گوناگون

پايان دوره تورم تک رقمی نزدیک است!

پايان دوره تورم تک رقمی نزدیک است!

پارسینه: با توجه به تاثيراتي كه اجراي سياست‌هاي انبساطي بر شاخص‌هاي اقتصادي دارد، مي توان پيش‌بيني كرد در ماه‌هاي آتي تاثيرات رشد پايه پولي بر تورم نمايان شود. هرچند پيش بيني نرخ تورم كار راحتي نيست اما به نظر مي‌رسد در صورتي كه دولت بخواهد به اجراي برنامه‌هاي انبساطي پولي اصرار داشته باشد، شاهد پايان دوره تورم تك رقمي خواهيم بود.

تحریریه پارسینه: در صورتي كه مسئولان در نظر داشته باشند سياست‌هاي انبساطي را براي ايجاد رونق در دستور كار قرار دهند، رشد نقدينگي و پايان دوره تورم تك رقمي قابل انتظار خواهد بود.

ايمان نوربخش كارشناس حوزه پولي و بانكي در گفتگو با پارسينه در بررسي سياست‌هاي سال‌هاي گذشته بانك مركزي گفت: در اين سال‌ها، بخش قابل توجهي از منابع بانك‌ها در بازار مسكن قفل و تبديل به دارايي‌هاي سمي شده است.
وی افزود: در مقابل بانك‌ها براي آنكه به تعهدات خود بتوانند عمل كنند، دست درازي‌هايي به منابع بانك مركزي داشته‌اند كه اين اتفاق باعث رشد پايه پولي شده است. در عين حال استقراض از بانك مركزي هزينه‌هاي بالايي را به بانك‌هاي خصوصي به عنوان جريمه اضافه برداشت تحميل كرده كه منجر به افزايش قيمت تمام شده پول و در نتيجه نرخ سود بانكي در معرض افزايش قرار مي‌گيرد.
این كارشناس حوزه پولي و بانكي در ادامه به تاثير اجراي سياست‌هاي رونق دولت بر شاخص‌هاي اقتصادي اشاره و تصريح كرد: در سال‌هاي گذشته دولت چند برنامه براي ايجاد رونق و تحرك در بازار ارايه كرده است. هر چند بسته خروج غيرتورمي از ركود و رفع موانع توليد هنوز اجرايي نشده است اما اجراي بسته ضربتي تسريع رونق كه سال گذشته از آذرماه به مورد اجرا گذاشته شد به خودي خود توانست اثرات قابل توجهي بر پايه پولي داشته باشد به طوري كه حدود ۱.۳ درصد از رشد پايه پولي در سال گذشته را اين بسته سبب شده است.
نوربخش اظهارداشت: با توجه به تاثيراتي كه اجراي سياست‌هاي انبساطي بر شاخص‌هاي اقتصادي دارد، مي توان پيش‌بيني كرد در ماه‌هاي آتي تاثيرات رشد پايه پولي بر تورم نمايان شود. هرچند پيش بيني نرخ تورم كار راحتي نيست اما به نظر مي‌رسد در صورتي كه دولت بخواهد به اجراي برنامه‌هاي انبساطي پولي اصرار داشته باشد، شاهد پايان دوره تورم تك رقمي خواهيم بود.

ارسال نظر

  • ببر مازندران

    من که دلم بدجوری واسه تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی 8- درصد دوره احمدی نژاد تنگ شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار