حکم شرعی عقد نکاح معاطاتی
پارسینه: آیا عقد و نکاح معاطاتى جایز است؟ (به عنوان مثال پسر انگشترى را در دست دختر کند به قصد اینکه همسر یکدیگر شوند، بدون آنکه صیغه عقد بخوانند.)
همه مراجع: ازدواج معاطاتى، درست نیست و باید صیغه عقد خوانده شود. [۱]نکته: کاربرد اصطلاح «معاطات» در بیع است. بیع معاطاتی، یعنی بده - بستان و معامله عملی، بدون قرارداد در الفاظ خاص. اصل اولیه در عقود و ایقاعات، عدم صحت آنهاست و اطلاقاتی مانند «اوفوا بالعقود» که دلالت بر صحت معاطات در عقود دارد شامل عقد نکاح نمیشود. در سالیان اخیر برخی جریانات فکری- فرهنگی بدنبال آنند با سرایت ادله بیع معاطاتی به نکاح معاطاتی، مبنای شرعی برای ازدواج سفید جعل کنند.
پی نوشت:
[۱]آیات عظام امام، نورى، فاضل و مکارم: التعلیقات على العروة، باب العقد و احکامه، م. ۱. دفتر: آیات عظام رهبری، سیستانى، بهجت، وحید. آیت الله تبریزى، صراط النجاة، ج. ۱، س. ۱۴۷۹؛ آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج. ۲، س. ۱۲۴۹.
[۲]برای اطلاعات بیشتر به مقاله «عدم جریان معاطات در نکاح»، نوشته سید کاظم حسینی حائری، مجله فقه اهل بیت، ش. ۶۶-۶۷ مراجعه نمایید.
منبع:انوار طاها
ارسال نظر