گوناگون

حضور خبرنگار CNN در نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه؛

مخابره پیام بازدارندگی تهران به جهان از دریچه دوربین شبکه CNN

مخابره پیام بازدارندگی تهران به جهان از دریچه دوربین شبکه CNN

خبرنگار سی ان ان مستقر در تهران ۱ مه ۲۰۲۴ در جریان بازدید از توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران نگاه اختصاصی این بنگاه رسانه‌ای را به ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی بیان کرده و می‌نویسد: «به سی‌‌ان‌‌ان دسترسی نادری به نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب تهران داده شد که قابلیت‌‌های هوایی و فضایی از جمله انواع سلاح‌‌هایی را که ماه گذشته علیه اسرائیل استفاده شد، به نمایش می‌‌گذارد.رسانه‌های آمریکایی هرگز اجازه ورود به ایران را نداشتند.»

پارسینه: سرتیپ پاسدار «علی بلالی» مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال «فرد پلیتگن» خبرنگار آمریکایی سی ان ان در تهران که جمهوری اسلامی در حمله ۱۴ آوریل خود چند موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد، با لبخندی بر لب می‌گوید: «باید از اسرائیلی‌ها بپرسید.» اما او بسیار خوشحال است که موشک‌‌ها و پهپادهایی را که ایران در اولین حمله‌‌ مستقیم از خاک خود علیه اسرائیل استفاده کرد، به بازدید عمومی گذاشته است. بلالی می‌گوید: «این یک اقدام تنبیهی بود.» دو هفته پس از اینکه خاورمیانه در آستانه یک جنگ همه‌جانبه قرار گرفت و ایران در تلافی حمله هوایی اسرائیل به محوطه سفارت ایران در دمشق صدها پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرد، تهران مشتاق است به جهان نشان دهد که چنین توانمندی‌هایی دارد و قادر به مقابله با یک درگیری گسترده‌تر در صورت مواجهه با آن است.در ۱۹ آوریل، اسرائیل با حمله‌ای مشکوک به حمله تلافی جویانه ایران پاسخ داد.

هر دو اقدام ایران و اسرائیل خسارات کمتری به همراه داشت و به نظر می‌‌رسید که هدف هر دو طرف احیای بازدارندگی است. این وضعیت منجر به کاهش تنش‌ها شد، اما با ادامه حمله اسرائیل به غزه، خطر جنگ همچنان در منطقه وجود دارد. در نمایشگاه دائمی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در غرب تهران، ده‌‌ها موشک بالستیک برد بلند و متوسط در کنار موشک‌‌های کروز و پهپادها به نمایش درآمده‌اند. این نمایشگاه با هدف نمایش توسعه و پیشرفت برنامه پهپادی و موشکی ایران است. بلالی که خود فرمانده سابق موشکی در جنگ هشت ساله ایران و عراق بوده که در سال ۱۹۸۸-۱۳۶۷ پایان یافت، به سی‌‌ان‌‌ان می‌‌گوید: «امروز پهپادها و موشک‌‌های ما به عامل مهمی برای قدرت و اجرای قدرت در جهان تبدیل شده‌‌اند.»

او می‌گوید رگبار عظیم پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل یک موفقیت بزرگ بود. حمله ایران به اسرائیل شامل پهپادها، موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز بود. در حالی که پدافند هوایی این رژیم برای رهگیری پرتابه‌ها فعال شد، اما آسمان شب بر فراز شهرهای اسرائیل روشن شد. در همین حال، نیروهای هوایی اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن در آسمان مشغول بودند و سعی داشتند تا حد امکان پهپادها و موشک‌های ایرانی را رهگیری کنند. بلالی می‌‌گوید: «ناتو، آمریکا و کشورهای عربی منطقه می‌‌خواستند برای پهپادها، موشک‌‌ها و موشک‌‌های کروز ما موانعی ایجاد کنند، اما شکست خوردند. دنیا نتوانست جلوی ما را بگیرد.» ارتش اسرائیل مدعی شد که «۹۹ درصد» پرتابه‌‌های شلیک شده از سوی ایران توسط اسرائیل و شرکای آن رهگیری شده و تنها «تعداد کمی» از موشک‌‌های بالستیک به سرزمین‌های اشغالی رسیده است.

 

ایرانی‌‌ها اظهار کردند که موفق شده‌‌اند به دو نقطه در داخل اسرائیل از جمله پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب حمله کنند. دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای نظامی اسرائیل مدعی شد: موشک‌‌های بالستیکی که به اسرائیل رسیدند بر روی پایگاه هوایی سقوط کردند اما تنها آسیب‌‌های ساختاری جزئی وارد کردند.سرتیپ علی بلالی با ایستادن در مقابل دو موشک بالستیک قدر و عماد که به گفته او در حملات به اسرائیل نقش داشته، می‌گوید: «دقیق، کمتر از ۵ متر.» او می‌‌گوید برد این موشک‌‌ها بیش از ۱۰۰۰ مایل است و می‌تواند کلاهک‌‌هایی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم (۱۱۰۲ پوند) حمل کند. این ژنرال می‌افزاید: موشک دیگری به نام خیبر که به گفته وی از آن نیز استفاده شده است، کلاهک جنگی حدود ۳۲۰ کیلوگرمی را حمل می‌کند.

بزرگ‌ترین نیروی بالستیک منطقه

موشک‌‌های بالستیک ایران مدت‌‌هاست که ادعا می‌شود باعث نگرانی ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه شده است، زیرا آنها خواستار محدود کردن برنامه موشکی به عنوان بخشی از هرگونه توافقی هستند که واشنگتن با تهران صورت می‌دهد. ایالات متحده می‌گوید ایران دارای بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه است و توان موشکی خود را یکی از «ابزارهای اصلی بازدارندگی» می‌داند. ایران در گذشته تاکید کرده است که برنامه موشکی آن صرفا برای اهداف دفاعی است. جان کرزیزانیاک، محقق پروژه کنترل تسلیحات هسته‌ای ویسکانسین در واشنگتن دی سی، به سی ان ان گفت که ایران در سال‌های اخیر و تا زمان حمله به اسرائیل، حداقل پنج حمله موشکی بالستیک فرامرزی بزرگ در منطقه انجام داده است.

شامل دو حمله به داعش در سوریه و سه حمله در عراق است که ایران می‌گوید نیروهای آمریکایی، شبه‌‌نظامیان کرد و اطلاعات اسرائیل را هدف قرار داده‌‌ است. همچنین در نمایشگاه تهران یک پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰ سنتینل ساخت لاکهید مارتین به نمایش گذاشته شده است که ایران در سال ۲۰۱۱ سرنگون کرده است. مقامات آمریکایی در آن سال به سی ان ان گفتند که این پهپاد بخشی از یک ماموریت شناسایی سیا بوده که هم جامعه اطلاعاتی و هم پرسنل نظامی مستقر در افغانستان را شامل می‌شد. سه سال بعد، ایران اعلام کرد که موفق به کپی برداری از این پهپاد شده است. بلالی می‌گوید: «توسعه موشکی ایران کلید راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی است. در توانمندی‌‌های دفاعی‌‌مان به هیچ‌‌کس تکیه نمی‌‌کنیم.پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم و بیشتر پیشرفت خواهیم کرد. دستاوردهایی وجود دارد که هنوز درباره آنها صحبت نشده است.»

پهپادها به همان اندازه برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مهم هستند. این نمایشگاه مراحل مختلف توسعه پهپادهای آنها را نشان می‌دهد، از پهپادهای چوبی کوچک مورد استفاده در جنگ ایران و عراق گرفته تا مدل‌‌هایی که ایرانی‌‌ها می‌گویند دارای قابلیت رادارگریز هستند. یکی از برجسته‌ترین آنها شاهد ۱۳۶ است، یک پهپاد ارزان‌قیمت انتحاری که مسیر پرواز برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، پهپاد پرتاب می‌شود و سپس به طور مستقل به سمت منطقه هدف پرواز می‌کند.در حالی که ایرانی‌‌ها اذعان دارند از ده‌‌ها پهپاد شاهد ۱۳۶ برای هدف قرار دادن اسرائیل استفاده می‌کنند، هم ایالات متحده و هم اوکراین تهران را به دادن صدها هواپیما به روسیه متهم می‌کنند و مسکو از آنها برای ضربه زدن به شهرهای اوکراین و زیرساخت‌‌های انرژی استفاده می‌کند. ایرانی‌ها همواره این ادعاها را رد کرده‌اند. ژنرال ایرانی که در مقابل یک سکوی پرتاب ایستاده است، می‌‌گوید : «شاهدها مسافت کمی را به صورت آهسته پرواز می‌کنند. همه چیز از قبل برنامه‌ریزی شده است. مسیر پرواز با توجه به توانایی‌‌های دشمن و نقاط کور رادارها و تمامی عناصری که می‌توانند به ما در رسیدن به هدف کمک کنند، انتخاب می‌شود.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار