گوناگون

موج اسلام ستیزی درغرب

پارسینه: روزنامه فرهیختگان در شماره شنبه سی ام آبان در یادداشتی به قلم حسن هانی زاده می نویسد: حوادث اخیر پاریس که منجر به اعلام حالت فوق العاده در سراسر فرانسه شد، گسترش موج اسلام ستیزی و حملات مکرر به مساجد مسلمانان در اروپا و آمریکا را به همراه داشته است.

در این یادداشت آمده است: سلسله انفجارهای پاریس که گروهک تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، بهانه ای به دست برخی گروه های افراطی فرانسه داد تا مسلمانان مقیم این کشور را مورد حمله فیزیکی قرار دهند. دولت فرانسوا اولاند بلافاصله قانونی را در پارلمان این کشور مورد تصویب قرار داد که به موجب آن حالت فوق العاده برای سه ماه دیگر در سراسر فرانسه به اجرا درخواهد آمد.
این قانون به دولت فرانسه این اجازه را می دهد که هر شهروندی را که مظنون تشخیص دهد دستگیر، زندانی و تابعیت وی را سلب کند.
اگرچه این عملیات تروریستی تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست؛ اما به نظر می رسد دولت فرانسوا اولاند در شکل گیری این عملیات بی تقصیر نیست.
دولت فرانسه از ابتدای بحران سوریه در 15 مارس 2011 نقشی کاملا تخریبی در کنار آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه ایفا کرد.
تقویت گروهک های تروریستی داعش و جبهه النصره از سوی فرانسه، عربستان و قطر و به رسمیت شناختن داعش توسط دولت اولاند به طور طبیعی پیامدهای امنیتی خطرناکی برای پاریس به دنبال دارد.
دنباله روی دولت اولاند از سیاست های آمریکا و هماهنگی سیاسی میان پاریس و ریاض در مورد بحران های منطقه جایگاه سیاسی فرانسه به عنوان مهد تمدن اروپا را به شدت تنزل داد.
دولت فرانسه در طول پنج سال بحران سوریه می توانست نقشی کاملا مثبت در برون رفت این کشور از این بحران نفس گیر ایفا کند؛ اما متاسفانه فرانسه همان مسیری را طی کرد که عربستان، قطر و ترکیه طی کرده بودند. اغلب کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه مرزهای خود را برای عزیمت جوانان مقیم اروپا به سمت سوریه باز گذاشتند، بنابراین هزاران نفر برای پیوستن به گروهک های تروریستی راهی سوریه شدند.
کشتار بیش از 300 هزار تن از مردم بی گناه سوریه توسط گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره با سکوت سازمان ملل و کشورهای اروپایی همراه بوده است.
این امر نشان می دهد کشورهای غربی، به ویژه فرانسه تعریف دوگانه ای از پدیده تروریسم دارند، زیرا هر تروریسمی که منافع این کشورها را تامین کند تروریسم خوب و هر تروریسمی که با منافع غرب در تضاد باشد تروریسم بد تلقی می شود.
انفجار حومه بیروت که تنها دو روز قبل از انفجارهای پاریس صورت گرفت با سکوت مطلق جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی مواجه شد و این امر از وجود دوگانگی درباره نگرش غرب به پدیده تروریسم حکایت دارد.
بنابراین سلسله انفجارهای پاریس نتیجه سیاست های اشتباه فرانسه در نگرش به تروریسم جهانی تلقی می شود که سرانجام این نوع نگرش غیرمنطقی گریبانگیر هم پیمانان داعش شد.
هرچند بسیاری از تحلیلگران غربی اعتقاد دارند انفجارهای پاریس نخستین ایستگاه داعش برای مقابله با هم پیمانان غربی خود تلقی می شود، اما فرانسه و کشورهای غربی بیش از اندازه و فراتر از حجم انفجارهای پاریس به جریان سازی علیه مسلمانان پرداختند.
تشدید موج نفرت نسبت به مسلمانان مقیم کشورهای اروپایی و بستن مرزها روی پناهندگان را می توان بخشی از استراتژی اروپا برای اخراج مسلمانان از غرب تلقی کرد.
معمولا کشورهای اروپایی از توان بالایی برای جریان سازی های روانی و رسانه ای علیه مسلمانان برخوردارند و انفجارهای اخیر پاریس بخشی از سیاست مشترک اتحادیه اروپا برای اخراج مسلمانان مقیم کشورهای اروپایی به شمار می رود.
در چنین فرآیندی طی ماه های آینده، حملات علیه مسلمانان مقیم اروپا تشدید خواهد شد و به دنبال آن موج اخراج مسلمانان از غرب به بهانه ارتباط با گروهک های تروریستی آغاز خواهد شد.
این امر، چهره غرب را در مورد دفاع از حقوق بشر کاملا برای ملت های اسلامی آشکار خواهد ساخت و ثابت خواهد کرد کشورهای غربی تنها منافع خود را مورد توجه قرار می دهند.
*منبع: روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر

  • ماژیک

    خخخخخ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار