گوناگون

خشم فرانسه از جاسوسی آمریکا

پارسینه: تهران- ایرنا- سخنگوی دولت فرانسه شنود مکالمات روسای جمهوری این کشور را توسط آمریکا مساله ای 'غیرقابل قبول' میان متحدان دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، 'استفان لو فول' (Stéphane le Foll) سخنگوی دولت فرانسه در واکنش به انتشار اسنادی درمورد شنود مکالمات روسای جمهوری این کشور، گفت: مطمئنا فرانسه از آمریکا در این باره توضیح خواهد خواست.

وی پس از برگزاری جلسه کمیسون دفاعی و امنیت ملی، گفت: پذیرفتن چنین اقداماتی (شنود و جاسوسی) میان متحدان دشوار است به ویژه زمانی که هدف جاسوسی، رییس جمهوری یک کشور باشد.

لو فول افزود: زمانی که همه علیه تروریسم مبارزه می کنیم، دیگر نمی توان عاملی که یک متحد را وامیدارد تا مکالمات دیگر متحدان را شنود کند، تصور و درک کرد؛ آن هم زمانی که مواضع و انتخاب های راهبردی آن ها در اغلب موارد به یکدیگر شبیه است.

دولت فرانسه در نخستین واکنش به جدیدترین اسناد افشاشده توسط 'ویکی لیکس'، صبح امروز (چهارشنبه) جلسه فوق العاده اعضای شورای دفاعی و امنیت ملی را تشکیل داد.

تارنمای رسانه های فرانسوی همچون 'مدیا پارت' و 'لیبراسیون'، عصر دیروز (سه شنبه) به نقل از اسناد ویکی لیکس اعلام کردند که آژانس امنیت ملی آمریکا در طول نزدیک به یک دهه از 'ژاک شیراک' و 'نیکلا سارکوزی' روسای جمهوری سابق فرانسه و فرانسوا اولاند رییس جمهوری کنونی و تعدادی از وزیران و مقامات ارشد پارلمانی و دیپلماتیک، جاسوسی کرده است.

آمریکا از تایید یا تکذیب گزارش جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور خودداری کرده است.

خبر جاسوسی آمریکایی ها از سه رییس جمهوری فرانسه درحالی منتشر شده است که افشا شدن شنود مکالمات تلفنی 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان توسط دستگاه جاسوسی و امنیتی آمریکا از سوی ادوارد اسنودن در سال گذشته نیز با انتقادات فروانی از سوی سیاستمداران و احزاب سیاسی مخالف دولت آلمان همراه شد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار