گوناگون

شکلات سوئیسی برای صلح سوری!

پارسینه: امروز دوشنبه یک بار دیگر ژنو، میزبان مقامات و هیات هایی است که برای برقراری صلح در سوریه دور هم جمع شده اند؛ حالا دیگر چند ماهی است که امیدها برای پایان بحران در سرزمین شام بیشتر شده و نشانه های یک سوریه نسبتاً آرام دیده می شود. در روزهای منتهی به نشست امروز ژنو هم پالس های مثبتی دریافت شده که آتش بس فعلی گسترش پیدا کند. انگار دیگر همه از این آشوب و بلوای 5 ساله خسته شده اند و می خواهند هر طوری شده این تنش‌ها تمام شود.

به گزارش قانون، امروز دوشنبه یک بار دیگر ژنو، میزبان مقامات و هیات هایی است که برای برقراری صلح در سوریه دور هم جمع شده اند؛ حالا دیگر چند ماهی است که امیدها برای پایان بحران در سرزمین شام بیشتر شده و نشانه های یک سوریه نسبتاً آرام دیده می شود. در روزهای منتهی به نشست امروز ژنو هم پالس های مثبتی دریافت شده که آتش بس فعلی گسترش پیدا کند. انگار دیگر همه از این آشوب و بلوای 5 ساله خسته شده اند و می خواهند هر طوری شده این تنش‌ها تمام شود.
دیروز وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفر به سوئیس برای شرکت در نشست ژنو گفت: «آتش‌بس در سراسر سوریه و پایان دادن به خشونت‌ها در حلب، اولویت دولت آمریکاست.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، پیشتر جان‌کری ،وزیر خارجه آمریکا روزهای جمعه و شنبه (۱۰ و ۱۱ اردیبهشت) با استفان‌دمیستورا‌،نماینده ویژه سازمان ملل برای سوریه و نیز ریاض حجاب، نماینده مخالفان اسد در مذاکرات صلح تلفنی گفت‌وگو کرده بود. کری در این گفت‌وگوها بر لزوم برقراری آتش‌بسی دائمی در سراسر خاک سوریه تاکید کرد.
بر اساس توافق انجام‌شده میان آمریکا و روسیه از اولین دقیقه روز شنبه ۳۰ آوریل در دمشق و حوالی آن، لاذقیه و حلب آتش‌بس موسوم به «پروسه سکوت» آغاز شد. این آتش‌بس در دمشق ۲۴ ساعت و برای لاذقیه ۷۲ ساعت در نظر گرفته شده بود اما برای حلب زمان مشخصی تعیین نشده بود. فعالان حقوق بشر سوریه گزارش داده‌اند این آتش‌بس در مناطق تحت تصرف معارضان، ارتفاعات قطاع شرقی و نیز در استان ساحلی لاذقیه شکسته شده است.
در آستانه نشست ژنو، «فرانک والتر‌اشتاین‌مایر» ،وزیر خارجه آلمان هم خواستار برگزاری نشستی در برلین شد تا تحولات سوریه در آن مورد بررسی قرار گیرد.
اشتاین‌مایر در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «ولت‌‌آم زونتاگ» افزود قصد دارد با «استفان‌دی‌میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و «ریاض حجاب» ،رئیس هیات عالی معارضان در مذاکرات سوریه درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات ژنو رایزنی کند. وزیر خارجه آلمان گفت درباره درگیری‌های اخیر در حلب و دمشق نگرانی‌های فراوانی وجود دارد.
وزیر خارجه آلمان افزود: «پس از 5 سال جنگ داخلی در سوریه و کشته شدن 300 هزار نفر این موضوع اهمیت دارد که تمام نقش‌آفرینان را پای میز مذاکره بکشانیم و آنها را در همان جا نگه داریم و این در شرایطی است که با دستیابی به راهکاری برای حل بحران سوریه فاصله داریم.»
اشتاین‌مایر در عین حال گفت برکناری «بشار اسد» ،رئیس‌جمهور سوریه در آینده نزدیک را امکان‌پذیر نمی‌داند و به مذاکره میان دولت سوریه و معارضان برای تشکیل دولت انتقالی اعتقاد دارد، دولتی انتقالی که از نمایندگان مخالفان و دولت تشکیل شده باشد.
اما تحولات میدانی سوریه نشان می‌دهد از اوخر هفته گذشته و همزمان با نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی در شمال شرق استان لاذقیه، نیروهای ویژه ارتش سوریه موسوم به «شاهین صحراء و کماندوهای‌دریایی» و رزمندگان مقاومت در واکنش به حملات تروریست‌ها، عملیاتی را در حومه شهرک راهبردی «کبانی» آغاز کردند و توانستند ارتفاعات مهم
«1146،1154 ،1112 و الزویقات» را آزاد کنند.
اهمیت این ارتفاعات به این سبب است که در جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهرک کبانی قرار داشته و بر منطقه اشراف کامل دارند.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش می‌خواهد روسیه فشارها بر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای متوقف کردن حملات به حلب را افزایش دهد.
در همین حال مسئول سابق پرونده سوریه در وزارت خارجه آمریکا مدعی شد حملات نظام سوریه به حلب با خط مشی ثابت نظام در حمله به غیرنظامیان ظرف 5 سال گذشته همخوانی کامل دارد.
وی در این اظهارات مداخله جویانه افزود: به رغم اقدامات نظام سوریه، بحران آوارگان و فاجعه انسانی که ظرف 5سال گذشته ادامه داشته غرب هیچ اقدامی برای حمایت از سوریه در برابر اقدامات نظام اسد نمی‌کند و تحرکات نظام سوریه در حلب نشان دهنده آمادگی‌ها برای عملیات نظامی است که مذاکرات را به شکست می‌کشاند و سرمایه‌گذاری‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سوریه برای مرحله انتقالی در سوریه را ناکام خواهد گذاشت.
به هر حال به نظر می رسد تلاش ها برای ایجاد صلح درسوریه 2016، بیش از هر زمان دیگری جدی تر است و شواهد حاکی از آن است که اگر اتفاق خاصی نیفتد، قبل از شروع فصل پاییز، سرزمین شام بعد از 5 سال، نفس راحتی خواهد کشید و شهروندان سوری به زندگی نسبتاً آرامی برخواهند گشت. اینکه امروز در ژنو، چقدر از نقشه راه سوریه عاری از جنگ ترسیم می شودو چقدر کارها پیش می رود بسته به رضایت قدرت ها از حداقل امتیازاتی است که به دست می آورند. سوریه نزدیک به صلح است اگر اتفاق خاصی نیفتد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار