گوناگون

قصاب ها گوشت را گران می‌کنند؟

قصاب ها گوشت را گران می‌کنند؟

پارسینه: پس از آن همه جنجال درباره گرانی گوشت که هنوز هم ادامه دارد، این بار مسئولان بر روی تمام دلایل مربوط به گرانی خط بطلان کشیده و قصابان و دلالان را مقصر اصلی این موضوع دانسته اند!


قصاب ها گوشت را گران می‌کنند؟

تحریریه پارسینه: ماه‌هاست که اخبار گرانی گوشت به صورت پی در پی منتشر می‌شود. هر کدام از مسئولان در خصوص دلایلی گرانی اظهار نظرهای متفاوتی داشته اند که هر کدام از آنها جای بحث دارد اما به تازگی باز هم اتحادیه و مجمع صادرکنندگان به اتفاق نظر رسیده اند دلیل گرانی بازار را نابسامانی بازار و عدم نظارت ها دانسته اند.
علاوه بر آن مسئولان ذی ربط معتقدند که گرانی گوشت در مرحله توزیع اتفاق می‌افتد. آنها برای بهتر شدن وضعیت واردات گوشت را پیشنهاد می‌دهند. اخیرا علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه برای واردات این کالا به منظور تنظیم بازار برنامه‌ریزی شده، گفت: واردات از کشورهای آسیای میانه و استرالیا انجام می‌شود.

ملکی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر در کردستان و غرب کشور باعث محدودشدن ورود و عرضه دام به بازار شده است، اظهار داشت: به همین دلیل قیمت گوشت گوسفندی حدود ۵۰۰ تومان در بازار افزایش یافته است. او، قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه را به منظور عرضه به مغازه‌دارها ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و عرضه به مصرف‌کنندگان بین ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: دولت نیز در حال عرضه این کالا در بازار است؛ اما به دلیل یخبندان در راه‌ها، واردات گوشت از کشورهای آسیای میانه به کشور نیز با محدودیت مواجه شده که همین مساله نیز در بازار ایجاد مشکل کرده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه دولت در تکاپو است تا قیمت گوشت در بازار را کنترل کند، گفت: برنامه‌هایی داریم که گوشت گوسفند بیشتر از حد معمول وارد چرخه بازار شود تا برای شب عید، دچار مشکل نشویم. او در خصوص میزان واردات گفت: میزان واردات هنوز مشخص نیست؛ اما محل آن کشورهای آسیانه میانه و استرالیا پیش‌بینی شده است.

بازاربازی گوشت را گران کرد؟

با این حال، منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده معتقد است، اینکه می‌گویند به دلیل کمبود دام زنده قیمت گوشت قرمز افزایش یافته صحت ندارد و عامل گرانی گوشت مربوط به حلقه توزیعی و ناشی از دلال‌بازی‌هاست.

پوریان به آخرین وضعیت آمار صادراتی دام زنده و همچنین علت گران شدن گوشت در بازار اشاره کرد و گفت:‌ بر خلاف آنکه گفته می‌شود گرانی گوشت به دلیل کمبود دام در بازار است، باید گفت که ما با مازاد دام تولیدی در کشور مواجه هستیم به طوریکه هم اکنون ۷۰ میلیون رأس دام در کشور داریم که شاید ۲ درصد از کل تولید به صادرات اختصاص داده شود که هیچ خلاءی در بازار داخل ایجاد نمی‌کند.مضاف بر آنکه سالانه ۲۷ میلیون رأس دام به جمعیت دامی کشور اضافه می‌شود.

مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، عمده کشورهای مقصد صادرات دامی ایرانی را کشورهایی همچون کویت، عمان، قطر و امارات عنوان کرد و گفت: ‌به کشورهای بحرین و عربستان هم به صورت غیرمستقیم دام صادر می‌کنیم. این را هم باید گفت که ۹۵ درصد از نیاز کشور از منابع داخلی تأمین می‌شود و تنها ۵ درصد مربوط به واردات است.

در این میان سئوالی که مطرح می شود این است که با وجود صادرات گوشت و دام به کشورهای دیگر چرا در داخل با گرانی فرآورده های گوشتی روبه رو هستیم. به طوری که در ایام منتهی به سال نو در صورت عدم کنترل بازار، این موضوع به یک بحران تبدیل خواهد شد. پوریان اما می‌گوید؛ تمام صادرات ما با نظارت و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و آنقدر دام در کشور تولید می‌شود که با مازاد تولید هم مواجه هستیم و اگر می‌بینید قیمت گوشت در بازار گران شده به دلیل فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.

به گفته رئیس شورای تأمین دام زنده، طبق برآوردها قیمت تمام شده گوشت گوسفندی در مغازه‌ها باید ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد اما شاهدیم به دلیل عدم نظارت کیلویی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان در شقه فروخته می‌شود و حتی برخی قصابی‌ها هر نرخی که خود صلاح می‌دانند به مشتری می‌دهند.

به گفته مسئولان با کمبود نظارت‌ها قصابای قیمت‌ها را به صورت خودسرانه افزایش می‌دهند و هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد. با این تفاسیر نگرانی برای بالارفتن نرخ گوشت در آستانه وجود دارد و قرار است مسئولان مربوطه برای نظارت بر بازار گوشت جلساتی را برگزار کنند، اما آیا آنها می‌توانند از پس این مشکل بربیایند یا خیر؟ به اعتقاد برخی کارشناسان این جلسات باید با حضور اعضای ارگان های ذی ربط تشکیل شود تا با همکاری و هماهنگی آنها نابسامانی های فعلی بازار حل شود.


ارسال نظر

  • ali

    ناراحت نباشید مثل قیمت دلار آنقدر کش می دهند تا مردم به این قیمت عادت کنند ویواش یواش گوشت از سبدغذایی کم بشود ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار