گوناگون

نخستین صدای پخش شده در فضا ۶۰ ساله شد

نخستین صدای پخش شده در فضا ۶۰ ساله شد

پارسینه: امروز ۱۹ دسامبر سالگرد ۶۰ سالگی پخش نخستین صدایی است که توسط انسان ضبط و در فضا پخش شد.

این صدا توسط دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا در آستانه کریسمس ضبط شد و از طریق یک ماهواره فوق سری به فضا پرتاب شد. وظیفه حمل این ماهواره را موشک بین قاره‌ای اطلس بر عهده داشت.

در آن زمان که هنوز ارتباطات رادیویی سریع‌ترین و برترین روش یافتن مخاطبان بود، استفاده از ماهواره برای انتقال پیام به فضا حرکتی بسیار انقلابی محسوب می‌شد و لذا آمریکا علاقه‌ای نداشت که در مورد جزئیات این فناوری نوظهور خود اطلاعات زیادی در اختیار دیگران قرار دهد.

علیرغم گذشت زمان طولانی، هنوز هم مردم زیادی در مورد پرتاب اولین ماهواره مخابراتی دنیا که حامل پیام مذکور بود، چیز زیادی نمی‌دانند. این ماهواره ۶۸ کیلوگرمی Signal Communication by Orbiting Relay (SCORE) نام داشت و با مخفی کاری کامل به فضا پرتاب شد.

چهار ایستگاه زمینی در نقاط مختلف آمریکا در حال کنترل ارتباطات با این ماهواره بودند تا اگر پیامی در واکنش به پیام آیزنهاور دریافت شد ان را ضبط کرده و حتی امکان تبادل پیام مستقیم را فراهم کنند. اما چینی چیزی رخ نداد. این ماهواره تا سال ۱۹۵۸ به فعالیت خود ادامه داد و در مجموع ۳۵ نفر در دنیا از ماموریت واقعی آن مطلع بودند.
منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار