گوناگون

چرا کودکان نق می‌زنند؟

چرا کودکان نق می‌زنند؟

پارسینه: کودک اغلب اوقات نمی‌تواند مسایل‌اش را به خوبی مطرح کند ودر نتیجه سعی می‌کند از راه تکرار و نق زدن، منظورش را بیان کند

چرا کودکان نق می‌زنند؟



پارسینه: میدانید چرا کودکان نق می‌زنند؟ به دلیل اینکه موثر است. با این حال این بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید از آن جلوگیری کنید. به گفته «لارل اسکاتز» پزشک متخصص اطفال، کودکان برای دلایل بسیار ساده نق می‌زنند، نق زدن توجه والدین را جلب می‌کند.

یکی از کارشناسان می‌گوید: «به نظر می‌رسد نق نق کردن یک پدیده طبیعی برای اعتراض کردن بچه‌های زیر ۳ سال به همراه چند کلمه نامفهوم باشد. ولی در سنین بالاتر، این درست شبیه به چیزی مابین گریستن و شکایت کردن است.»

به جای اینکه بر روی عمل نق زدن کودکتان تمرکز کنید تلاش کنید دلیل نق زدن او را متوجه شوید. آیا می‌داند نق زدن کار زشت و آزاردهنده‌ای است؟ برخلاف آنچه والدین تصور می‌کنند کودک تصور منفی از عمل نق زدن خود ندارد.

دلایل مختلفی سبب نق‌زدن کودکان می‌شود؛ یکی از این علت‌ها، ناکامی است. وقتی کودک به هدفی که دارد نمی‌رسد، نق می‌زند.

علت دیگر مربوط به ارتباطات کودک است؛ به‌عنوان مثال زمانی که والدین و اطرافیان کودک به او توجه نکرده و برای حرف‌هایش اهمیتی قائل نباشد، کودک سعی می‌کند با نق زدن و تکرار، اطرافیانش را وادار به گوش کردن و توجه کردن کند.

سوم اینکه کودک اغلب اوقات نمی‌تواند مسایل‌اش را به خوبی مطرح کند ودر نتیجه سعی می‌کند از راه تکرار و نق زدن، منظورش را بیان کند.

«دانیل آرونزون»، متخصص اطفال مقایسه‌ای انجام داده است: «اگر به بازی کودکی با پازل‌های مکعبی اش توجه کرده باشید، می‌بینید که چگونه او یاد می‌گیرد که اگر مکعب اصلی را بچرخاند، شکل یک حیوان درست می‌شود. جیغ زدن نیز شباهت زیادی به این کار دارد. کودکتان به واکنش‌های شما در مورد صدا‌هایی که از خود درمی آورد، توجه می‌کند و می‌فهمد که کدام از آن‌ها بیشترین تاثیر را روی شما می‌گذارد.» به عبارت دیگر، جای تعجب نیست که ناله‌های کودکتان را که دارای یک شیوه خاصی است، همیشه در گوش و یا زیر پوستتان احساس کنید.

هنگامی که ناله اتفاق می‌افتد، والدین باید یک نفس عمیق بکشند و به خودشان یادآوری کنند که کودک قصد عصبانی کردن آن‌ها را ندارد. در واقع کودک درخواست کمک دارد.

برای جلوگیری از نق زدن فرزند خود:
۱- زمانی که کودکتان شروع به نق زدن می‌کند، مستقیم در چشم‌های او نگاه کنید و و بعد از او بخواهید که ساکت شود. صدایتان را بلند نکنید و آهسته و با محبت با کودک حرف بزنید.
۲- به او بیاموزید که برای جلب توجه بیشتر می‌تواند آرام، اما با لحن قوی و محکم‌تر صحبت کند. می‌توانید برای او مثال‌های گوناگون بیاورید تا کودک منظور شما را به خوبی متوجه شود.
۳- قاطعانه روی حرف خود بمانید. هر وقت او شروع به نق نق کرد به او بگویید:"درست صحبت کن. " به کار بردن این عبارت مهم است، زیرا می‌فهمد که نق نق کردن برای او یا هر کس دیگری کار درستی نیست. مطمئن باشید که اگر قاطعیت بیشتری نشان دهید، فرزندتان هم خواسته شما را درک می‌کند و دست از نق نق بر می‌دارد.

البته یادتان باشد به بجه‌ها خاطرنشان کنید که حتی اگر به خوبی یک سخنران هم صحبت کنند، نباید انتظار داشته باشند که همیشه پاسخ مثبت بگیرند.

منبع: مرکز مشاوره مهرگان پژوه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار