گوناگون

حذف لبنیات از سفره مردم/دستگاه‌های نظارتی وظایف‌شان را کی باید انجام دهند؟

پارسینه: در حالی که صنایع لبنی در هفته‌های پایانی سال گذشته قیمت انواع محصولات خود را برای چندمین بار افزایش دادند، امسال هم در گرانی محصولات کشاورزی پیشتاز شدند و محصولات خود را گران‌تر از سال گذشته روانه بازار کردند. البته مشخص نیست که این میزان افزایش قیمت که به بهانه مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته، قانونی است یا خیر و دستگاه‌های نظارتی وظایف‌شان را کی باید انجام دهند؟



به گزارش پارسینه، علی‌رغم این‌که آمارهای رسمی مانند آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد صنعت لبنیات طی سال 1393 حدود 12 درصد رشد قیمت داشته است، لبنیاتی‌ها در برخی محصولات تا 50 درصد نیز افزایش قیمت را اعمال کردند که گشت و گذاری در بازار محصولات لبنی گواه آن است.

اسفند پارسال افزایش قیمت انواع شیر در بسته‌بندی‌های مختلف مورد اعتراض سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قرار گرفت و هشدار این دستگاه نظارتی گریبانگیر صنعتی‌ها شد، اما کارخانه‌های لبنی توجهی به آن نکردند و جز چند برند خاص مابقی صنایع تغییری در قیمت‌های افزایش یافته خود اعمال نکردند. در سال جاری نیز دقیقا در ایام تعطیلات نوروزی و بعضا هفته‌های پایانی فروردین‌ماه صنایع لبنی باز هم نشان دادند که در افزایش قیمت‌های خود پیشتاز هستند. البته آنها علت این افزایش قیمت را بالارفتن یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده برمی‌شمرند.

محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی درباره افزایش قیمت‌ لبنیات در نخستین ماه امسال معتقد است که شیر و پنیر که معاف از مالیات و ارزش افزوده هستند مشمول افزایش قیمت نشده‌اند و قیمت مابقی محصولات لبنی متناسب با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده تغییر کرده است.

وی می‌افزاید: در سال جاری نیز تغییر نرخ ارز برای صنعت لبنیات و تغییر نرخ عوارض به همراه دیگر عوامل مانند حمل‌و‌نقل، دستمزد، انرژی (برق) و غیره حدود پنج درصد بر قیمت تمام شده لبنیات تاثیر گذاشته است که طی پیشنهادی تقاضای افزایش قیمت به همین اندازه را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده‌ایم.

اما قیمت‌های جدید صنایع لبنی نشان می‌دهد که افزایش قیمت آنها نه تنها بیش از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده است بلکه شیر و پنیر هم که مالیاتی بر آنها اعمال نمی‌شود نیز در ردیف افزایش قیمت‌ها قرار گرفته‌اند، چرا که به عنوان مثال ماست دبه‌ای که تا پارسال 8000 تومان عرضه می‌شد با حدود 6.5 درصد افزایش به 8500 تومان رسیده است. قیمت شیر نایلونی یک لیتری نیز حدود 100 تومان افزایش قیمت داشته است و قیمت شیر بطری‌ یک لیتری هم با همین میزان افزایش قیمت مواجه شده است. برخی از فروشندگان لبنیات مطرح کرده‌اند که برخی از برندهای مطرح که سهم بیشتری در بازار داخلی این محصولات دارند باز هم در هفته‌های آینده روند افزایش قیمت خود را ادامه خواهند داد.

این‌ها در حالی است که در فروردین امسال معاون اول رییس جمهوری در بخشنامه‌ای، کلیه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

  • شیردوش

    برادرپارسین !هیسسسس... آب گران شده...افتاد؟

  • مهدی

    با اینکار بیماری را به مردم هدیه می دهند

  • مهدی

    از مسول محترم بررسی کامنت ها تشکر میکنم که تا دیر وقت کامنت ها را منتشر میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار