گوناگون

دولت ترکیه در آستانه ورشکستگی

دولت ترکیه در آستانه ورشکستگی

پارسینه: ادامه روند کودتا در ترکیه حتی اگر به نفع ارتش این کشور رقم نخورد بازهم می تواند منجر به سقوط اقتصاد این کشور شود.

تحریریه پارسینه؛ آذرجزایری: ادامه روند کودتا در ترکیه حتی اگر به نفع ارتش این کشور رقم نخورد بازهم می تواند منجر به سقوط اقتصاد این کشور شود. از شب گذشته تا کنون هیچ گونه تعاملات اقتصادی در این کشور صورت نگرفته و تمام بازارهای اقتصادی دنیا روابط خود را با این کشور متوقف کرده اند. قطعا ادامه این روند طی روزهای اینده می تواند اقتصاد این کشور را به طور کامل نابود کند و دولت را در آستانه ورشکستگی قرار دهد. خطری که از ابتدایی ترین دقایق کودتا با سقوط شدید ارزش لیر در مقابل ارزهای دیگر بوقوع پیوست.
به نظر می رسد دولت ترکیه همچنان در مقابل کودتای ارتش مقاومت می کند اما آنچه در سایه این اتفاقات بوقوع پیوسته قرار گرفتن دولت ترکیه در آستانه ورشکستگی جدی!



امروز ارزش لیر ترکیه در بازار ایران به شدت کاهش یافته اما قبل از آن باید به کاهش ارزش لیر در مقابل یورو و دلار اشاره کرد.
بر این اساس قیمت هر دلار ترکیه به ۳.۰۵ لیره و قیمت هر یورو به ۳.۳۷ لیره رسید. این در حالی است در شب گذشته ارزش دلار ۲.۸۷ لیره و یورو ۳.۱۹ لیره بوده است.
لیر ترکیه در بازار تهران نیز از حدود هزار و ۶۸ تومان به حدود هزار و ۲۰ تومان رسید.
آنطور که خبرها می رسد در حال حاضر تمام بازارهای اقتصادی مرتبط به این کشور تمام روابط خود را قطع کرده اند و از شب گذشته تا کنون تمام اقتصاد این کشور فلج شده است.
ترکیه طی سالهای گذشته از نظر اقتصادی روند روبه رشدی را طی می کرد و در تلاش بود تا با افزایش ارزش لیر و کاهش فاصله با دلار و یورو، ارز کشور خود را به یکی از ارزهای مهم دنیا بدل کند. دراین بین با رشد اقتصادی به دنبال مهر تایید بر اروپایی بودن کشور خود داشت.
این درحالی است که پیش از این پیش بینی می شد ترکیه تا ١۴ سال دیگر جزء ٢٠ قدرت اقتصادی برتر جهان قرار می گیرد. سال گذشته پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: تا ١۴ سال آینده آماده نظم اقتصادی جدیدی باشید که در آن آمریکا تأثیرگذاری کمتری دارد درحالی که نفوذ بازارهای نوظهور متعددی افزایش خواهد یافت و بعضی از بزرگ ترین اقتصادهای اروپایی عقب تر از آنها قرار می گیرند.


نمایی از وضعیت اقتصادی ترکیه پیش از کودتا


اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲.۹ درصد رشد کرده بود اما رشد اقتصادی ترکیه در سال گذشته میلادی بیش از انتظار بازار رشد کرد و به ۴ درصد رسید.

محاسبات موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد، درآمد سرانه این کشور که در سال ۲۰۱۴ میلادی بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۹۵ دلار بود، در سال گذشته به ۹ هزار و ۲۶۱ دلار افت کرد .

با نرخ های جاری نیز درآمد سرانه ترکیه در سال ۲۰۱۴ برابر ۲۲ هزار و ۷۳۲ لیرترک بود که در سال گذشته به ۲۵ هزار و ۱۳۰ لیرترک افزایش یافت. کاهش درآمد سرانه ترکیه در باز دلاری ناشی از افت شدید ارزش لیرترک در قبال دلار امریکا در سال گذشته می باشد.

محاسبات نشان می دهد که در سال گذشته میلادی تولید ناخالص داخلی ترکیه به روش تولید با نرخ های ثابت به رشد ۴ درصدی دست یافت که از نظر رقمی بالغ بر ۱۳۱ میلیارد و ۲۸۹ میلیون لیرترک ( هر دلار معادل ۲.۸۵ لیر ) است .

بر اساس همین محاسبات، در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی این کشور با نرخ های جاری ۱۱.۷ درصد رشد کرد و به یک تریلیون و ۹۵۳ میلیارد و ۵۶۱ میلیون لیرترک رسید.




در سال گذشته ارزش افزوده بخش کشاورزی ترکیه نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی با نرخ های ثابت ۷.۶ درصد رشد کرد و به ۱۱ میلیارد و ۹۲۶ میلیون لیر و با نرخ های جاری با رشدی به میزان ۱۹ درصد به ۱۴۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون لیرترک رسید.

به همین ترتیب ارزش افزوده بخش صنعت نیز با نرخهای ثابت ۳.۳ درصد رشد به ۴۲ میلیارد و ۸۸۹ میلیون لیرترک و با نرخهای جاری با ۸.۵ درصد رشد به ۴۵۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون لیرترک رسید.

در سال گذشته بخش خدمات با نرخ های ثابت ۴.۸ درصد رشد کرد و به ۷۸ میلیارد و ۲۵۷ میلیون لیرترک و با نرخ های جاری با رشدی به میزان ۱۱ درصد به یک تریلیون و ۱۲۰میلیارد و ۷۵۶ میلیون لیرترک رسید.

براساس داده های موسسه آمار دولتی ترکیه هزینه نهایی خانوارها در سال گذشته با نرخ های ثابت ۴.۵ درصد رشد داشت و به ۸۷ میلیارد و ۳۹۲ میلیون لیرترک و با نرخهای جاری با ۱۱.۴ درصد افزایش به یک ترلیون و ۳۴۱ میلیون و ۱۹۰ میلیون لیرترک رسید.




در مقابل هزینه های نهایی بخش دولتی با نرخهای ثابت ۳.۶ درصد رشد کرد و به ۳۰ میلیارد و ۹۶۶ میلیون لیر و با نرخهای جاری ۱۲.۷ درصد رشد کرده به ۳۹۶ میلیارد و ۶۰۴ میلیون لیرترک رسید.


ارسال نظر

  • ناشناس

    تا ما ایرانی ها باشیم هیچوقت دولت ترکیه ورشکست نخواهد شد !!! مسابقع میگذاریم تا هر چه اشغال هم داره بار کنیم بیاوریم در ایران !!از خوردنی و پوشیدنی و.و. !!

  • ناشناس

    لكوموتيو و موتور توسعه اقتصادى تركيه مثل تمامى اقتصادهاى توسعه يافته بر عهده بخش خصوصى است كه در سال ٢٠١٤ صرفاً يكصدوشصت ميليارد دلار در بخش صتعت صادرات داشته ، جهت اطلاع بازار پوشاك اروپا در اختيار توليدات تركيه است و يا ثلث سهم بازار يخچال فريزر انگليس در اختيار برندهاى توليد تركيه است و نهايتاً توسعه وسيع زيرساخت ها براى دستيابى به درامد جاه طلبانه پنجاه ميليارد دلار در گردشگرى تا سال ٢٠٢٤ ، حقيقتاً دستاوردهاى اقتصادى تركيه كه با ميدان دادن به بخش خصوصى و سرمايه گذارى خارجى از زمان تورگوت اوزال فقيد شروع شد تحسين برانگيز است

  • ناشناس

    لیر ترکیه در حدود 5% ارزشش را تا الان نسبت به دیروز از دست داده است. در صورتی که ریال ایران از سال 88 الی 92 مجموعا بیش از 350% درصد ارزشش را از دست داده است!

  • محمد

    ما ایرانیها نمیگذاریم ترکیه بر شکست بشه خخخ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار