گوناگون

نگرانی عمیق ساختار امنیتی اسرائيل از قرارداد آمریکا و عربستان

نگرانی عمیق ساختار امنیتی اسرائيل از قرارداد آمریکا و عربستان

پارسینه: رهبر حزب یش‌‌آتید می گوید که تمامی ساختار امنیتی اسرائيل از قرارداد عظیم تسلیحاتی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده با عربستان سعودی دچار نگرانی عمیق است .

نگرانی عمیق ساختار امنیتی اسرائيل از قرارداد آمریکا و عربستان

به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از تایمز اسرائیل، یائیر لاپید، رهبر یش‌آتید ضمن ابراز احترام به دنالد ترامپ بیان کرد که قرارداد عظیم و خطرناک واشنگتن- ریاض و سکوت نتانیاهو در قبال آن اسرائیل را در معرض آسیب رها کرد.

رئیس حزب یش‌آتید، یائیر لاپید گفت که سرتاسر بدنه‌‌ی امنیتی اسرائيل دچار نگرانی عمیق از قرارداد عظیم تسلیحاتی ایالات متحده با عربستان سعودی است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تعهدات خود در مقابل ضرورت‌های امنیت ملی را بجا نیاود، زیرا نه از این قرارداد جلوگیری کرد و نه تلاش کرد خطرهای ناشی از آن را کاهش دهد.

قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری که عظیم‌ترین قرارداد تاریخ آمریکاست، بنا به اظهار وزرات خارجه‌ ایالات متحده شامل سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، کشتی، هلیکوپتر، هواپیماهای تجسسی، تانک، زرادخانه، و سامانه‌های امنیت سایبری می‌شود.

لاپید اظهارات نتانیاهو در مورد این قرارداد را «تقریبا بی‌محابا» و بی‌توجه به دغدغه‌های امنیتی اسرائیل خواند و نخست وزیر رژیم اسرائیل را متهم کرد که زیر فشار سیاسی داخلی برای این که سفر ترامپ، کاملا موفقیت‌آمیز نشان داده شود، محافظت از منافع اسرائیل را در منطقه را از یاد برد.

لاپید گفت اسرائیل از این قرارداد، اطلاع نداشت، اما اگر وزارت خارجه‌ای داشتیم که به مسؤولیت‌های خود می‌رسید و وزیر خارجه‌ تمام‌وقت می‌داشتیم، از این قرارداد هم باخبر می شدیم.

او به نگرانی‌های مشخص در خصوص محموله‌ای که به عربستان فروخته می‌شود گفت: «عربستان سعودی قدرتمندترین کشور سنی‌ مذهب است. گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القائده سنی هستند و میلیون‌ها نفر در این کشور از حامیان داعش و القاعده اند و حتی اگر از جانب عربستان سعودی خطری موجود نباشد، این تسلیحات با گروه‌های تروریست‌ سنی یک قدم بیشتر فاصله ندارند».

لاپید به خصوص به قرارداد همکاری استراتژیک، که به عنوان جزئی از قرارداد تسلیحاتی به شمار می‌رود، میان ریتهاون، پیمانکار نماینده‌ اسرائیل در فروش سامانه‌ ضدموشکی گنبد آهنین به ایالات متحده و عربستان سعودی اشاره کرد. طبق این قرارداد، ریتهاون یک مرکز امنیت سایبری برای عربستان سعودی خواهد ساخت و لاپید نگران آن است که یک روز از این مرکز برای حمله‌های سایبری علیه اسرائیل استفاده شود.

او اضافه کرد: «نگرانم زیر وقتی به آنها توانایی‌های سایبری بدهید، نمی‌توانید به آنها بگویید فقط علیه ایران از آن استفاده کنند. نه، علیه اسرائيل هم استفاده خواهند کرد».

لاپید هشدار داد که توانایی‌های تهاجم سایبری که عربستان سعودی از به عنوان بخشی از قرارداد تحویل خواهد گرفت، ممکن است برای اسرائيل آشوب‌های بی سابقه ای ببار آورد. او گفت: «ممکن است حتی برق اتاقی که در آن نشسته‌ایم را قطع کنند. ممکن است در وزارت دفاع اسرائيل نفوذ کنند».

رهبر حزب یش‌آتید که پیش از این وزیر دارایی بوده و اکنون در کمیته‌ی امور خارجه‌ کنست و زیرشاخه‌ی کمیته‌‌ی دفاع در امور امنیتی و اطلاعاتی عضو است، گفت که در این تحلیل تنها نیست و نگرانی‌های عمیقی «سراسر نهاد امنیتی موجود است».

وی اضافه کرد که «هنگامی که وزیر دفاع مخالف حرف‌های نخست وزیر را به زبان می‌آورد، آدم می‌فهمد که مشکلی در میان است. نهاد ارتش اسرائیل نگران است. شوخی نیست».

یکی از مفاد چشمگیر این قراراد این است که عربستان سعودی از ایالات متحده سامانه‌ ضد موشک بالستیکی ترمینال هوایی دفاع منطقه‌ای،‌ تاد،‌ تحویل می‌گیرد. این همان سامانه‌ای است که اخیرا ایالات متحده در کره‌ی جنوبی به کار گرفت تا در مقابل خطر پیانگ‌یانگ از خود دفاع کند. لاپید گفت که نگرانی فقط این نیست که عربستان سعودی این سامانه را در اختیار خواهد داشت، بلکه این است که از این سامانه در کل خاورمیانه استفاده شود و در نتیجه برتبری هوایی اسرائیل در منطقه کاهش یابد.

آخرین اخبار، تحلیل‌های ویژه و صفحه نخست نشریه‌های انگلیسی زبان در صفحه بین‌الملل


ارسال نظر

  • سبحان شاهمرادی اصولگرا

    قرابت سعودی و آمریکا کملا به سود اسرائیل است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار