گوناگون

عجز «اپل» و «دانشگاه کمبریج» در برابر قوانین سانسور چین!

عجز «اپل» و «دانشگاه کمبریج» در برابر قوانین سانسور چین!

پارسینه: انتشارات دانشگاه کمبریج از تصمیم خود برای سانسور مطالب در چین منصرف شده است.

عجز «اپل» و «دانشگاه کمبریج» در برابر قوانین چین!
دانشگاه کمبریج
این انتشارات به درخواست مقام‌های چینی، تصمیم گرفته بود صدها مطلب که از نظر دولت این کشور حساس است را سانسور کند.از جمله این موضوعات کشتار میدان "تیان‌آن‌من" شهر پکن، در سال ۱۹۸۹ میلادی است.

دولت چین گفته بود اگر این مطالب سانسور نشود، انتشارات دانشگاه کمبریج حق انتشار مطالب دیگر را هم در این کشور نخواهد داشت.این انتشارات بعد از اعتراض‌ها در تصمیم خود بازنگری کرد.

چندین استاد دانشگاه از کشورهای مختلف جهان امروز دوشنبه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) در طوماری از تلاش دولت چین برای "صدور سانسور" در موضوعاتی سخن گفته‌اند که روایت متفاوتی با روایت‌های حکومتی در چین دارند.

مقام‌های چینی از انتشارات دانشگاه کمبریج بریتانیا خواسته بودند حدود ۳۰۰ مقاله را از فصل‌نامه خود در چین از دسترس خارج کند و در ازای آن اجازه انتشار مطالب دیگر را خواهد داشت.این دانشگاه روز جمعه (۱۸ اوت) گفته بود: "ما تایید می‌کنیم که یکی از موسسه‌های واردات در چین به ما دستورالعملی را داده تا بعضی مطالب را در فصلنامه(ما) در چین مسدود کنیم."
عجز «اپل» و «دانشگاه کمبریج» در برابر قوانین چین!
منتقدان، شرکت اپل را به همکاری با دولت چین در تشدید سانسور متهم کرده‌اند
انتشارات دانشگاه کمبریج همچنین گفته بود: "ما با این خواسته اولیه موافقت کردیم تا مطالب دیگر علمی و آموزشی‌ کماکان در دسترس پژوهشگران و مدرسان بازار چین باقی بماند."حدود یک ماه پیش هم، شرکت اپل فروش ده‌ها وی‌پی‌ان را در چین متوقف کرد که انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشت.

تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل اما از تصمیم این شرکت در توقف عرضه نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان در چین دفاع کرد.آقای کوک گفته است: "مانند کشورهای دیگر، ما هر جا که فعالیت کنیم قوانین آن کشور را رعایت می‌کنیم."

استفاده از شبکه‌های مجازی خصوصی یا وی‌پی‌ان‌ها معمولا برای مقابله با سانسور و محدودیت نظارت دولت‌ها به کار می‌رود.منتقدان، شرکت اپل را به همکاری با دولت چین در تشدید سانسور متهم کرده‌اند.

این شرکت آمریکایی اما در پاسخ گفته هر چند با موضع دولت چین در این باره مخالف بوده اما مجبور بوده "با قوانین این کشور خود را وفق دهد."چین از جمله کشورهایی است که کنترل و نظارت وسیعی بر اینترنت اعمال می‌کند و دسترسی به سایت‌ها و مطالبی را که نامطلوب می‌داند، مسدود می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر در چین فیلتر هستند و حتی جستجوگر گوگل و دسترسی به منابع خبری خارجی از جمله بی‌بی‌سی مسدود است.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار