گوناگون

حاشیه سازی درباره یک دیدار اتفاقی

پارسینه: روبرو شدن اتفاقی و دست دادن وزیر امور خارجه ایران و رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روزنامه های امروز انعکاس گسترده یی داشت. بعضی روزنامه ها از حاشیه سازی تندروها نسبت به این دیدار انتقاد کردند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 8 مهر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** دیدار حاشیه ساز
روزنامه ی «آرمان» با انتشار طرحی که وزیر امورخارجه ی ایران و رییس جمهوری آمریکا را دست در دست یکدیگر نشان می دهد، نوشت: میلیاردها نفر در طول یک روز با هم خوش و بش می کنند و با هم دست می دهند. ده ها سیاستمدار عالیرتبه و سران کشورهای جهان در طول گردهمایی بزرگ مجمع عمومی ملل متحد و در نمایندگی کشورها و اتاق های از پیش آماده شده با یکدیگر به گپ و گفت پرداخته و به رایزنی با یکدیگر می پردازند اما حکایت این دست، این خوش و بش، این دیدار اتفاقی و این برخورد راهرویی چیز دیگری است، آنقدر مهم و متفاوت که بلافاصله به سرخط خبرهای رسانه های جهانی تبدیل می شود و جلوه ای تازه از حاشیه های پررنگ تر از متن در صحنه دیپلماسی غیررسمی آن هم میان دو کشوری که فاقد روابط دیپلماتیک هستند، رقم می زند. سومین سفر رئیس جمهوری و هیات همراه در دولت تدبیر و امید برخلاف دو سفر قبلی چندان با حدس و گمانه ها پیرامون دیدار دو رئیس جمهوری قرین نبود و به نظر می رسد پس از تابوشکنی سفر اول و گفت وگوی تلفنی دو رئیس جمهوری و نیز دیدار روحانی و کامرون در سفر دوم که به نوبه خود تاریخی و فاقدسابقه بود، سفر سوم فاقد یک رویداد غیرمنتظره باشد. این انتظار با سخنرانی روحانی در مجمع عمومی و نیمه تمام گذاشتن سفر و پرواز هواپیمای حامل وی به سوی تهران در شرف تحقق بود که ناگهان بلومبرگ در نیمه شب 7 مهرماه خبر از دیدار رودرروی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داد.
به گزارش آرمان، پس از انتشار خبر دیدار اتفاقی اوباما و ظریف، همانگونه که انتظار می رفت شایعات و گمانه زنی ها پیرامون این دیدار در فضای رسانه ای و سیاسی جولان یافت و واکنش ها آغازیدن گرفت. عده ای بواسطه بی سابقه بودن و اهمیت چنین دیداری عنوان کردند که این رودررویی نمی تواند اتفاقی و از پیش تعیین نشده باشد. در واکنش به اینگونه اظهارات یک منبع مطلع و نزدیک به هیات ایرانی، قاطعانه اعلام کرد: نقل قول ها در مورد دیدار از قبل تعیین شده ظریف و اوباما به هیچ وجه درست نیست.
«دیدار اتفاقی ظریف» نیز عنوان روزنامه ی «آفتاب یزد» بود. به نوشته ی این روزنامه، گاهی به جای نقد باید بغض کردو گریست، اشک باید ریخت آن زمانی که می بینیم کارمان به جایی رسیده که رعایت ساده ترین آداب اجتماعی و سر تکان دادن های معمول دو نفرهم تبدیل به یک معضل فاجعه بار می شود،شایدهمه ما این را خوب بدانیم که آشنایی دو آدم دلیلی بر دوستی اشان نیست و سلام کردن دونفر به یکدیگر هم نشانی از علاقه و فراموش کردن گذشته به شمار نمی آید اما آن سان که خوب بیندیشی و ژرفای حقیقت را در دنیای امروز ببینی خواهی دید که باید عرف را رعایت کرد اگر می خواهی دشمن تراشی نکنی و حسن نیتت را نشان دهی و اگر لزوم رعایت این عرف و اصول در دنیای سیاست مطرح باشد که فبها المراد.
«اعتماد» هم در تعبیر خود از این دیدار می نویسد: «دست دادن در 60 ثانیه»
«مواجه عزتمندانه» نیز عنوان روزنامه ی «بهار» از این دیدار بود. به نوشته ی بهار، وزیر خارجه ایران به سلام رییس جمهوری آمریکا پاسخ داد.
«مصاحفه خبرساز» هم روایت «قانون» از دست دادن اوباما و ظریف بود که در آن می خوانیم: حال سوال اما این است که چرا این د ید ارکوتاه تا این حد باید حساسیت برانگیزباشد وواکنش به وجود بیاورد ؟ایران و آمریکا برای د وسال د رد وسوی میز د ر حال مذاکره با هم بود ه اند وپیش ازاین نیزتماس تلفنی میان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران وباراک اوباما همتای آمریکایی اش برقرار شد ه است. از سویی آیا وظیفه وزیر امور خارجه یک کشورد قیقامذاکره با بیگانگان ورفع مشکلات متاثرازروابط خارجی یک کشور نیست؟کجای این د ید ار چند د قیقه ای می تواند چنین واکنش هایی رابرانگیزد ؟ تجربه د و سال اخیرنشان د اد ه که این د ید ارها کمک به رفع مشکل می کند ،زیرا چنین د ید ارهایی مشکلاتی که د رگذشته توسط د ولت قبل به وجود آمد راتاحد ود ی رفع کرد ه است.مشکل ایران د ر عرصه سیاست خارجی،تحریم هاست.ازسوی د یگر چگونه است که اکنون یک د ید ار کوتاه چند د قیقه ای د ر راهروی سازمان ملل که منطقه بی طرفی جهانیان است،به زعم جریان های خاص می تواند موجب وهن جایگاه و خد شه به اعتبار ایرانیان شود و سخنرانی رئیس د ولت سابق د ر د انشگاه کلمبیا که زمینه ساز بیشترین اهانت هابه جایگاه ریاست جمهوری و ملت ایران شد اعتراضی رابرنیانگیخت؟
«دیپلماسی در سکوت» تیتر نخست روزنامه ی «روزان» بود.
«شرق» نیز در تحلیل این دیدار می نویسد: دومین تابو در سه دهه، در فاصله دوسال شکسته شد. دو سال بعد از گفت وگوی تلفنی کوتاه رؤسای جمهوری ایران و آمریکا؛ این بار اوباما و ظریف در حال خروج از سالن مجمع، با هم سلام و احوال پرسی کرده و دست داده اند. این تابو شاید می توانست، ١٥ سال پیش بشکند، زمانی که بیل کلینتون، رئیس جمهوری آمریکا علاقه مند بود با رئیس جمهوری وقت ایران دیدار کند، اما رئیس دولت اصلاحات از آن دیدار سر باز زد.
به نوشته ی شرق، صورت گرفتن این رفتار دیپلماتیک، از همان ساعات اولیه انتشار خبر موجب واکنش برخی طیف های خاص شد. آنها از همان ابتدا ادعای «عبور از خط قرمز» را به دست گرفتند و جواد ظریف را متهم به رعایت نکردن اصول کردند؛ از همین رو شایعه برنامه ریزی شده بودن این دیدار پراکنده شد؛ درحالی که در روزهای مجمع عمومی، به ویژه روزی که رئیس جمهور آمریکا در این مراسم سخنرانی دارد، تمام مقامات در محیط سازمان ملل، به ویژه ساختمان مدور مجمع عمومی در رفت و آمد هستند و وقوع چنین دیدارهایی امری عادی است. آمریکا بعد از تسخیر سفارت خود در تهران، در آبان سال ٥٨ رابطه دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. قطع رسمی ارتباط میان ایران و آمریکا در تمامی سال های دفاع مقدس ادامه داشت. تنها در مواردی خاص، تماس های غیرمستقیمی برای خرید تسلیحات مورد نیاز ایران در ازای کمک به آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان میان دو کشور برقرار شد.
افزون بر روزنامه هایی که به انتقاد از حاشیه سازی پرداختند برخی روزنامه ها هم تلاش کردند تا با انتشار گزارش های انتقادی، اعتراض خود نسبت به این دیدار اتفاقی و لحظه یی را اعلام کنند.
«اطلا ع رسانی قبلی درباره یک دیدار اتفاقی!» تیتر گزارش روزنامه ی «کیهان» بود.
کیهان مدعی است این دیدار اتفاقی نبوده و پیشتر از سوی روزنامه های نزدیک به طیف اصلاحات اطلاع رسانی شده بود.
به ادعای این روزنامه، در حالی که رسانه های زنجیره ای به سنت همه ساله از هفته های گذشته از دیدار اتفاقی و احتمالی هیئت ایرانی در آمریکا با اوباما خبر داده بودند و از این دیدار با عنوان دیپلماسی تصادفی یاد کرده بودند این تصادف روز دوشنبه روی داده و وزیر امور خارجه با اوباما ملاقاتی کوتاه کرد!
به نوشته ی کیهان، کیهان 10 روز پیش در گزارشی با اشاره به رویکرد رسانه ای زنجیره ای ها به سفرهای رئیس جمهور تأکید کرده بود؛ همه ساله و در روزهای پایانی شهریور ماه روزنامه های زنجیره ای پا به میانه میدان می گذارند تا دلال رابطه ای شوند که در این رابطه رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویورک مقر سازمان ملل متحد با رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کرده و تابویی که نزدیک 4 دهه گذشته در رابطه میان ایران و شیطان بزرگ شکل گرفته است، بشکند! در آن گزارش به مستنداتی در این زمینه از روزنامه های زنجیره ای در دو سال گذشته اشاره شد از جمله اینکه آرمان امروز در شماره 31 شهریور 1392 در این زمینه نوشت: «دو رئیس جمهور در یک قاب؛ این خیالی است که این روزها سیاستمداران اقصی نقاط جهان و تحلیلگران بین المللی پیرامون آن سخن گفته اند و بسیار پیرامون آن نگاشته اند. دو رئیس جمهور فوق یکی شیخ دیپلمات ایرانی است و دیگری اولین رئیس جمهور سیاه پوست تاریخ ایالات متحده. تلاقی این دو شاید بتواند دیوار 35ساله روابط میان ایران و آمریکا را رخنه ای سترگ بدهد. منازعه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده بی گمان یکی از دامنه دارترین و البته مهم ترین پرونده های عرصه سیاست جهانی است.» روزنامه شرق نیز در شماره دو مهر 1392 به نقل از سخنگوی سازمان ملل متحد پیش بینی کرد «امشب دیدار اوباما با روحانی».
«دیپلماسی اتفاقی به جای دیپلماسی انقلابی» نیز عنوان نخست روزنامه ی «حمایت» بود.
به نوشته ی این روزنامه، در پی انتشار اخباری از سوی رسانه ها که ابتدا منابع غربی و بیگانه منتشر کردند وزیر امور خارجه ایران با اوباما دیدار و با هم دست دادند و این در حالی است که وزارت خارجه کشورمان نیز خبر دست دادن ظریف و اوباما را تایید کرد و البته اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه دست دادن ظریف با اوباما را اتفاقی دانست!
«جوان» هم در این باره از «تکرار اقدام نابجا نیویورک» گفت.
به ادعای این روزنامه، فضاحت دیگری از آل‏ سعود که خداوند دستشان را از جنایات ببرد، چند ساعتی زود‏تر رئیس جمهور ایران را از نیویورک به ‏تهران کشاند و اینگونه شد که ظاهراً دست رئیس جمهور امریکا از دستیابی به روحانی کوتاه ماند. اما امریکایی ها ‏نشان داده اند از دست‏درازی دست بردار نیستند. نشان به آن نشان که باراک اوباما به هر حال دستش را به سمت دست وزیر امور ‏خارجه ما دراز کرده و شبیه همان اقدام نابجا در پاسخ دادن به تلفن اوباما در دقایق پایانی سفر دو سال پیش به نیویورک، این بار ظریف دست چدنی اوباما را فشرده است.

*** سانسور سعودی ها از تعداد واقعی قربانیان فاجعه منا
ابعاد و حاشیه های فاجعه ی بزرگ و غم بار منا که در آن بیش از 4 هزار زائر کشته و مجروح شدند، با گذشت نزدیک به یک هفته ادامه دارد. در تازه ترین خبرها وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به مکه سفر کرد و از نزدیک جویای حال مجروحان حادثه ی منا قرار گرفت. این در حالی است که رسانه های سعودی از کشته شدن بیش از 4 هزار زائر خانه خدا خبر می دهند. بسیاری از روزنامه ها، امروز نیز به بررسی این فاجعه پرداختند.
روزنامه ی «اطلاعات» با اشاره به عیادت وزیربهداشت از مجروحان فاجعه منا در مرکز درمانی مکه نوشت: سیدحسن هاشمی با حضور در یکی از بیمارستان های مکه ضمن عیادت از مجروحان فاجعه منا، از نزدیک در جریان روند درمانی آن ها قرار گرفت. وی وضع عمومی مجروحان و بیماران بستری را رضایت بخش بیان کرد. قراراست وزیر بهداشت دراین سفر با برخی مقامات عربستان برای رسیدگی به وضع زائران ایرانی آسیب دیده در فاجعه منا و به ویژه روشن شدن وضع زائران مفقود شده کشورمان دیدار و گفتگو کند.
روزنامه ی «شهروند» هم در گزارش خود با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اینکه تیم پزشکی ایران جان ٥٠٠ زائر را نجات داد، خبر می دهد.
روزنامه ی جوان با اشاره به آمار وزارت بهداشت سعودی نوشت: معاون وزیر بهداشت عربستان از افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا به 4هزار و 173 نفر خبر داد. گرچه این خبر بعدا از سوی وزارتخانه عربستان تکذیب شد. این در شرایطی است که آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت حاکی از جان باختن 239 حاجی ایرانی و مفقود شدن 241 نفر از آنها در فاجعه منا است. با این حال و در بلاتکلیفی بسیاری از خانواده هایی که نام مسافران شان در لیست مفقودین قرار دارد، سخنگوی وزارت ارشاد معتقد است بیش از دو سوم مفقودین جزو جان باخته ها هستند و به همین دلیل از افزایش آمار کشته شدگان ایرانی به بیش از 400 نفر خبر می دهد.
به گزارش جوان، هنوز دقایقی از اعلام آمار از طرف مقامات ایرانی نگذشته بود که معاون وزیر بهداشت عربستان از افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا به 4هزار و 173 نفر خبر داد. «حمد بن محمد الضویلع» از دریافت عکس 4 هزار و 173 نفر از حاجیانی خبر داد که روز پنج شنبه گذشته در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند. اتاق عملیات وزارت بهداشت سعودی، علت این فاجعه را گرمای شدید هوا و دچار شدن حجاج به حالت خفگی به سبب هل دادن یکدیگر اعلام کرد!
«سانسور اعتراض» نیز عنوان نخست روزنامه ی «خراسان» از تازه ترین حاشیه های حادثه ی منا بود. این روزنامه نیز در گزارش خود با اشاره به پنهان کاری سعودی ها در ارایه ی آمار دقیق از کشته های منا، از پیگیری جدی ایران برای به دست آوردن اطلاع از سرنوشت مفقودان این حادثه خبر داد و به نقل از معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نوشت: قویا به مقامات عربستان پیام دادیم تا یکایک مفقودان ما تعیین تکلیف نشوند و به ایران بازنگردند جمهوری اسلامی ایران با جدیت موضوع مفقودان را پیگیری می کند و تماس های دیپلماتیک برای این منظور جریان دارد.

*** روند مثبت بررسی «برجام» در کمیسیون مشترک ایران و 1+5
نخستین نشست وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از توافق در نیویورک برگزار شد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دوشنبه شب در حاشیه ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل با همتایان خود از گروه 1+5 و فدریکا موگرینی دیدار و درباره تازه ترین تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کرد. برخی روزنامه ها به بازتاب این خبر پرداختند.
روزنامه ی «مردم سالاری» در گزارش خود با اشاره به نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 نوشت: دو سال مذاکرات سخت و طاقت فرسا و رسیدن به توافق پایانی برای آغازی دیگر از نظم جهانی بود از این رو کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اجرای برجام شکل گرفته است و پس از اولین جلسه این کمیسیون در نیویورک غربی ها با شور و شعف مثال زدنی این نشست را عالی توصیف کردند.نشست وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک در حالی برگزار شد که محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با همتایان خود از گروه 1+5 و فدریکا موگرینی دیدار و درباره تازه ترین تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کرد.فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر از حمایت بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل از برجام ابراز خرسندی کرده بود.
به گزارش مردم سالاری همچنین وزیر امور خارجه آمریکا نیز نشست گروه 1+5 با ایران در نیویورک را خوب ارزیابی کرد.جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: نشست خوبی با همکاران خود در گروه 1+5 و ایران درباره اجرای توافق هسته ای داشتیم. وزیر امور خارجه فرانسه نیز نشست ایران و گروه 1+5 را عالی توصیف کرد. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پس از پایان نشست ایران و گروه 1+5 که یک ساعت به طول انجامید در ارزیابی این نشست در جمع خبرنگاران گفت: عالی بود. به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 بامداد روز سه شنبه در حاشیه هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و درباره روند اجرای توافق هسته ای گفت وگو کردند. مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست ایران و گروه 1+5 در پیامی نوشت: نشست آمریکا، ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 برای اولین بار پس از حصول توافق هسته ای انجام شد.
روزنامه ی ایران نیز با اشاره به نشست ایران و 6 قدرت جهانی برای اجرای برجام به ارزیابی مثبت دیپلمات های ارشد خارجی در این نشست اشاره کرد.
بنا به نوشته ی ایران از ارزیابی مثبت کری و فابیوس از نشست نیویورک، «جان کری» و «لوران فابیوس»، وزیران خارجه امریکا و فرانسه نشست 1+5 و ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را عالی ارزیابی کردند. وزیر خارجه امریکا در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «نشست خوبی با همکاران خود در گروه 1+5 و ایران درباره اجرای توافق هسته ای داشتیم.» فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم نشست ایران و گروه 1+5 را عالی توصیف کرد. این اظهار نظرهای کوتاه در حالی است که تاکنون هیچ مقامی درباره جزئیات این نشست اظهارنظر نکرده است.
این روزنامه با اشاره به ارزیابی «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه از این جلسه افزود: وزیران امور خارجه با اظهار خوشوقتی از روند تحولات مربوط به برجام طی حدوداً دو ماه گذشته، و طی مراحل قانونی در کشورهای 1+5، ابراز امیدواری کردند با پایان روند بررسی قانونی برجام توسط مجلس شورای اسلامی ایران، روند اجرایی شدن آن آغاز گردد.

*** فرهنگ نادرست تغذیه، عامل چاقی و سوء تغذیه ایرانی ها
کارشناسان تغذیه بر این باورند که عادت های نامناسب غذایی مانند مصرف زیاد غذاهای سرخ کردنی و پرچرب، حجم زیاد غذا در وعده های غذایی و همچنین بی توجهی به مواد مورد نیاز بدن زمینه های بروز چاقی و سوء تغذیه را در میان ایرانی ها افزایش می دهد. «ابتکار» امروز در یکی از یادداشت های خود به موضوع مهم فرهنگ غذایی در ایران اشاره کرد.
به نوشته ی این روزنامه، یکی از مهمترین عوامل شکل دهنده الگوی غذایی جامعه، مجموعه عادات و فرهنگ غذا و تغذیه ای افراد آن جامعه است این عادات از بدو تولد در درون خانواده شکل می گیرد که خود وابسته به بستری است که جامعه فراهم می آورد. اما مجموعه عواملی که این بستر را می سازد از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه گرفته شده است که خود تحت تاثیر وضعیت جغرافیای، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آگاهیهای تغذیه ای در افراد جامعه است. اطلاعات موجود حاکی از آن است که در حال حاضر در کشور ما روند بیماری های مزمن هشدار دهنده است. چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور وجود دارد که خود زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان هاست و از دلایل عمده آن تغییر الگوی مصرف و رفتارهای نامطلوب غذایی است.
ابتکار می نویسد: در زمینه بروز سوء تغذیه در کودکان و کمبود ریزمغذی ها (کمبود آهن، روی، ویتامین های A و D، B2 و کلسیم) در گروه های مختلف جامعه، باورها و رفتارهای غذایی مردم و ناآگاهی های تغذیه ای جامعه یکی از عوامل اساسی است. فرهنگ تغذیه ما ایرانی ها عوض شده، همه می دانیم. 10، 15 سال پیش، کجا این همه رستوران و فست فود و... با آن رنگ های متنوع اشتهاآور جایش را با سفره های خانگی عوض کرده بود. وقت نداریم، غذا می خوریم که فقط شکم خود را سیر کنیم و همه لذت ما از غذاخوردن، به ظهر جمعه بر می گردد و روزهای قرمز تقویم. آمارها هم از سوءتغذیه ایرانی ها، کوتاهی قد کودکان ایرانی و... خبر می دهند. تحقـیـقات نشــان داده است که خانوارها از مواد غذایی و مغذی محدود موجود در خانواده نیز استفاده بهینه نمی کنند. بنابراین می توانیم دریابیم که تنها دسترسی اقتصادی به منابع غذایی، لزوما" استفاده مناسب و بهینه از منابع موجود در خانوار را تامین نمی کند بلکه نکته اصلی، سازگار نمودن شیوه و فرهنگ غذا خوردن با سلامتی است و قطعا" مراقبت و تامین سلامت کودکان، نوجوانان و زنان که افراد در معرض خطر هستند از اولویت به سزایی برخوردار می باشد.
این روزنامه در ادامه با اشاره به وظیفه ی سازمان و ارگان های سیاستگذار در این زمینه افزود: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زیرمجموعه های مختلفی از جمله معاونت سلامت دست اندرکار آموزش هستند. در این مجموعه با بکارگیری توان موجود در بخش بهداشت، شامل بهورز، کاردان، کارشناس و پزشک آموزشهای مرتبط با غذا و تغذیه در سطح کشور به افراد، بویژه گروههای آسیب پذیر ارائه می گردد. بعلاوه با در نظر گرفته شدن دفتر بهبود تغذیه جامعه در چارت تشکیلاتی این وزارتخانه، اهمیت موضوع پذیرفته شده است. دفتر بهبود تغذیه جامعه در سال های اخیر برنامه های فراگیر و متعددی را با همکاری بخش های مختلف، از جمله برنامه مشارکتی و حمایتی کاهش سوء تغذیه کودکان، پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، اجرای طرح آهن یاری دختران دبیرستان ها، غنی سازی مواد غذایی با ریزمغذی ها از جمله غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، برگزاری کارگاه های آموزشی تغذیه و رشد کودکان ویژه پزشکان و آموزش کارکنان بهداشتی درمانی و کارکنان سایر بخش ها در زمینه های مختلف تغذیه را طراحی و اجرا نموده است. اما جمع بندی وضع موجود در حوزه فرهنگ و سواد غذا و تغذیه ای جامعه علیرغم وجود و حضور سازمانهای متعدد در این عرصه وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار