گوناگون

تکمیل خط لوله صلح با تاخیر چهار ساله

تکمیل خط لوله صلح با تاخیر چهار ساله

پارسینه: وزیر انرژی و منابع طبیعی پاکستان از تکمیل ساخت خط لوله گاز ایران به پاکستان تا پایان سال 2018 خبر داد.

به گزارش «پارسینه»، شهید خاقان عباسی، در مصاحبه مطبوعاتی برای تشریح دستاوردهای دولت پاکستان در سه سال گذشته با اشاره به این که خط لوله گاز ایران- پاکستان، موسوم به خط لوله صلح، تا پایان سال ۲۰۱۸ تکمیل می شود از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

عباسی همچنین از تکمیل خط لوله تاپی (ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند) تا ژانویه ۲۰۲۰ خبر داد. این خط لوله جدی ترین رقیب صادرات گاز ایران به پاکستان و هند است.

به گزارش پرس تی‌وی، وزیر انرژی پاکستان در حالی از پایان عملیات ساخت خط لوله تا سال ۲۰۱۸ می گوید که حسن روحانی در ماه مارس و طی سفری که به پاکستان داشت از اجرای کامل این پروژه دربخش ایران خبر داده بود.

ایران برای تکمیل این پروژه در مجموع ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است اما پاکستان نتوانست به اهداف تعیین شده برای تکمیل این پروژه تا سال ۲۰۱۴ عمل کند.



این پروژه در سال ۲۰۱۰ و با هدف ساخت ۱۸۰۰ کیلومتر برای انتقال روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان برنامه ریزی شد.

پاکستان که به شدت از کمبود انرژی رنج می برد روزانه نزدیک به ۱۲ ساعت قطعی برق را تجربه می کند. بحران انرژی در پاکستان طی سال های اخیر با کسری ۴۰۰۰ مگاواتی بدتر نیز شده است و این کشور ۱۹۰ میلیون نفری تنها امکان تهیه گاز دو سوم مردمش را دارد.



حال با توجه به حضور هندی ها در ایران به منظور سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در بندر چابهار و توافق سه جانبه توسعه این بندر بین ایران، هند و افغانستان به نظر می رسد پاکستانی ها برای تکمیل پروژه خط لوله صلح عجله بیشتری به خرج دهند چرا که نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای فوق می تواند به عنوانی تهدیدی علیه منافع اقتصادی و استراتژیک پاکستان تعریف شود که دشمنی دیرینه ای با هند دارد و از کاهش نفوذ خود در افغانستان نیز در هراس است.



ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار