گوناگون

توجه به بخش کشاورزی ضروری است

پارسینه: با آمدن نام کشاورزی خود به خود نگاه ها به سمت درصدی از جمعیت کشور که در مناطق روستایی ساکن هستند می رود و فکر عموم بر آن است که رونق یا رکود کشاورزی بیشترین تاثیر را بر این مناطق خواهد گذاشت.

اما واقعیت امر این است بخش کشاورزی گستردگی بسیار فراتری از این دارد که می تواند نقش تاثیر گذاری در احیای اقتصاد کشور داشته باشد. که در این نوشتار به شرح مختصری از دلایل اهمیت این بخش می پردازیم.
**کشاورزی و رونق صنایع مختلف
به گزارش آکاایران دیر زمانی نیست که مفهومی تحت عنوان کسب و کار کشاورزی در ادبیات اقتصاد کشور مطرح گشته است. در یک تعریف کلی می توان کسب و کار کشاورزی را تمام فعالیت هایی دانست که به صورت غیر مستقیم مربوط به بخش کشاورزی است. در واقع صنایع و خدماتی را که هر کدام به طریقی وابسته به کشاورزی هستند. دسته اول صنایعی هستند که کشاورزان متقاضی آن ها هستند مانند صنایع ساخت ادوات کشاورزی و مکانیکی، صنایع مربوط به تولید اقلام و نهاده های کشاورزی و بسیاری دیگر از صنایع خرد و کلان را در بر می گیرد. از طرف دیگر برخی صنایع تبدیلی هستند که محصولات عرضه شده توسط کشاورزان را به فرآورده های مختلف تبدیل می کنند که شامل صنایع مربوط به امور غذایی،فروش محصولات کشاورزی،حمل و نقل و بخش های دیگر است.
برای درک جایگاه کسب و کار کشاورزی در اقتصاد می توان به سخنان عبدالمهدی بخشنده ،معاون وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد که از سهم 32 درصدی کشاورزی در فضای کسب و کار کشور خبر داد. در واقع کاملا واضح است که توجه به بخش کشاورزی علاوه بر آنکه موجب رونق کشاورزی کشور میشود بلکه بسیاری از صنایع وابسته به آن را نیز رونق می بخشد.
**شرایط اقلیمی مناسب برای کشاورزی
ایران کشوری است چهار فصل که در آن انواع و اقسام محصولات استراتژیک از جمله گندم،خرما، برنج، مرکبات و....را در آن می توان کاشت و به بهره رساند. اگرچه این چهار فصل بودن فقط مختص به ایران نیست اما واقعیت امر این است که این تفاوت آب و هوایی در ایران بسیار بیشتر احساس می شود.
و با نگاهی به برخی مناطق کویری ایران همانند یزد و مناطق شمالی مانند گلستان می توان به این تفاوت آب و هوایی پی برد. که همانگونه که گفتیم این تفاوت اقلیمی باعث شده تا شرایط برای کاشت انواع مختلف محصولات فراهم شود و از این حیث کشور ما دارای یک نوع مزیت رقابتی در عرصه کشاورزی در بین کشورهای منطقه است.
**رونق کشاورزی و کاهش آسیب های اجتماعی
همچنین یکی از مشکلاتی که اکثر کشورها مخصوصا کشور ما با آن دسته و پنجه نرم می کند بحث مهاجرت از روستاها به شهرها است. به طوری که بر حسب آمار در سال 1355 بیش از 50 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کردند که طبیعتا اکثر قریب به اتفاق آنها به کشاورزی و بخش های وابسته به آن مشغول بودند. اما امروزه کمتر از 30 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند و به شهرها مهاجرت کرده اند. این مهاجرت مقدمات مشکلات زیادی را فراهم آورده است که رشد بیش از اندازه حاشیه نشین ها، بیکاری،آلودگی،رکود بخش کشاورزی و....از جمله این مشکلات است.
که متاسفانه عدم امکانات کافی در روستاها، کشاورزی سنتی، عدم توجه کافی بخش دولتی به کشاورزی و خشکسالی نقش بسزایی در مهاجرت به شهرها داشته است. در واقع اگر این بی توجهی به بخش کشاورزی کماکان وجود داشته باشد در آینده نزدیک بر این مشکلات قطعا افزوده خواهد شد.
**کشاورزی و صادرات غیر نفتی
بحث صادرات غیر نفتی همواره از اهمیت خاصی در کشور ما برخوردار بوده است اما با توجه به کاهش بی سابقه قیمت نفت می توان ادعا نمود که بهترین و مطمئن ترین راه برای کسب درآمد کشور صادرات غیر نفتی است. که در این میان محصولات کشاورزی می تواند نقش خوبی را در رونق صادرات غیر نفتی بازی کند.
در حال حاضر بین 20 تا 25 درصد از صادرات غیر نفتی مربوط به بخش کشاورزی است که با توجه به موقعیت خوب کشور در این زمینه و همچنین نیاز کشورهای همسایه، مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس به محصولات بخش کشاورزی می توان گفت که توجه به بخش کشاورزی به میزان قابل توجه ای در افزایش صادرات غیر نفتی می تواند موثر باشد. همچنین از آنجایی که بخش کشاورزی آسیب پذیری کمتری در قبال بعضی تهدیدات اقتصادی همچون تحریم ها دارد لذا سرمایه گذاری در این زمینه و همچنین توجه بیشتر دولت به آن با اطمینان بیشتری همراه خواد بود.
*منبع: روزنامه تفاهم

ارسال نظر

  • ناشناس

    کشاورزی با کدوم آب؟! محصولی که با یه تنش یا آفت از بین میره و هیچ تضمینی نداره! آمار ۳۲ درصد از کجا اومده؟ حتما منظور سهم واردات در کسب و کار بوده نه تولیدات! دیگه گوشها از این آمار های بی مبنا پر شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار