گوناگون

هوک: مردم ایران خواهان اعمال فشار از خارجند/ اگر رابطه برقرار شود آلودگی تهران را کم و سربازان جنگ ایران و عراق را مداوا می‌کنیم

هوک: مردم ایران خواهان اعمال فشار از خارجند/ اگر رابطه برقرار شود آلودگی تهران را کم و سربازان جنگ ایران و عراق را مداوا می‌کنیم

پارسینه: برایان هوک در یادداشتی سرشار از ادعاهای غیرمستند به طور تلویحی به این موضوع اشاره کرده که فشارهای آمریکا موجب سختی زندگی مردم ایران و آسیب به میحط زیست این کشور شده و در اظهار نظری عجیب مدعی شده مردم ایران خواهان فشار خارجی هستند.

هوک: مردم ایران خواهان فشار از خارجند/ اگر ارتباط برقرار شود آلودگی تهران را کم و سربازان جنگ ایران و عراق را مداوا می‌کنیم
به گزارش خبرنگار «پارسینه»، برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وازرت خارجه آمریکا که همواره ادعا کرده است تحریم‌های این کشور زندگی مردم عادی ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، در یادداشتی که برای « نیویورک تایمز » با عنوان «ایران باید با آمریکا سازش کند» نوشته، به طور تلویحی به این مساله اشاره کرده است که فشار‌های آمریکا موجب سختی زندگی مردم عادی ایران شده است.

هوک در این یادداشت که در آستانه سالروز قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا نگاشته، مدعی شده است که شمار اندکی از ایرانیان از نظام حمایت می‌کنند، چرا که نتوانسته است به وعده‌های رهبران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ برای ایجاد یک جامعه خوشبخت عمل کند.

او حکومت ایران را به سرکوب، فساد و سوءمدیریت در داخل و دامن زدن به خشونت‌ها در خارج از کشور متهم کرده و می‌گوید شبکه گروه‌های شبه نظامی به ایران اجازه داده در خارج از مرز‌های خود قدرت نمایی کند، اما سوءمدیریت مالی در داخل و تحریم‌های آمریکا متحدان ایران را محدود کرده است.

هوک در یادداشت خود نوشته مساجد ایران خالی شده اند، افراد کمی به دنبال روحانی شدن هستند، و فرار مغز‌ها و سرمایه‌ها شدید است.

نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا سپس این پرسش را مطرح می‌کند: «آیا زمان کنار گذاشتن سیاست‌هایی که مردم ایران و آمریکا را از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷ شمسی) جدا کرده اند فرانرسیده است؟»

هوک ادامه می‌دهد: «مردم ایالات متحده و ایران باید روابط دیپلماتیک داشته باشند. ما می‌توانیم یک سفارت جدید آمریکا در تهران که برای گردشگران، مسافران تجاری، و معلمان روادید صادر می‌کند را پیش‌بینی کنیم. همچنین پرواز‌های مستقیمی از تهران به نیویورک و لس آنجلس برقرار خواهد بود. قبل از انقلاب آمریکا دومین شریک تجاری ایران بود. دوباره باید چنین شود. قبل از انقلاب ۵۰ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های آمریکایی تحصیل می‌کردند. از سر گرفتن روابط به باز شدن درب به روی فرصت‌های شگرف منجر خواهد شد.»

برایان هوک که همچون دیگر مقامات آمریکایی همواره مدعی بوده است تحریم‌های این کشور علیه مردم عادی ایران نیست، این بار می‌نویسد: «با روابط آزاد میان ایالات متحده و ایران، با هم می‌توانیم آلودگی هوای تهران را کاهش دهیم، خانه‌هایی بسازیم که در مقابل زلزله‌های کرمانشاه مقاومت می‌کنند، به کهنه سربازان جنگ ایران و عراق مراقبت‌های پزشکی جدید ارائه کنیم، و آب را به دریاچه ارومیه و زاینده رود بازگردانیم.»

این اظهارات هوک به روشنی گفته‌های مقامات ایرانی همچون عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست، و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران را تایید می‌کند که تحریم‌های آمریکا علاوه بر تاثیر مستقیم بر مردم، به محیط زیست ایران هم آسیب زده است.

هوک سپس به آمادگی کشورش برای تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل جهت رسیدن به منافع مشترک اشاره می‌کند، اما آن را به این شرط موکول می‌کند که ایران باید مانند یک کشور عادی، نه یک عنصر انقلابی عمل کند و معیار‌های مورد نظر خود را این گونه برمی شمارد: «پایان دادن به پیگیری [ساخت] سلاح هسته‌ای، توقف آزمایش موشک‌های باستیک، توقف حمایت از گروه‌های تروریستی، و کنارگذاشتن بازداشت خودسرانه دوتابعیتی ها.»

او که کشورش رکوددار هزینه‌های نظامی است و سابقه‌ای طولانی در حمایت از دیکتاتوری‌های مختلف در سراسر جهان و پشتیبانی از گروه‌های شبه نظامی همچون القاعده یا در حال حاضر «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را دارد، مدعی شده است که ایران باید از سرمایه گذاری روی «دیکتاتور ها، تروریست ها، موشک‌ها و شبه نظامیان» دست بردارد.

البته نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا ادعا‌های عجیب تری هم دارد: «آن‌ها (مردم ایران) از ملت‌ها می‌خواهند که با فشار از خارج کمک‌شان کنند. این بهترین و شدنی‌ترین راه برای ارتقای صلح و تامین حقوق و آزادی‌های مردم ایران است که سزاوار آن هستند و سال ۱۹۷۹ به آن‌ها وعده داده شده بود.»

به این ترتیب او علاوه بر اعتراف تلویحی خود به تاثیر فشار‌های آمریکا بر زندگی مردم، این بار هم به طور ضمنی این موضوع را می‌پذیرد که مردم ایران در سال ۱۳۵۷ به دنبال تامین حقوق و آزادی‌هایی بودند که توسط حکومت مورد حمایت واشنگتن از آن‌ها سلب شده بود.

البته هوک هم می‌داند که در نهایت این مردم ایرانند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند: «اگرچه در نهایت تعیین جهت کشور به مردم ایران بستگی دارد، ایالات متحده، بنابر جوهره آزادی‌های خودمان، از صدای مردم ایران که مدت هاست ناشنیده گرفته شده پشتیبانی خواهد کرد.»

ارسال نظر

  • ناشناس

    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
    تا وقتی مسیولین بیعرضه مون هستن همه غلط ها رو خودشون میکنند و نیازی به غلط کردن آمریکا نداریم

  • ناشناس

    از اعدام اقا زاده ها چه خبر؟ مردم‌ ایران فقط اعدام آقازاده ها را بیشتر می طلبند.

  • شیرین صفوی

    شما فعلا آقا زاده ها رو بیرون کنید و تابعیت رو ازشون بگیرید !!!!! جرا باید بگن مرگ بر آمریکا بعد بیان آمریکا بعد برن تو استخر های مختلط یا با کیف و کفش میلیونی جلوه نمایی کنن چه شما چه اروپا چه کانادا ؟؟؟!!

  • ناشناس

    همه ازداخل و خارج از طرف ملت ایران حرف میزنن، حتی این الدنگهای بی همه چیز!

  • ناشناس

    حرف حساب جواب نداره خداییش . هیچی نگین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار