گوناگون

توافق عالي نبود اما بهترين چيزي بود که مي‌توانستيم بدست آوريم

پارسینه: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که طرفین مذاکرات هسته ای در 18 ماه گذشته سرمایه های سیاسی سنگینی را برای دستیابی به یک توافق جامع و ماندگارصرف کرده اند گفت از دست دادن این فرصت یکتا خسران بزرگی را برای همه به بار خواهد آورد.

به گزارش پارسینه، دکتر محمد جواد ظریف در گردهمایی روز چهارشنبه که از سوی اندیشکده بنیاد آمریکای نوین در دانشگاه نیویورک برگزار شد به سوالات دیوید ایگنیشس از نشریه آمریکایی واشنگتن پست در رابطه با موضوعات مختلف از جمله گفتگوهای هسته ای، مسائل و بحران های جاری در خاورمیانه و آینده روابط ایران با کشورهای غربی وآمریکا و همچنین موضوع توقیف کشتی خارجی در آبراه های ایران پاسخ داد.

درپاسخ به سوال ایگنیشس درخصوص خبر توقیف یک کشتی خارجی در آبراه های ایران ظریف به صراحت این تعبیر را که این اقدام ایران با بحران جاری در یمن ارتباط داشته رد کرد وتاکید نمود که این توقیف بر اساس یک دعوی قانونی از سوی یک شرکت علیه شرکت دیگری صورت گرفته و پرونده آن درچارچوب نظام قضایی ایران از سوی مراجع قانونی در حال بررسی است.

وی افزود حضور نیروی دریایی ایران در این عملیات صرفا به حکم دادگاه وبا هدف توقیف این کشتی صورت گرفته و نباید به آن جنبه سیاسی و یا نظامی نسبت داد.

دکتر ظریف در راستای همین پاسخ توضیح داد که از نظر ایران کشور یمن یک صحنه مصاف های سیاسی نیست وبلکه صحنه مسائل ومشکلات انسانی است که تلاش های همگانی برای جلوگیری از رنج مردم این کشور را طلب می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با حاکم شدن دوباره خرد وآرامش در این منطقه و از طریق طرح چهار ماده ای پیشنهادی ایران بحران جاری در این کشور پایان بگیرد و مذاکره برای یافتن یک راه حل نهایی آغاز شود.

دکتر ظریف در خصوص گفتگو های هسته ای با اشاره به این که زمان بندی دستیابی به متن مکتوب توافقنامه تا پایان ماه ژوئن تنظیم شده و به توافق طرفین رسیده است گفت ما امیدواریم و دلمان می خواهد که حتی پیش از آن تاریخ کار به انجام برسدودیدار ها وگفتگو ها برای تنظیم متن نهایی از فردا(پنجشنبه ) در سازمان ملل و نیویورک آغاز خواهد شد و از روز دو شنبه آینده در ژنو بدون وقفه ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر خارجه کشورمان افزود:آنچه دراین جا اهمیت دارد به نوشته در آوردن جزییات مربوط به محور هایی است که ما در لوزان بر سر آن ها به توافق رسیده ایم واین مرحله ای است که کار وتلاش بیشتری را طلب می کند و دشواری های بیشتری دارد.

ظریف افزود : با وجود این من معتقدم که این کار شدنی است وباید انجام بگیرد. معتقدم این فرصتی برای همه طرفین است که نباید آن را از دست داد.

درخصوص سوال مربوط به مشکلات احتمالی که هنوز بر سر راه رسیدن به توافق نهایی وجود دارد ظریف گفت: تقریبا همه موضوعاتی که بر سر آن ها لفظا به توافق رسیده ایم برای ان که به صورت مکتوب در بیایند و به امضا برسند دشواری های زیادی باخود دارند اما کاری نیست که نشود آن را انجام داد.

ظریف در ادامه گفت: فراموش نکنید که ما و دیگران سرمایه های سیاسی زیادی را صرف این مذاکرات کرده ایم وشکست این مذاکرات برای همه طرفین خسران بزرگی محسوب می شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که این توافق توافق خوبی است وادامه داد که این توافق ممکن است نتواند رضایت همه را فراهم بیاورد اما توافق خوبی است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درادامه گفت: برای مثال اگرقرار باشد که در این اطاق به توافقی برسیم که رضایت فرد فرد حاضرین را به دست بیاورد هرگز به چنین توافقی دست پیدا نخواهیم کرد واضافه کرد که آشکارا این توافق یک توافق ایده آل برای ما ، آمریکا وکشور های اتحادیه اروپا وسایر طرفین نخواهد بود اما بهترین توافقی است که می توان به آن رسید.

درخصوص جدول زمانی دستیابی به متن نهایی ظریف گفت: طبعا ما دلمان می خواهد هر چه زود تر وحتی زود تر ازموعد مقرر کار به سرانجام برسد و متن به امضا در بیاید و حرفی هم که رهبر جمهوری اسلامی زده اند معنی اش این است که باید سعی کرد کار تا پایان ژوئن به سر انجام برسد اما معنی اش این نیست که اگر نرسید حاصل این همه تلاش را به خاطر یکی دوروز تفاوت از میان ببریم، برای آن که هیچ موعد زمانی برای انجام هیچ کاری از قداست برخوردار نیست که نشود آن را تغییر داد.

دررابطه با موضوع شفاف سازی در برنامه های هسته ای ونگرانی های مطرح شده در این مورد ظریف گفت که درچهارچوب موافقتنامه های ایمنی آژانس بین المللی انرژی هسته ای بازرسی ها از تاسیسات هسته ای رویه و روندی دارد که می تواند و باید در موردهمه کشور های دارای فن آوری های هسته ای به اجرا در بیاید و ما موافقت کرده ایم که این بازرسی ها درحد اعلای خود در چهارچوب موافقتنامه های ایمنی آژانس به اجرا دربیایند.

وزیر خارجه کشورمان این را هم افزود که ایران با پروتکل الحاقی هم که می گوید در صورت بروز موارد نگرانی آور بازرسی های فوق العاده ای ضرورت پیدا می کند موافقت کرده است و آماده اجرای آن هست و این طور ادامه داد که ما تا کنون بالاترین حد شفاف سازی ها را در رابطه با برنامه های هسته ای خودمان نشان داده ایم وحالا اگر کسی به دنبال دود اسلحه می گردد باید بگویم که باید سال های بسیار زیادی به این جستجوادامه بدهد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار