گوناگون

روایتی از بازداشت ۵۰ کارمند گمرک در سال ۹۵

روایتی از بازداشت ۵۰ کارمند گمرک در سال ۹۵

پارسینه: خبر بازداشت برخی از کارکنان گمرک به اتهام دریافت رشوه و تسهیل واردات کالای قاچاق و از سوی دیگر آزادی آنان با قرار وثیقه های میلیاردی در حالی صورت گرفته که پیش از این رئیس گمرک ایران از کاهش ضریب فساد خبر داده بود.

تحریریه پارسینه : طی شش ماه گذشته خبر از بازداشت حدود ۵۰ تن از کارکنان و مدیران گمرک منتشر شده که در تمام موارد از دریافت رشوه خبر می رسد. در این بین نام یک مدیر گمرک نیز به چشم می خورد. این امر طی ماه های گذشته باعث ایجاد بی اعتمادی در فضای گمرک و مشکلاتی برای بازرگانان شده است تا جایی‌ که برخی از بازرگانان از احتیاط بیش از حد مسوولان گمرک در ترخیص کالا و تخایر در این امر خبرمی‌دهند.

این در حالی است که رئیس گمرک ایران پیش تر اعلام کرده بود آمار تخلفات در گمرك قابل توجه نیست و این سازمان تخلفی در حد دستگاههای در ديگر نداشته اند. همچنین با وجود آنکه افراد در گمرک تغییر نکرده‌اند، اما به دلیل تغییر سیستم ضریب فساد کاهش پیدا کرده است.

کرباسیان همچنین گفته بود که هیچ کالایی در گمرک بدون مجوز وارد نمی شود اما طی ماههای گذشته خبر بازداشت برخی از کارکنان گمرک و همکاری آنها با قاچاقچیان عملکرد این سازمان را زیر سئوال برده است؛ افشای فساد در گمرک پرویزخان در منطقه مرزی استان کرمانشاه ، احضار ۲۲نفر از کارکنان گمرک و بنادردر بندرعباس به اتهام دریافت رشوه از قاچاقچیان و بازداشت مسئول گمرک شهید رجایی استان هرمزگان نمونه ای از این اخبار هستند که در ماه‌های گذشته تیتر رسانه های مختلف بوده است.

متاسفانه در سال‌های اخیر کارکنان برخی دستگاه‌ها و نهادها از جمله گمرک در پدیده شوم قاچاق که پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی، سیاسی به همراه دارد، به شکل مستقیم و غیر مسقتیم دخالت داشته اند تا جایی که کرباسیان نیز نسبت به عملکرد این سازمان انتقاد کرد.
ضد و نقیض هایی درباره گمرک ایران
مناطق آزاد دروازه های قاچاق

وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز طی این سال‌ها به قاچاق در کشور دامن زده و به جای اینکه سکوی صادراتی برای کشور باشند به سکویی برای رسوب کالاهای قاچاق شده‌اند و از اهدافی که قانون برای آن ترسیم کرده منحرف شدند.

در واقع ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بوده که دور کشور ایجاد شده، محلی برای ورود کالاهای قاچاق یا کالاهایی است که مستقیم نمی‌توانند از مبادی رسمی وارد شوند. در حالی که مناطق ویژه و آزاد برای دسترسی به راه‌های ترانزیتی و محلی به منظور توسعه صادرات است اما از این مناطق واردات چینی‌آلات، لوازم آرایشی و مواد خوراکی از ترکیه و چین شده است.

این در حالی است که دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بارها نسبت به اخبار و صحبت درباره قاچاق کالا در مناطق آزاد واکنش نشان داده و در محافل خبری این مساله را کاملا تکذیب کرده است.

اکبر ترکان معتقد است، آنها که می‌گویند مناطق آزاد دروازه کالاهای قاچاق شده‌اند به‌طور قطع معنای قاچاق را نمی‌فهمند چراکه کالاهای وارد شده از دروازه گمرکات ایران را نمی‌توان قاچاق نامید گمرکات مناطق آزاد به گمرکات اصلی وصل هستند و رصد می‌شوند.

ترکان چندی پیش در برنامه‌ی تلویزیونی متن-حاشیه نقش مناطق ویژه و آزاد در واردات قاچاق به کشور را ناچیز دانست و گفت که دیگر نهادها باید درباره قاچاق پاسخگو باشند.
به نظر می رسد طی ماه‌های گذشته گمرک به شدت زیر ذره بین مسولان قضایی قرار گرفته و اتفاقات اخیر درباره بازداشت برخی از کارکنان این سازمان به اتهام فساد نیز به این مساله دامن زده است؛ حال باید منتظر ماند تا اینکه نتیجه این بازداشت‌ها چه خواهد شد؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار