گوناگون

از عضویت ایران در پیمان شانگهای حمایت می کنیم

پارسینه: در حال حاضر پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک، فعالیت های خود را تعطیل کرده و این قرارداد فسخ شده است. این تصمیم مقامات جمهوری قرقیزستان بوده است و رئیس جمهور با پشتوانه فکری این تصمیم را اتخاذ کرده است.

سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران با اشاره به پایان فعالیت پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک، از همگرایی منطقه ای برای برقراری امنیت در منطقه خبر داد.«عثمان علیف» سفیر تام الاختیار قرقیزها در ایران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک، تصریح کرد: « در حال حاضر پایگاه هوایی آمریکایی ها در بیشکک، فعالیت های خود را تعطیل کرده و این قرارداد فسخ شده است. این تصمیم مقامات جمهوری قرقیزستان بوده است و رئیس جمهور با پشتوانه فکری این تصمیم را اتخاذ کرده است. »
علیف درباره اینکه واکنش
آمریکایی ها به این موضوع چه بوده است، این طور توضیح داد: «خواست طرف آمریکایی ، ادامه فعالیت ها در منطقه قرقیزستان بود اما دولت قرقیزستان با توجه به سیاست های خود و همچنین در نظر گرفتن همکاری های خود با دولت جمهوری اسلامی ایران و نگرانی های ایران در مورد وجود این پایگاه در کشور قرقیزستان تصمیم به فسخ قرارداد گرفت.»
سفیر جمهوری قرقیزستان با قبول تلویحی وجود برخی احتمالات درباره اینکه تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا در بیشکک، خواست توأمان ایران و روسیه بود، تأکید کرد: «جمهوری قرقیزستان یک کشور مستقل است و هر کشور مستقلی حق انتخاب و تصمیم گیری برای خود دارد بنابراین تصمیم در مورد ارتباط با سایر کشورها مربوط به خود کشور است؛ تصمیم اتخاذ شده مبنی بر فسخ قرارداد از سوی مقامات قرقیزستان صورت گرفته است البته با توجه به اینکه قرقیزستان و ایران در منطقه منافع مشترک دارند مسلما این تصمیم با در نظر گرفتن همکاری ها و مصلحت های منطقه ای صورت گرفته است ولی این حرف که تصمیم با دستور ایران یا کشور دیگری گرفته شده باشد،صحت ندارد.»
نماینده عالی قرقیزها در ایران این طور صحبت هایش را ادامه داد: « من به عنوان سفیر قرقیزستان در ایران اعلام می کنم این تصمیم محکم با اندیشه و در نظر گرفتن طرح و مصلحت صورت گرفته است. از طرفی این فسخ قرارداد مربوط به وضعیت افغانستان و نیروهای آمریکایی و بهبود وضعیت در افغانستان نیز هست. همان طور که می دانید وضعیت منطقه در حال تغییر است و در این زمان که افغانستان به یک ثبات نسبی رسیده است آن چیزی که اهمیت دارد و به عنوان مسئله جهانی مطرح است مبارزه جهانی با گروه تروریستی داعش است.»
علیف همچنین در پاسخ به نوع همکاری قرقیزستان و ایران برای مبارزه با تروریسم در آسیای میانه گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای با ثبات منطقه در زمینه مبارزه با تروریسم بسیار پیشرفته است و قرقیزستان امید دارد در مسائلی چون تبادل اطلاعات، تجربیات و آموزش کادر مجرب با ایران همکاری داشته باشد.
سفیر قرقیزستان در پاسخ به این سوال که نظر کشورش درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای چیست، گفت: دولت ما با در نظر گرفتن امکانات اقتصادی و سیاسی تهران رای مثبتی برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای دارد و آن را در راستای بهبود شرایط اقتصادی ارزیابی می کند. در عین حال، با درنظر گرفتن شرایط تهران و رفع تحریم های بین المللی به طور حتم به مسئله عضویت ایران در سازمان شانگهای به دیده مثبتی نگریسته خواهد شد.
سفیر جمهوری قرقیزستان تاکید کرد: تصمیم گیری برای عضویت دائم ایران به رای و نظر همه اعضای سازمان همکاری شانگهای بستگی دارد اما در نهایت طرف قرقیزی از ایران حمایت خواهد کرد.
علیف درپایان گفت هیات هایی از وزارتخانه های امور خارجه دو کشور در سال گذشته نشست هایی در زمینه مسائل کنسولی و ویزا داشته اند و امید می رود این نشست ها امسال هم برگزار شود. از جمله اهداف این نشست ها تسهیل شرایط گردشگری و همچنین سفر برای برخی از اتباع دو کشور عنوان شد.

ارسال نظر

  • شهاب

    کارمان به جایی رسیده که برای عضویت در یک تفاهم نامه اقتصادی باید رضایت شبه کشورهایی مثل قرقیزستان را جلب کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار