گوناگون

نقش پدر در شکل گیری تصور دختران از همسر آینده

نقش پدر در شکل گیری تصور دختران از همسر آینده

پارسینه: پدران در شکل‌گیری تصوری که یک دختر می‌تواند از همسر آینده خود داشته باشد به صورت مثبت یا منفی نقش مستقیم دارند. نقش پدر به عنوان حامی برای همه فرزندان صدق می‌کند اما این می‌تواند برای دخترها بسیار پررنگ‌تر باشد؛ به ویژه در محیط اجتماعی، ما که چه بخواهیم و چه نخواهیم به زن به عنوان فردی که نیاز به پشتیبان و حامی دارد، نگاه می‌شود

اینکه پدر خانواده یک منبع غنی از محبت و تکیه‌گاه عاطفی باشد که همیشه به احساسات دختر خود توجه دارد و برای او زمان اختصاص می‌دهد تا مشکلاتش را با او طرح کند، باعث می‌شود که دختر احساس نیاز و تشنگی نکند و از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری شود.
دکتر مرتضی امیدیان با اشاره به نقش پدر در زندگی دختران، اظهار کرد: در نظام خانواده هم پدر و هم مادر نقش مهمی در زندگی فرزندان دارند؛ به ویژه در روابط با دختران، پدر نقش ویژه‌ای دارد، از این نظر که نحوه ارتباط پدر و مادر الگویی است برای تصورات دختر از مردی که در آینده قرار است با او زندگی کند.
وی ادامه داد: اگر پدر حاکم و زورگو باشد احتمالاً برای دختر، تصویری منفی از مردان به وجود می‌آید و ممکن است این ارتباط را قبول نداشته باشد. در مقابل نیز، اگر پدر ضعیف باشد می‌تواند الگوی نامناسبی برای فرزند خود به ویژه فرزند دختر باشد.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مسلماً برخی حرف‌ها زنانه هستند و یک دختر این حرف‌ها را تنها با مادر خود در میان می‌گذارد اما بخشی دیگر نیز کاملاً پدرانه است که یک دختر تنها می‌تواند با پدر خود آن‌ها را در میان بگذارد. از این جهت یک خانواده متعادل می‌تواند نقش بسیار مهمی در روابط آینده دختر خود داشته باشد.
نقش پررنگ حمایتگری پدر برای دختر
وی با اشاره به تاثیر نقش پدر در زندگی مشترک دختران، بیان کرد: پدران در شکل‌گیری تصوری که یک دختر می‌تواند از همسر آینده خود داشته باشد به صورت مثبت یا منفی نقش مستقیم دارند. نقش پدر به عنوان حامی برای همه فرزندان صدق می‌کند اما این می‌تواند برای دخترها بسیار پررنگ‌تر باشد؛ به ویژه در محیط اجتماعی، ما که چه بخواهیم و چه نخواهیم به زن به عنوان فردی که نیاز به پشتیبان و حامی دارد، نگاه می‌شود. بنابراین در این نوع جامعه، پدران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
امیدیان گفت: واقعیت اجتماعی ما این است که اگر یک دختر، پدری قوی نداشته باشد تا حدودی در محیط جامعه آسیب‌پذیر می‌شود.
پدر، منبع عاطفی غنی در خانواده
این روانشناس با اشاره به نحوه صحیح محبت کردن پدر به دختر، خاطرنشان کرد: قطعاً شکل محبت کردن پدر به دختر مهم است؛ نیاز به احترام، صمیمیت، محبت، عشق و توجه در دختران بسیار قوی است و پدر می‌تواند منبع غنی عاطفی برای دختران در محیط خانه باشد.
وی گفت: در بسیاری از مواقع وقتی نیاز به محبت در خانه تأمین نشود، ممکن است فرد در خارج از خانه در جستجوی آن باشد و این جستجوی محبت در خارج از خانواده، در اغلب موارد منجر به بروز آسیب‌ها و پیامدهای منفی می‌شود.
نقش پدر در پیشگیری از آسیب‌های متوجه دختران
امیدیان افزود: در بحث روان‌شناسی زن می‌دانیم که جنبه جنسی روابط در زنان بسیار کمتر است و در آن‌ها، بیشتر نیاز به محبت و عشق پررنگ است و این ممکن است آن‌ها را به سمت برخی مشکلات بکشاند. اینکه پدر خانواده یک منبع غنی از محبت و تکیه‌گاه عاطفی باشد که همیشه به احساسات دختر خود توجه دارد و برای او زمان اختصاص می‌دهد تا مشکلاتش را با او طرح کند، باعث می‌شود که دختر احساس نیاز و تشنگی نکند و از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری شود.
وی گفت: روابط متعادل و مسئولیتی که یک پدر و در کل والدین دارند، بسیار مهم است. باید توجه داشت که وقتی والدین تصمیم می‌گیرند فرزندی را به دنیا بیاورند موظف هستند که به حقوق او احترام بگذارند اما متاسفانه این فراموش می‌شود و برخی فکر می‌کنند که تنها وظیفه به دنیا آوردن کودک را دارند در حالی که ما موظف هستیم به وظایف عاطفی، مادی، شناختی و اجتماعی نسبت به فرزندان خود عمل کنیم. حتی روابط بین مرد وزن می‌تواند مامنی برای حل مشکلات در خانواده باشد و آن‌ها را کاهش دهد و رعایت نکردن این موارد خود می‌تواند مشکل ایجاد کند.
عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: به پدران و مادران توصیه می‌شود که به دنبال آموزش باشند و آگاهی خود را نسبت به فرزندان جوان و نوجوان خود افزایش دهند و در حد توان خود به وظیفه‌شان عمل کنند.
منبع : خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار