گوناگون

جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال ۱۴۰۰

جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال ۱۴۰۰

پارسینه: هرساله حدود یک میلیون دانش آموز درگیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم هستند. از آنجا که هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را نشان می دهد، نقشی سرنوشت ساز پیدا می کند. نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش آموزان و انتخاب آگاهانه و آزادانه آنها منجر شود.

هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره و براساس استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی، اولویت های ادامه تحصیل دانش آموزان در شاخه ها و رشته های تحصیلی تعیین می شود.

فرایند هدایت تحصیلی در طول سال در جریان است اما مرحله اجرایی و دریافت برگه های هدایت تحصیلی معمولا پس از اتمام امتحانات و در زمان ثبت نام مدارس انجام می شود.

آشنایی اولیا و دانش آموزان پایه نهم با فرآیند هدایت تحصیلی و شغلی به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها در تحقق اهداف برنامه های توسعه متوازن بین شاخه ای و بین رشته ای محسوب می شود.

در همین زمینه اخیرا اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اقدام به تهیه کتابچه راهنمای الکترونیک هدایت تحصیلی - شغلی ۱۴۰۰ و همچنین راهنمای ثبت نام پایه دهم ویژه دبیرستان های دوره دوم متوسطه و هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش در مناطق نوزده گانه تهران کرده است که می توانید از طریق کلیک بر روی این لینک به این کتابچه ها دسترسی داشته باشید.

در ادامه به منظور آشنایی با فرایند هدایت تحصیلی مروری بر برخی نکات مهم خواهیم داشت.

اهداف هدایت تحصیلی براساس ماده ۲ آیین نامه هدایت تحصیلی شغلی شامل موارد زیر است:

۱- شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان

۲- کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان

٣- کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی، براساس سیاست های توسعه ای کشور

اکنون که نظام آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بنیادین وارد مرحله نوینی از وظایف و مأموریت های محوله گشته، بازاندیشی و تقویت جایگاه و نظام راهنمایی و مشاوره و هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان امری ضروری به نظر می رسد.

اهمیت این موضوع در اهداف عملیاتی ۱، ۵ و ۲۱ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است:

- گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان

- طراحی و تدوین برنامه تعلیم و تربیت انعطاف پذیر، متناسب با ویژگی های شخصیتی و محیطی استعدادهای گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفایی استعدادهای خاص و افزایش کارآمدی و مفید بودن آنها

- طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و حرف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی های آنان

-استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه های تحصیلی، همه مؤید نگاه فرآیندی به مقوله ی هدایت تحصیلی-شغلی دانش آموزان

لذا با استناد به مصوبه جلسه ۶۶۶ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۳ آبان ۱۳۸۰ اجرای مواد ۹۶ و ۱۰۸ هدایت دانش آموز به مناسب ترین شاخه یارشته تحصیلی، براساس استعداد و علاقه وی و به تناسب امکانات و نیازهای کشور با ملاک های هدایت تحصیلی شامل سوابق تحصیلی (نمرات) و اجرای آزمون های مشاوره ای توانایی و رغبت امری ضروری بوده و اعتقاد بر آن است که نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش آموزان با انتخابی آگاهانه و آزادانه با توجه به تفاوت های فردی به ویژه رغبت، توانایی و شخصیت آنان منجر شود.

ملاکها و عوامل موثر در هدایت تحصیلی-شغلی

جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال ۱۴۰۰

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار