گوناگون

نه عوام اهل سنت به سنت عمل می کنند و نه عوام شیعه پیروی از ائمۀ اطهار

نه عوام اهل سنت به سنت عمل می کنند و نه عوام شیعه پیروی از ائمۀ اطهار

پارسینه: به آقایان کردستانیها و بلوچها ـ به همۀ آنها از قول من سلام برسانید. ما آمده ‏ایم که اسلام را از این وضع نجات بدهیم،

پارسینه: امام خمینی در اولین روزهای بازگشت به ایران در بهمن 1357 در مدرسه علوی سخنان قابل تاملی درباره اختلاف شیعه و سنی بیان کردند که بدین شرح است:

مسئلۀ اختلاف بین پیروان دو طایفه و دو مذهب، ریشه‏اش از صدر اسلام است. در آن وقت خلفای اموی، و خصوصاً عباسی، درصدد بودند که اختلاف ایجاد کنند. مجالس درست می‏کردند و[به اختلاف]دامن می‏زدند. این اختلاف کم کم اسباب این شد که در بین عوامِ از اهل سنت و عوامِ از اهل شیعه این تنافس پیدا شد؛ وگرنه نه عوام اهل سنت به سنت رسول‏ اللّه‏ عمل کرده و می‏کنند و نه عوام اهل شیعه پیروی از ائمۀ اطهار کرده ‏اند.

ائمۀ اطهار ما کوشش کردند تا اینها را داخل در آن جمعیت کنند، با آنها نماز بخوانند، به تشییع جنازه‏های آنها بروند. زمانْ کم کم آمد به این طرف، و قدرتمندان این کار را کردند برای اینکه این دو طایفه با هم سرگرم باشند، و خودشان هر کاری می‏خواهند بکنند.


آیت الله پسندیده و امام خمینی/قم 1358
قریب سیصد سال پیش از این، سیاست خارجی در ایران و در شرق[اجرا]شد. آنها بیشتر درصدد این مسائل برآمدند. کارشناسهای آنها اشخاص و طوایف را مطالعه کردند و روحیات مردم را دیدند و همۀ جهات مادیات ما را تحت مطالعه قرار دادند، و از دو راه خواستند از ما بهره‏ گیری کنند: مادی، می‏بینید که بهره ‏گیری کردند؛ بهره‏ گیری روحانی هم این بود که به این اختلافات دامن زدند و ما را بیشتر، از هم جدا کردند.

اینکه می‏بینید یک کلمه وقتی از یک آدمی در اینجا صادر می‏شود، آن را عَلَم می‏کنند و چند هزار، چند صد هزار چاپ می‏کنند، نه اینکه یک آدم معمولی این کار را بکند، این دولتها و این خارجیها هستند که به آن دامن می‏زنند و آنطور منتشر می‏کنند... .

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام[اختلاف کنیم]. اسلام بالاتر از این معانی است که ما به واسطۀ اختلاف مسلکی از اسلام مثلاً چه بکنیم. ما که می‏بینیم الآن اسلام در معرض خطر است، بر همۀ ما لازم است که دست به هم بدهیم و از آن اشتباهاتی که در سابق بوده دست برداریم، دستهایی را که مثل سابق[می‏خواهند]ما را از هم جدا کنند قطع کنیم.

و من امیدوارم که به کوشش شما دانشمندان آنجا و ما طلبه‏ های اینجا بتوانیم این جدایی را برداریم. چنانچه اختلافاتی هم در بین خود ما هست: اختلاف بین اخباری و مجتهدین، این یک باب بود؛ بین صوفیه و متشرعه هم یک باب بود؛ و اخیراً بین احزاب ـ بَعْضُها مَعَ بَعْض؛[یا]بین دانشگاهی و روحانی. و آنها به اختلافات دامن می‏زدند تا ما را به خودمان مشغول کنند و همۀ حیثیت ما را ببرند؛ هم مادیات ما را چپاول کنند، هم معنویات ما را از بین ببرند. ولی الآن ملت ما بیدار شده است، هم در طرفهای شما بحمداللّه‏ به برکت وجود شما، و هم در اینجا به برکت روحانیون اینجا. امیدوارم که خداوند به همۀ شما سلامت بدهد. و به آقایان کردستانیها و بلوچها ـ به همۀ آنها از قول من سلام برسانید. من خدمتگزار همۀ شما هستم. ما آمده ‏ایم که اسلام را از این وضع نجات بدهیم، مسلمین را از این تفرقه‏ ها نجات بدهیم. ان‏شاءاللّه‏ موفق باشید.

حضار: احمد مفتی‏ زاده و جمعی از اهالی کردستان/18 بهمن 1357/مدرسه علوی

ارسال نظر

  • ناشناس

    خدا رحمت کند آیت الله پسندیده را. آدم خوبی بود.

  • ناشناس

    اماما، هر روز که میگذرد بیشتر به تازگی و زیبایی فرمایشاتتان پی می برم

  • ناشناس

    مرحوم منتظری هم یکبار در اظهارنظری در این مورد با همان لهجه نجف آبادی خطاب به اهل سنت گفته بود: هم کتابهای شما چرت و پرت داره، هم کتابهای ما.

  • ناشناس

    دقت دارین امام تو چه موقعیتی این حرفا رو میزد. خداییش وحدت امکان پذیره اگه همه مون درد اصل اسلام رو داشته باشیم...

  • باستانی

    به شرطی که از توهین به مبانی اهل سنت اجتناب کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار