گوناگون

عبای ریاست به تن کدام آیت الله خواهد نشست؟

عبای ریاست به تن کدام آیت الله خواهد نشست؟

پارسینه: تا اولین روز کاری پنجمین مجلس خبرگان رهبری زمان زیادی باقی نمانده است. ۴ خرداد اولین جلسه مجلس خبرگان پنجم با پیام مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد. در این روز هیات رئیسه سنی مجلس انتخابات یکی از مهمترین مقامات کشور را برگزار خواهند کرد: «ریاست مجلس خبرگان رهبری.»

تحریریه پارسینه / مجلس خبرگان بر اساس قانون اساسی کشور تنها نهادی است که قوانین مربوط به خودش را خودش وضع می کند و این تنها به دلیل حساسیت بسیار بالای کاری این نهاد در سطح کشور است.

ریاست مجلس خبرگان نیز به مراتب مقامی بسیار مهم و کارساز در بین مقامات کشوری است. مقامی که بعد از آغاز به کار مجلس خبرگان به آیت الله مشکینی رسید و تا سال ۸۶ نیز در دست این فقیه عالیقدر بود.

با درگذشت اولین رئیس مجلس خبرگان اما این آیت الله هاشمی بود که توانست بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. او که در تاریخ معاصر ایران یکی از سرشناس ترین چهره های سیاسی بوده است در سال ۸۹ ردای ریاست مجلس را به آیت الله مهدوی کنی داد و با درگذشت رئیس مجلس خبرگان یکبار دیگر پا به عرصه انتخابات ریاست مجلس خبرگان گذاشت. در این انتخابات اما آیت الله یزدی شانس دست‌یابی به کرسی ریاست را بدست آورد.

ریاست آیت الله یزدی تا پایان چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری ادامه داشت تا اینکه در هفتمین روز اسفندماه این عضو مجلس خبرگان موفق به کسب آرای لازم برای آزمودن شانس دوباره خود در ساختمان خبرگان نشد.حالا و در آستانه آغاز به کار مجلس پنجم خبرگان رهبری منتخب اول پایتخت، آیت الله هاشمی بنظر گزینه اصلی ریاست مجلس خبرگان خواهد بود.

این سیاستمدار کهنه کار توانست بیشترین رای را در تهران بدست بیاورد و همراه ۱۴ تن دیگر از کاندیداهای مورد حمایت خود در لیست موسوم به «خبرگان مردم» راهی ساختمان مجلس قدیم شود.

او با شکست رقبای خود حالا دست بالا را در مجلس خبرگان رهبری خواهد داشت و حتی اگر قصدی برای بدست آوردن کرسی ریاست را نیز نداشته باشد بنظر حمایت او از یک کاندیدا تاثیر بسیاری بر روند انتخابات ریاست خبرگان پنجم خواهد گذاشت. موضوعی که در هفته های گذشته و همراه با گمانه‌زنی های بسیار جزو احتمالات صاحبنظران بوده است.

مرتضی مبلغ، معاون وزارت کشور دولت اصلاحات درباره ریاست آیت الله هاشمی گفت: «بعید می‌دانم که هاشمی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان شود. تغییر و تفاوت در مجلس خبرگان و ریاست آن، الزاما به این معنی نیست که حتما هاشمی رئیس شود، البته که اگر وی رئیس مجلس خبرگان شود، امر مطلوب و بسیار مناسبی است؛ اما با توجه به جوانب امر، احساس بنده این است که هاشمی کاندید ریاست نمی‌شود اما به هر حال در ریاست مجلس خبرگان تحول مثبت‌تر و سازنده تری اتفاق خواهد افتاد.»

مبلغ در مورد استدلال خود در این مورد گفت: «با توجه به ترکیب مجلس خبرگان و شرایط و اوضاع کشور و جایگاه هاشمی، خود وی تشخیص می‌دهد که کاندیدای ریاست نشود، این برداشت جدی بنده است اما مبتنی بر نقل قولی از شخص وی نیست. بنده با توجه به رفتار‌ها و مواضع هاشمی و شرایط کشور، احساس می‌کنم که هاشمی ترجیح می‌دهد که تحول مثبت و سازنده در مجلس خبرگان، در حوزه ریاست، توسط فرد مناسب دیگری رخ دهد.»

آیات امینی، هاشمی شاهرودی، امامی کاشانی و حتی حسن روحانی گزینه های دیگری هستند که احتمال ریاست آنها در مجلس خبرگان رهبری محتمل است. افرادی که پیشتر نیز در لیست «خبرگان مردم» قرار گرفته اند و مورد حمایت آیت الله هاشمی نیز بوده اند و این احتمال وجود دارد که مورد حمایت وی برای دست یابی به کرسی قرمز رنگ ریاست مجلس نیز قرار گیرند.

در طرف دیگر اما نمایندگانی که پیشتر و در روزهای پیش از انتخابات ۷ اسفند جزو رقبای آیت الله هاشمی بوده اند در جبهه خود نمایندگانی را دارند که به احتمال زیاد برای دست یابی به کرسی ریاست مجلس روی آنها برنامه ریزی کرده‌اند.

آیت الله احمد جنتی بدون شک از اصلی ترین افراد این جبهه خواهد بود. همچنین آیات سیداحمد خاتمی و احمد علم الهدی، مومن، و آیت‌الله آملی لاریجانی نیز بنظر افرادی هستند که احتمالا به عنوان گزینه مورد حمایت لیست جامعتین پا به عرصه انتخابات ریاست مجلس خواهند گذاشت.

به گزارش پارسینه ، حالا و در آستانه اولین روز کاری مجلس خبرگان گمانه زنی ها در خصوص صاحب بعدی عبای ریاست مجلس خبرگان بسیار است. با این حال باید منتظر ماند و دید کدام آیت الله عبای ریاست را به تن خواهد کرد و به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه خواهد زد؟


ارسال نظر

  • ناشناس

    اگر هاشمی بنا به مصلحت نخواهد کاندید بشود راه را برای کسانی باز کرده که به هیچ عنوان لیاقت تصدی کرسی ریاست مجلس خبرگان را ندارند و هاشمی با این کار به نظر مردمی که او را به عنوان نماینده اول به مجلس فرستادند پشت کرده و این برازنده نام هاشمی نیست.

  • ناشناس

    به نظر من رييس خبرگان نبايد شغل حكومتي داشته و يا نماينده مستقيم رهبري در نماز جمعه يا ... باشد، بدين ترتيب آقاي هاشمزاده هريسي مناسب ترين گزينه است.

  • لیبرالیسم برای ایران

    مهتر از ریاست که قطعا اقای هاشمی با توجه به رای ملیونی شایسته است باید مجلس وظیفه اصلی یعنی نظارت را بدون ترس انجام دهد

  • محسن

    این عبا فقط برازنده آیت الله هاشمی رفسنجانی است و بس!

  • الماسی

    به نظرم جز اقای رفسنجانی کس دیگری ظرفیت ولیاقت ریاست مجلس خبرگان را ندارد اقای هاشمی اولا یک سیاست مدار کهنه کار وبا تجربه شصت ساله است دوما بالاترین رای مردم را دارد ومردم انتظار دارند که رای شان ارزش داشته باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار