گوناگون

انتقاد شاهزاده سعودی از آمریکا به دلیل کاهش روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس

انتقاد شاهزاده سعودی از آمریکا به دلیل کاهش روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس

پارسینه: ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در آمریکا، به واشنگتن نسبت به کاهش روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس هشدار داد.

ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در آمریکا روز گذشته علناً از سیاست‌های بایدن نسبت به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تعهد آمریکا در قبال این کشور‌ها انتقاد کرد.

این شاهزاده سعودی که در حال حاضر به عنوان رییس مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل فعالیت می‌کند در سخنانی در شورای آتلانتیک با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان و خروج بی برنامه واشنگتن از این کشور گفت: آمریکا باید مراقب رفتار‌های خود در روابطش با کشور‌های حاشیه خلیج فارس باشد.

این شاهزاده سعودی ادامه داد: روابط آمریکا و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس برای صلح و ثبات در منطقه ضروری است. من از بایدن می‌خواهم هر گامی که برمی دارد سنجیده باشد و بر پیوند تاریخی میان آمریکا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بیافزاید. ما باید به دنبال ساختار امنیتی جدید در منطقه باشیم.

جودی هود، معاون وزیرخارجه آمریکا در واکنش به این سخنان بلافاصله در پاسخ به اظهارات این مقام سعودی گفت: دولت بایدن همواره به حمایت از کشور‌های حاشیه خلیج فارس تاکید داشته و خواستار تعریف نقطه نظر‌های گسترده در مورد تهدیدات منطقه‌ای است.

هود در ادامه تاکید کرد: مشارکت امنیتی ما با شرکای حاشیه خلیج فارس به دلیل تهدید‌های موجود همچنان پابرجاست. ما بیش از ۷۰ سال است که حضور نظامی منظمی در منطقه داریم و این واقعیت اساسی هرگز تغییر نخواهد کرد.

جو بایدن در ماه‌های گذشته اعلام کرد دیگر در عملیات نظامی علیه مردم یمن با عربستان همراهی نخواهد کرد و تمامی قرارداد‌های فروش سلاح به عربستان را که در زمان دونالد ترامپ منعقد شده به حالت تعلیق درمی آورد.

علی رغم این سخنان واشنگتن همچنان یکی از حامیان اصلی سعودی‌ها در حملاتشان به مردم مظلوم یمن هستند. عربستان در حمله به یمن از تسلیحاتی استفاده می‌کند که در طول این سال‌ها واشنگتن آن‌ها را در اختیار ریاض قرار داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار