گوناگون

گران‌فروشی و تخلف به برچسب قیمت‌ها هم رسید/ چرا کسی به فکر جیب مردم نیست؟

پارسینه: گرانی این روزها حتی با اجرایی شدن برجام هم بیداد می کند و هنوز آن و عده ها و امید های اقتصادی که برای سفره های مردم داده می شد، محقق نشده است. در واقع هنوز هم هر روز سفرهای خانوارهای ضعیف و متوسط هر روز کوچک می شود و دلالان و واسطه گران گرداننده های اصلی بازارهای مختلف اقتصادی هستند.


تخلف از دلالی به برچسب قیمت ها هم رسید/ چرا کسی به فکر جیب مردم نیست؟

سرویس اقتصادی فردا: گرانی این روزها حتی با اجرایی شدن برجام هم بیداد می کند و هنوز آن و عده ها و امید های اقتصادی که برای سفره های مردم داده می شد، محقق نشده است. در واقع هنوز هم هر روز سفرهای خانوارهای ضعیف و متوسط هر روز کوچک می شود و دلالان و واسطه گران گرداننده های اصلی بازارهای مختلف اقتصادی هستند. از بازار خودرو گرفته تا بازار اقلام خوراکی که مردم هر روز با آن ها درگیر هستند، مانند میوه و سبزی، همچنان اسیر دست دلالان است و معلوم نیست چرا نظارت آنقدر قوی نیست که دست دلالان و سودجویان را از اقتصاد کشور کوتاه کند.

در میان جولان دلالان اما هر از گاهی کارخانه دار ها و تولیدکنندگان نیز برای سود بیشتر تخلفاتی انجام میدهند که به آنها رسیدگی نمی شود و ماجرا عملا به ضرر مردم به عنوان مصرف کننده است. در حالی که بارها و بارها از سوی مسئولین به مردم توصیه شده برای خرید کالاهای اساسی، قیمت مصرف کننده روی کالا را کنترل کنند و بالا تر از ان قیمت به فروشنده نپردازند و تخلفات احتمالی را به مرکز تخلفات قیمتی اطلاع دهند تا با فروشنده متخلف برخورد شود، حالا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از نرخ های غیر واقعی درج شده روی کالاها می گوید.!

نرخ هایی که بیشتر از قیمت تولید و سود مجاز تولیدکننده هستند و به این ترتیب می توان گفت حتی با تخفیف های گاه و بیگاه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که از 10 درصد تا 30 درصد متغیر است و بازار فروشندگان محلی و سوپرهای محلات را کساد کرده، باز هم عملا مصرف کننده است که ضرر می کند چرا که قیمت هایی که روی کالا برچسب خورده، واقعی نیستند.

اظهارات عجیب مدیرکل تعزیرات درباره برچسب قیمت ها

در هر حال، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در این خصوص می گوید: قیمت‌هایی که کارخانه‌ها روی اجناس خود درج می‌کنند، غیرواقعی و بالاست.

محمد محمدی با اعلام تخلفات کارخانه ای در مورد نرخ کالاها ادامه می دهد: قیمت‌هایی که کارخانه‌ها روی اجناس خود درج می‌کنند به حدی غیرواقعی و بالاست که اگر یک فروشگاه با 50 درصد تخفیف هم عرضه کند باز هم سود می‌برد. امسال در نظر داریم درباره نحوه درج قیمت روی برخی اجناس ورود کنیم تا قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم سود ببرند.

وی در گفت و گو با تسنیم اضافه می کند: برای مثال یک دستمال کاغذی که می‌تواند به قیمت 1200 تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد حدود 3 هزار تومان روی آن قیمت درج می‌شود که این قیمت واقعی نیست.

محمدی همچنین به نمونه‌ای دیگر از این اجحاف در بحث گوشت قرمز اشاره می کند و می گوید: برای مثال گوشت میش (گوسفند ماده) و بز حدود 10 هزار تومان به ازای هر کیلو ارزان‌تر از گوشت گوسفند است اما در هیچ جایی نمی‌بینیم گوشت میش را واقعاً به عنوان گوشت میش عرضه کنند و در فروشگاه‌ها تفکیکی میان گوشت میش و گوسفند نیست و هر گوشتی به عنوان گوشت گوسفند فروخته می‌شود. در این بخش باید کشتارگاه‌ها قیمت گوشت میش را پایین بیاورند تا مردم مجبور نباشند بهای گوشت گوسفند را پرداخت اما گوشت میش دریافت کنند.

به این ترتیب است که مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران، از ماجرایی پرده بر می دارد که درک آن برای مردم به راحتی ممکن نیست چرا که تصور عامه افکار عمومی این است که قیمت هایی که روی کالاها برچسب زده می شوند از سوی مسئولین تایید شده است.

البته گاهی هم از این نوع تخلفات رونمایی می شود. ماجرای نرخ لبنیات و تغییر برچسب قیمت ها و درگیری هایی که در این خصوص بین کارخانه دارها و سازمان حمایت درگرفت، نمونه ای بارز از این نوع تخلفات بود که درنهایت به نفع شرکت های لبنی به پایان رسید. ماجرا هم از این قرار بود که چند شرکت لبنی معروف، برچسب های قیمتی خود را بدون تایید سازمان حمایت تغییر داده و گران کرده بودند که در نهایت هم همان قیمت ها تثبیت شد!

گرانی و سبد خانوار

این اتفاقات و تخلفات اما در حالی رخ می دهد که گزارش های بانک مرکزی همچنان نوید گرانی می دهند و هر چند رشد قیمت ها نسبت به سال قبل کمتر است اما در هر حال باز هم اتفاق می افتد و برای خانوارهایی که درآمد ثابت دارند مشکل ایجاد می کند.

جدول زیر نشان دهنده تغییر قیمت ها در بهمن ماه سال گذشته است که آخرین آماری است که از شوی بانک مرکزی اعلام شده و نشان از گرانی 0.2 درصدی نسبت به ماه قبل خود داشته است و نسبت ماه مشابه سال قبل نزدیک به 9 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.

تخلف از دلالی به برچسب قیمت ها هم رسید/ چرا کسی به فکر جیب مردم نیست؟

بی تردید در اسفند ماه 94 و در آستانه نوروز این تغییرات قیمتی و گرانی ها بسیار بیشتر هم بوده و این در حالی است که افزایش حقوق تنها یک بار در سال اتفاق می افتد. البته بانک مرکزی هنوز آماری از اسفند ماه سال گذشته منتشر نکرده اما طبق روال هر سال در آستانه نوروز افزایش قیمت ها زیاد خواهد بود.

با این تفاسیر و با توجه به افزایش قانونی قیمت ها به طور متوسط در هر ماه، تخلفات قیمتی می تواند برای بسیاری از خانوارها بسیار فاجعه بار باشد و سفره ها را از این که هست کوچکتر و کوچکتر کند.

ارسال نظر

  • ناشناس

    چه اشکالی دارد ؟؟ تهرانی ها باید بخرند گران مایحتاج خود خود را ماشاء الله هم پول دارند و هم خوش خوراکند و هم میخندند و هم میرقصند و هم رای میدهند و هم و.و. !!لیمو سنگی در تهران اندازه کله یک ادم بزرگ کیلوئی 12000 تومان ؟؟ همین لیمودر شهرستان اندازه کوچک و ظریف و نه شل و ابکی کیلوئی 8000 تومان !! خوب بخورندو هی پشت کامپیوتر لیتک بزنند مثبت و منفی !!!

  • ناشناس

    کاری کردن که مردم همه دستشان تو جیب همه و دارن جیب زنی میکنه و دولت هم تو این کار بیشتر سهمیه و هدایتشون میکنه وقتی 9000 تومان سزویس ارزش افزوده بدون کیفیت تلفن همراه میکشه دلال و دکان دار و بنکداره هم باید هزینه انرا از مردم بگیرن.

  • شاهین

    فقط میشه گفت خسته نباشید!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    مردم خودشون باید به فکر جیبشون باشن

  • ناشناس

    مردم ایران تبدیل به موریانه شدند خودشون خودشون رو میخورند.... یک موکت قبل از عید 6500 قیمت زده بعد از عید بدون هیچ تغییر قیمتی در حمل و نقل و مواد اولیه همون رو 7500 زده! هیج اتفاقی نیافتاد موجر ها قیمت ها رو بالا می برند.. فارغ از اینکه از ماست که برماست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار