گوناگون

آیا ترامپ مجبور به عقب‌نشینی می‌شود؟

آیا ترامپ مجبور به عقب‌نشینی می‌شود؟

پارسینه: دوره معافیت هشت کشور از خرید نفت ایران به زودی پایان می‌یابد و بازار نفت در واکنش به این شرایط تازه با موج تازه‌ای از روند افزایشی روبرو شده است.در این شرایط اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه امریکا در نظر دارد فشار تحریم‌ها را افزایش دهد و سیاستهای تازه‌ای علیه ایران وضع کند اما رسانه‌های امریکایی در مورد کارایی این سیاست تردید دارند.

واشنگتن پست در گزارشی که امروز منتشر کرد نوشت:سیاست‌های تحریمی ترامپ علیه ایران نمی‌تواند امریکا را به هدفی که دنبال می‌کند برساند و تنها باعث تحمیل هزینه سیاسی و اقتصادی به امریکا و سرد شدن رابطه این کشور با شرکایش می‌شود.

دیوید کوهن یکی از اعضای سابق سازمان اطلاعات امریکا در این مورد در واشنگتن پست نوشت:در روز‌های اخیر ترامپ در توییتی خبر از تعلیق تحریم‌های کره شمالی داد و اعلام کرد که به نظر من در شرایط فعلی تحریم‌ها ضرورتی ندارد. این در حالیست که از نظر عملی هیچ تغییری در سیاست‌های کره شمالی ایجاد نشده است. این یعنی ترامپ به تنهایی و بدون توجه به سیاست‌هایی که سال‌ها در آمریکا اجرا شده است تصمیم به تعلیق تحریم گرفته است و دیگر اینکه ترامپ پذیرفته است که سیاست‌های تحریمی علیه کره شمالی بی‌نتیجه بوده است.

این وضعیت در مورد ایران هم مصداق دارد. من اطمینان دارم که تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران بی نتیجه خواهد بود و دیر یا زود امریکا مجبور به توقف تحریم‌ها بدون حصول هیچ نتیجه‌ای می‌شود.

کوهن ادامه داد: مطالعات من در زمینه روابط خارجی امریکا و تحریم‌ها علیه شماری از کشور‌ها نشان داد در صورتی تحریم اقتصادی علیه یک کشور امریکا را به نتیجه مطلوب می‌رساند که سه شرط وجود داشته باشد. اول اینکه تحریم باید با هدف مشخص و قابل استحصال باشد. یعنی باید مشخص باشد که امریکا به دنبال چیست و امکان به دست اوردن آن را نیز داشته باشد. اگر امکان دست یابی به هدف وجود نداشته باشد، تحریم حتی اگر سال‌های طولانی اجرا شود بازهم امریکا را به نتیجه نمی‌رساند.

دوم اینکه تحریم‌ها باید همراه با سیاست‌های دیگر استفاده شود. سیاست‌هایی از قبیل: دیپلماسی، مذاکره، ارایه کمک‌های اقتصادی در شرایط خاص و غیره. اگر یک کشور تحریم شود و آمریکا دیگر با آن کشور مراوده و مذاکره‌ای نداشته باشد، بدون شک تحریم نتیجه مطلوب امریکا را در بر ندارد.

سوم اینکه تحریم‌های یک کشور زمانی نتیجه بخش خواهد بود که کشور‌های دوست و هم پیمان امریکا به خصوص کشور‌های صنعتی در این زمینه با امریکا هم نظر باشند و سیاست‌های تحریمی را اجرا کنند. اگر کشور‌های صنعتی بخواهند با کشور تحریمی کار کنند، بدون شک راهی پیدا خواهند کرد و این یعنی شکست سیاست امریکا. البته امریکا تلاش می‌کند با استفاده از ابزار دلار کشور‌های دیگر را مجبور به تبعیت کند، ولی در دنیای چند قطبی امروزی این ابزار کارایی ندارد. اگر این سیاست برای طوره طولانی استفاده شود و کشور‌های دیگر با استفاده از این ابزار مالی تحت فشار قرار بگیرند، سیاست‌ها و ابزار‌های دیگر ایجاد می‌شود از قبیل: اتحادیه مالی یورو، معامله نفت با سبد ارزی، تجارت پایاپای و ده‌ها راه دیگر که در سال‌های اخیر شاهد استفاده از آن‌ها بودیم.

وی در انتهای گزارش نوشت:دیری نخواهد پایید که همان طور که ترامپ در توییتی تحریم‌های امریکا علیه کره شمالی را لغو کرد، تحریم‌ها علیه ایران را نیز لغو می‌کند، زیرا این سیاست کارایی ندارد.
منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار