گوناگون

انتقاد از قیمت نجومی مسکن در کلانشهرها/رفع مشکلات بازار مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی

انتقاد از قیمت نجومی مسکن در کلانشهرها/رفع مشکلات بازار مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی

پارسینه: نماینده مجلس یازدهم گفت: به موازات اهمیت اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی، لحاظ کردن تمهیدات لازم برای اجرای صحیح، دقیق و جدی این طرح، از ضروریات است، قطعا با عملیاتی شدن موارد مذکور، مشکلات بازار مسکن در کشور، نه تنها مرتفع خواهد شد بلکه رونق هر چه بیشتری در این حوزه جاری می‌شود.

شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس ، درباره وضعیت بازار مسکن، گفت: جمعیت و فعالیت های اقتصادی هر دو به سمت تمرکز در شهرها گرایش دارد، بیشتر نوسانات قیمت مسکن، از نوسان قیمت در مناطق شهری ناشی می شود؛ بنابراین بررسی علل نوسانات قیمت مسکن شهری، درک ما را در مورد رابطه بین بازار مسکن و اقتصاد کلان افزایش می دهد.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس ادامه داد: در سطح خرد، مسکن بزرگ‌ترین مؤلفه ثروت اغلب خانوارها است. در حقیقت برای اغلب خانوارها، مهم‌ترین معامله مالی، خرید مسکن است. همچنین ساخت یک واحد مسکونی، بخش مهمی از مخارج خانوار یا حتی بهتر بگویم کل ثروت خانوار را شامل می شود.
وی ادامه داد: مسکن از دیدگاه اقتصادی، یک کالای اقتصادی است و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به‌طور مستقیم اشتغال و درآمد ملی را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین مسکن از دیدگاه اجتماعی برطرف کننده یک نیاز اجتماعی است؛ بنابراین بررسی تحولات بخش مسکن و سیاست‌ها و رویکردهای اتخاذشده مربوط به آن می‌تواند تبیین‌کننده وضعیت و راهنمای عاملین بخش مزبور باشد.
انویه تکیه گفت: عواملی که بر قیمت مسکن تأثیرگذار هستند به همان میزان که برای خانواده‌ها مهم هستند، برای برنامه‌ریزان شهری، سازندگان، حرفه های مربوط به دادوستد املاک و تأمین کنندگان منابع مالی نیز دارای اهمیت است.
وی افزود: در کلیت امر، مسکن‌های موجود در کشور به دو دسته مصرفی و سرمایه‌ای تقسیم بندی می‌شوند، مسکن‌های مصرفی معطوف به منازلی می‌شوند که صرفا برای تهیه و مهیا سازی سرپناه خانوار‌ها خریداری یا اجاره می‌شوند و مساکن سرمایه‌ای که هدف از آن، خرید و سرمایه گذاری با هدف برخورداری از ارزش افزوده و حفظ ارزش پول در جهش‌های تورمی اقتصاد است.
وی ادامه داد: ضمن ضرورت اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، نباید این واقعیت را نادیده گرفت که در حال حاضر در عرصه مالیات ستانی کشور شاهد وجود نارسایی‌های بسیاری، همچون فرار‌های مالیاتی هستیم و در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم در فرآیند اجرا، یقینا چنین انحرافات و تخلفاتی در حوزه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بروز پیدا خواهد کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بنابراین به موازات اهمیت اجرایی شدن این قانون، لحاظ کردن تمهیدات لازم برای اجرای صحیح، دقیق و جدی این طرح، از ضروریاتی است که ‌باید مجدانه، مد نظر متولیان امر قرار گیرد و یقینا با عملیاتی شدن موارد مذکور، مشکلات بازار مسکن در کشور، نه تنها مرتفع خواهد شد بلکه رونق هر چه بیشتری در این حوزه جاری می‌شود و در سایه این رونق، عرصه اشتغالزایی کشور و کاهش ضریب بیکاری در جامعه با تحولاتی جدی و عمیق همراه خواهد شد.
وی گفت: طبق برآورد کارشناسان و مشاهدات عینی در بازار مسکن در حال حاضر قیمت مسکن در برخی شهرها و از جمله کلان شهرها تا دو برابر و حتی بیشتر افزایش یافته است. این در حالی است که میزان درآمد اقشار متوسط و کم درآمد جامعه تغییر قابل توجهی نداشته و از طرف دیگر سایر هزینه های زندگی نیز بالا رفته است، به همین دلیل باید دولت اقدام جدی در این زمینه انجام دهد.
انویه تکیه افزود: دولت از دو جهت باید اقدام کند، نخست اینکه منابع لازم برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت به مردم را فراهم سازد. در غیر این صورت امکان خانه دار شدن برای بخش اعظم جامعه علی الخصوص زوج‌های جوان امکان پذیر نخواهد بود. نکته دوم به اقدامات دولت در زمینه سایر شاخص های اقتصادی سطح کلان همچون مهار تورم، افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و غیره باز می گردد.
وی گفت: حل معضل مسکن جدا از سایر بخش های اقتصادی امکان پذیر نیست، مسکن جزئی از منظومه اقتصاد کل بوده و به همین خاطر رشد و رونق و حل مشکلات آن جز از طریق حل مشکلات سایر اجزا امکان پذیر نیست./

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار