گوناگون

مروري بر روزنامه هاي امروز ۲۴ خرداد ۹۵

پارسینه: بررسي عملكرد سه سال گذشته دولت تدبير و اميد به بهانه ساله شدن دولت ، حضور دكتر ظريف در مجلس خالي از تندروها ، دستور رييس جمهور به جهانگيري درباره حقوق هاي ميليوني از موضوعاتي بود كه روزنامه هاي امروز ۲۴ خرداد ۹۵ به آن پرداخته اند .

بررسي عملكرد سه سال گذشته دولت تدبير و اميد به بهانه ساله شدن دولت ، حضور دكتر ظريف در مجلس خالي از تندروها ، دستور رييس جمهور به جهانگيري درباره حقوق هاي ميليوني از موضوعاتي بود كه روزنامه هاي امروز ۲۴ خرداد ۹۵ به آن پرداخته اند .

تاثير فراكسيون سوم

به گزارش پارسينه /روزنامه آرمان در گزارشي در صفحه نخست به گزينه احتمالي اصول گرايان در انتخابات رياست جمهوري بعدي پرداخته است . اين گزارش ابتدا به نقل از دكتر لاريجاني نوشته است :« برنامه‌اي براي رياست‌جمهوري ۹۶ ندارم» . در ادامه اين گزارش به سخنان حميد رضا ترقي در خصوص احتمال انتخاب رييس مجلس به عنوان كانديداي اصول گرايان اشاره كرده و به نقل از وي نوشته است :« كر نمي‌كنم غير از آقاي لاريجاني در ميان اصولگرايان شخص ديگري توان رقابت با آقاي روحاني را داشته باشد. در حال حاضر بحث روي آقاي لاريجاني به عنوان نامزد اصولگرايان است» آرمان احتمال حضور دكتر لاريجاني را از اين جهت پررنگ مي داند كه بهروز نعمتي ، از ياران نزديك به رييس مجلس در اين خصوص گفته است :« ن بعيد مي‌دانم اين اتفاق رخ دهد و پاسخ به اين سوال كمي سخت است؛ چراكه اگر آقاي لاريجاني رئيس آن فراكسيون باشند بعيد است ديگر از آن فراكسيون جدا شوند» نعمتي در پاسخ به سوالي در خصوص تاثير فراكسيون سوم مجلس بر انتخابات ۹۶ گفته است :« بالاخره فراكسيون‌ها كاربردهاي متفاوتي دارند و تشكيل فراكسيون سوم نمي‌تواند بي‌ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ باشد، مخصوصا حمايت طيف معتدلين و مستقلين در انتخابات از جرياني مي‌تواند پر رنگ باشد»

آرمان در پايان با اشاره به يادداشتي از بلومبورگ ، از لاريجاني به عنوان اصول گراي عمل گرايي كه به دكتر روحاني در رسيدن به توافق هسته اي كمك هاي بسياري كرده است . اين گزارش هم چنين از وجود اصلاح طلباني سخن گفته كه از حضور دكتر لاريجاني در اريكه رياست جمهوري حمايت كرده اند و به نقل از علي نظري نوشته است :« ما بايد به اصولگرايان خوش فكر نشان دهيم كه درب دروازه طلايي اصلاح‌طلبي به روي همه باز است. ما اصلاح‌طلبان نبايد با كوبيدن لاريجاني، ياريگر و همرزم مخالفان برجام بشويم! فراموش نكنيم كه سال آينده در انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري در برابر احمدي‌نژاد و براي حمايت مجدد از روحاني به لاريجاني نياز داريم.»

هم چنين آرمان در گزارشي در صفحه دو خود به آينده فراكسيون ولايت پرداخته است . اين گزارش سرنوشت اعضاي اين فراكسيون را كه با فراكسوين رهروان ولايت تفاوت ماهوي دارند وابسته به رفتارهاي آينده فراكسيون اميد مي داند و در اين خصوص نوشته است :« اگر فراكسيون اميد نقشي حاشيه‌اي براي خود تعريف كند و نگاه بازگشت يا بديل قدرت نداشته باشد، آن هنگام است كه شاهد همين موقعيت كنوني براي فراكسيون ولايت خواهيم بود. اما اگر فراكسيون اميد، همان‌گونه كه همه احزاب سياسي در دنيا عمل مي‌كنند، فعاليت كند و به فكر رقابت جايگزين باشد، اين امكان وجود دارد كه شرايط براي از دست دادن برخي از اعضا در فراكسيون ولايت فراهم شود.»

بحران هاي ناتمام

روزنامه اعتماد در بخش نگاه يك خود به قلم دكتر صادق زيبا كلام به تحليل اتفاقات قبل و بعد از دكتر روحاني پرداخته است . زيبا كلام ابتدا به شرايطي كه كشور در سال ۹۲ داشت اين گونه اشاره كرده است :« در آن روزها شرايط مطلقا مطلوب نبود. كشور در يك بحران عميق هم از نظر اقتصادي، هم از منظر تحريم‌ها، هم از نظر فشار بين‌المللي و هم از منظر خالي بودن خزانه، به سر مي‌برد حتي وضعيت به نوعي پيش مي‌رفت كه برخي مايحتاج فوري و فوتي مردم هم دچار كمبود شده بود. بحث بر سر اين نيست كه آن وضعيت حاصل فشارهاي بين‌المللي بود يا ناشي از كاستي‌هاي دولت قبلي، بحث بر اين است كه در آن شرايط بود كه حسن روحاني كشور را تحويل گرفت. شرايطي كه از هر نظر فقط مي‌توان لغت «نامطلوب» و «نامساعد» را در مورد آنها به‌كار گرفت.»

در ادامه ، دكتر زيبا كلام به ويژيگي پارادايم سياسي ايران اشاره كرده و نوشته است « در هر كشور ديگري كه مبتني بر مردمسالاري است، وقتي دولتي انتخاب مي‌شود از همه قدرت برخوردار است و مي‌تواند سياست‌هاي كلان در عرصه خارجي، داخلي، اقتصادي و غيره را به اجرا بگذارد، اما همانطور كه مي‌دانيم ساختار و مكانيزم قدرت در ايران به گونه‌اي است كه رييس قوه مجريه با وجود اينكه با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شود اما آن‌طور كه بايد و شايد از قدرت برخوردار نيست و بايد در حقيقت قدرت را با ساير اركان نظام تقسيم كند. حال برخي دولت‌ها از قدرت مانور بيشتري برخوردار هستند همچون احمدي‌نژاد و برخي هم از قدرت مانور كمتري برخوردارند همچون دولت روحاني. بنابراين اين مساله كه چه ميزان دولت يازدهم امكان جابه‌جايي و تغيير سياست‌ها را داشته هم بايد در نظر گرفت.»

در پايان ، اين گزارش عمكرد دولت روحاني را در عرصه زمينه برجام مثبت و از نظر بهبود روابط با همسايگان ضعيف دانسته است .

يادمان نرود / يادمان باشد

هم چنين روزنامه شرق ، بخش بزرگي از صفحه نخست خود را به بررسي كارنامه دولت دكتر روحاني در سه سال گذشته اختصاص داده است . اين روزنامه در سرمقاله خود به در جملاتي كه با جمله كوتاه «يادمان نرود» به بازگويي مشكلات سال هاي سياه رياست جمهوري احمدي نژاد پرداخته است : یادمان نرفته در آن مقطع ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت احمدی‌نژاد، چه فضایی را حاکم کرده بود. بداخلاقی‌های سیاسی در قالب تخریب، انگ‌زنی، انتقام‌جویی و افشاگری از سوی مسئولان ارشد اجرائی مرتب پمپاژ می‌شد/ یادمان نرفته تقابل و مناقشه رئیس دولت با نیروهای نظام به سطح رؤسای قوا کشیده شد تا حدی که رئیس دولت دهم با تهیه فیلمی به افشاگری علیه رئیس قوه دیگر در صحن علنی مجلس، آن هم در جلسه استیضاح وزیر وقت کار، پرداخت./ یادمان نرفته که توهم و درک‌نکردن واقعیت‌های زمینی موجود، مسئولان وقت را از حل مشکلات مردم غافل کرده و در عوض به فکر مدیریت جهان انداخته بود./ یادمان نرفته که قانون‌گریزی و پایبندنبودن به مرزهای قانونی، چه بستر ابهام‌آلود و فاسدی را برای فرصت‌طلبان و کاسبان تحریم به وجود آورده بود./ ادمان نرفته که در سال‌های ۹۵ تا ۰۳ تورم از ۲۲ درصد به ۵۴ درصد، نقدینگی کشور از ۷۸‌ هزار ‌میلیارد تومان به بیشتر از ۶۱۱‌ هزار ‌میلیارد تومان و قیمت ارز از هزار تومان به سه تا چهار ‌هزار تومان افزایش یافت و کشور از رشد اقتصادی مثبت شش به رشد منفی شش رسید./ در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم وضعیت به همین صورت بود. افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، تخریب و تهدید یاران انقلاب و انزوای اهالی فرهنگ و اندیشه، واقعیت آن‌روزهاست که از یاد جامعه نرفته است/ یادمان نرفته است که کشور منادی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، به اوج انزوا رسیده بود و قطع‌نامه‌های پی‌درپی شورای امنیت و تحریم‌های ظالمانه، فضای سختی را بر کشور حاکم کرده بود.

در ادامه ، نويسنده اين يادداشت ، حضور معنادار مردم در انتخابات ۹۲ و راي به اعتدال را آغاز گر راهي درست دانسته است .

در پايان ، يادداشت با جملاتي كه با جمله كوتاه «يادمان باشد» به پايان رسيده است : یادمان باشد ثبات و آرامش در عرصه اقتصاد، محصول دولت تدبیر و امید است/ یادمان باشد که خروج از هرج‌ومرج و قانون‌گریزی و میل به قانون‌گرایی، قاعده و مشی دولت روحانی است./ یادمان باشد که مذاکره و تلاش برای بازکردن گره‌های کور در عرصه بین‌المللی، وعده اصلی رئیس‌جمهور بوده که خوشبختانه با پشتکار دولتمردان به‌ویژه عزیزان عرصه دیپلماسی، حمایت همه‌جانبه گروه‌ها و جریان‌ها، همراهی قوای نظام و به‌ویژه تدابیر و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب محقق شد./ یادمان باشد وفاق، انسجام و هم‌گرایی میان جامعه و حکومت، حاصل عملکرد دولت یازدهم است./ یادمان باشد کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه‌های فرهنگی و واگذاری امور به صاحب‌نظران این عرصه، باور همیشگی دولت روحانی است/ یادمان باشد حاکمیت اخلاق و رعایت مرزهای اخلاقی، از اصول انکارناپذیر دولت اعتدال و شخص روحانی است و یادمان باشد هزینه‌نکردن از منابع ارزشی و قدسی نظام، صداقت و شفافیت، توجه به مصالح ملی و استفاده از خرد جمعی از اصول نهادینه‌شده دولت یازدهم است

بازهم تخريب

روزنامه كيهان در ادامه خط مشي سه ساله اخير خود در گزارشي با عنوان « ۱۰ اقتصاددان به عملکرد سه ساله دولت روحانی در حوزه اقتصاد نمره مردودی دادند.» به تحليل سه ساله دولت تدبير و اميد پرداخته است . اين گزارش در ابتدا از عملي نشدن وعده هاي رييس جمهور روحاني خبر داده و نوشته است : « در یک چشم به هم زدن سه سال از عمر دولت حسن روحانی گذشت، اما هنوز خبری از عملی شدن وعده‌های اقتصادی آقای رئیس جمهور نیست! حدود ۱۱۰۰ روز پیش‌ رئیس دولت تدبیر و امید عمده شعارهای انتخاباتی خود را بر محور بهبود معیشت مردم به ویژه از راه گسترش تعاملات بین‌المللی متمرکز کرد، اما با وجود پیروزی در انتخابات نتوانست به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند» اين گزارش كاهش تورم را تنها دستاورد اقتصادي دولت يازدهم دانسته و نوشته است :« شاید کاهش تورم تنها دستاورد اقتصادی دولت حسن روحانی باشد که آن هم بنا بر اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی هیچ ارتباطی به عملکرد دولت تدبیر و امید ندارد.» اين گزارش نابساماني بازار بورس ، نقدينگي بالا ، نگاه ضعيف به توليد ملي ، ركود بي سابقه ، بي برنامگي دولت را دليلي بر بي كفايتي دولت دكتر روحاني دانسته است . شايد بهتر مي بود در كنار تمام اين نمره دادن ها ، هر اقتصاد دان در هر زمينه نمره اي هم به رييس دولت قبل مي داد . الته نمره دادني عادلانه و به دور از حب و بغض هاي جاري در جريان هاي سياسي اين روزها . به دور از واقعيت نيست كه كيهان كمر بر شكستن واژه عدالت بسته و در اين راه از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و نخواهد كرد .

ارج

روزنامه مردم سالاري در گزارشي در صفحه نخست خود به خبر تعطيلي كارخانه ارج پرداخته است . اين روزنامه ، پرداختن صدا و سيما به تعطيلي اين كارخانه را دليلي بر پررنگ شدن اين خبر دانسته و نوشته است : «شايعه تعطيلي شرکت ارج، توليدکننده قديمي‌لوازم خانگي، خيلي زودتر از خبر تعطيلي خيلي از برندهاي معتبر ايراني در رسانه‌ها چرخيد. توجه صداو سيما به اين موضوع قطعا در آن بي تاثير نبود. چراکه بسياري از برندهاي ايراني، از جنرال استيل قديمي‌که با نام ايران پويا فعاليت مي‌کرد تا کارخانه آردل که بزرگترين توليدکننده اجاق گاز در ايران بود، در زمان دولت قبل تعطيل شدند و کسي خبر آن را نشنيد. اما شايعه تعطيلي ارج، وقتي که صداوسيما آن را پوشش داد خيلي زود همه گير شد تا مشخص شود نگرش سياسي و جناحي به برندهاي قديمي‌ايراني، بيش از نگراني‌هاي اقتصادي از تعطيلي اين شرکتها در توجه به اين موضوع تاثيرگذار است.»


در ادامه اين گزارش به بيانيه اي كه روابط عمومي اين شركت در روز قبل بر روي صفحه اصلي سايت خود گذاشته اشاره كرده و بخشي از اين بيانيه را به چاپ رسانده است :«
طي دو سال گذشته بيش‌از ۴۲۰۰۰ دستگاه انواع کولر، يخچال و فريزر در اين شرکت توليد و بخش عمده آن روانه بازار گرديده و هم اکنون نيز حدود ۶۰۰۰ دستگاه انواع محصولات آماده عرضه به بازار مي‌باشد. در سال جاري نيز برنامه توليد، معادل سنوات قبل پيش بيني شده است. ذکر اين نکته ضروري است که هيچ يک از دستگاههاي خطوط توليدي شرکت واگذار نشده و اخبار منتشره در فضاي مجازي صحت ندارد. ضمناً حقوق و مزاياي کارکنان اين شرکت در پايان هر ماه بصورت منظم پرداخت شده و مطالبات معوق وجود ندارد. همچنين کاهش نيروي انساني طي سالهاي اخير عمدتاً بواسطه مشموليت بازنشستگي پرسنل قديمي‌شرکت بوده است. حسب مذاکرات مطروحه در جلسه مجمع عمومي‌عادي ساليانه اخير و توافق کليه سهامداران، مقرر گرديد هيات مديره شرکت استراتژي ميان مدت و بلند مدت حضور در صنعت لوازم خانگي را بازبيني و اعلام نمايد. لازم به ذکر است طي سالهاي اخير سهامدار عمده (‌شرکت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي) مبالغ قابل توجهي جهت حفظ توليد و پرداختهاي پرسنلي به اين شرکت تزريق نموده است. سهامداران، هيات مديره، مديرت و شوراي اسلامي‌کار و کارگران زحمتکش و خدوم شرکت ارج تلاش مي‌نمايند که با تمام سختي‌ها و عليرغم واردات کالاهاي خارجي ايستادگي نموده تا خط توليد کارخانه به فعاليت خود ادامه دهد. در خاتمه اعلام مي‌شود سهامدار عمده شرکت ارج تمهيدات و هماهنگي‌هاي لازم را جهت متقاضيان و خريداران بالقوه داخلي و خارجي بمنظور رويت کارخانه و ارزيابي قيمت سهام شرکت نيز پيش‌بيني نموده است.»

اين گزارش در ادامه كارخانه را از آغاز تا امروز مورد بررسي قرار داده است . در بخشي ديگر به خبر تعطيلي كارخانه ارج پرداخته است .

ضميمه طنز روزنامه قانون : حيرت از فنون خياباني

جواد خیابانی داشت تیم فوتبال سوئیس رو تحلیل می‌کرد که یهویی نمی‌دونم چی شد گفت فوتبال سوئیس در واقع از پنیرهای معروف اونا الهام گرفته شده! فوتبال الهام از پنیر؟ یعنی تشتکم پرید... شدید منتظر بودم ببینم ادامه‌ حرفاش به کجا می‌رسه. خیابانی گفت پنیر سوئیسی به سوراخ‌هاش و شوری زیادش شهرت داره و توی سوئیس رسمه که در اواسط اکتبر در غرب سوئیس و بعد از پایان فصل چرای گاوها، شیر منطقه گرویر در سوئیس جمع‌آوری میشه و سرمربی تیم هم معمولا بازیکنای تیم ملی رو با تعداد ۴۳ نفر اواخر اکتبر در همین منطقه جمع می‌کنه! بعد سیستم اینجوریه که پنیر رو به درجه ۴۳ می‌رسونن و بعد قالب گیری میشه و یازده ماه بهش دست نمی‌زنن تا آماده بشه... در تیم ملی هم رسمه که هر بازیکن حداقل باید ۱۱ ماه نیمکت‌نشین باشه که کم‌کم بهش اعتماد کنن و وارد ترکیب اصلی بشه!

من همچنان در شوک به سر می‌بردم و اما، خود خیابانی همچنان مشتاق و خوشحال مشغول تشبیه پنیر سوئیسی با تیم فوتبال‌شون بود! بعد چند دقیقه‌ای هم از فیلم فارست گامپ گفت و ربط داد به پنیردوست بودن تام هنکس در اون فیلم و نوع دویدن یکی از بازیکن‌ها! یا خدا... اینا چجوری به ذهنت می‌رسه داداش؟ یعنی لامصب بعد از شکسپیر، خیابانی دومین شخصی هست که دوست داره تمام جملاتی که می‌گه صنعت ادبی داشته باشن، خوبیش اینه که واسه خودش سبک داره... حالا هرچقدر هم كه سبکش داغون باشه!

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار