس را ترك كردند تا راي‌گيري آغاز شود.

** از آنجا كه وقت قانوني مجلس به پايان رسيده بود، نمايندگان در يك راي‌گيري استمزاجي براي دقايقي وقت جلسه علني را تمديد كردند تا راي‌گيري براي استيضاح صورت گيرد.

** در هنگام راي‌گيري، نوعي همهمه و التهاب بر جلسه علني حاكم شد و اين‌بار نيز لاريجاني با نام بردن از تك‌تك نمايندگان، از آنان خواست كه در صندلي‌هاي خود مستقر شوند. وي به اشتباه از مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس به عنوان يكي از همين نمايندگاني نام برد كه موجب شلوغي مجلس شده بودند اما كواكبيان كه در صندلي خود نشسته بود، با فرياد خود به اين مساله اعتراض كرد و لاريجاني با خنده اين اشتباه لفظي خود را اصلاح كرد.

** سرانجام استيضاح وزير نيرو با اختلاف هفت راي ناكام ماند و در حالي كه تنها 101 نماينده در موافقت با استيضاح راي سفيد به گلدان‌ها ريخته بودند، 102 نماينده با راي كبود با انجام استيضاح مخالفت كردند و 6 نماينده نيز به آن راي ممتنع دادند، نمايندگان مخالفت خود را با اين استيضاح اعلام كردند.

** به اين ترتيب نامجو كه از 24 آبان 88 با كسب 210 راي موافق از مجلس، سكان هدايت اين وزارتخانه را به عهده گرفته بود، بار ديگر در اين سمت ابقا شد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار