گوناگون

خورشید طالقان

خورشید طالقان
پارسینه گروه فرهنگی-فرهاد خیابانی: امام زادگان بسیاری در شهرهای کشور بزرگ اسلامیمان آرامیده اند ،که مزارشان تجلی گاه عواطف انسانی و پناهگاه روحی مردم است. دوستداران اهل بیت (ع) مزار امام زادگان را دری گشوده به سوی آسمان معنویت و معرفت می دانند و هرگاه حاجتی داشته باشند, با توسل به روح ملکوتی این بزرگواران و با تقدیم سلام به آستان متبرک یادگاران عترت و خواندن زیارتنامه, آرامش روحی خود را باز می یابند.

در مورد امام زاده ها شاید معتبر ترین آنان خاندان مطهر حضرت موسی بن جعفر (ع)باشند که در پی دیدار با برادرشان حضرت امام رضا (ع) به ایران هجرت کردند نام مبارک ایشان امام زاده هارون بن موسی الکاظم (ع) است, که در 23رجب سال 160هجری قمری در مدینه بدنیا آمد. مادرش ام ولد بوده و ششمین فرند ا اولاد حضرت موسی بن جعفر (ع) میباشد.

آن حضرت مدت 20 سال از عمر شريفشان را در مدينه سپري كردند پس از هجرت مظلومانه امام همام علي بن موسي الرضا (ع)از مدينه به سمت خراسان ، ايشان نيز همانند ديگر خاندان بني هاشم به جهت اشاعه مذهب تشيع ،محيط نا امن مدينه را به مقصد ايران ترك نمودند .امامزاده هارون عليه السلام ابتدا به شيراز واز آنجا به اهواز وقم مهاجرت كردند. در سال 184 قمري عالم بزرگ قزوين شيخ حسن معروف به (ابو محمد) از طرف جمعي از شيعيان ساكن آن ديارایشان را به قزوين دعوت نمود با تشريف فرمايي آن حضرت به قزوين عمال ومامورين پليد حكومت عباسي وكار گزاران مامون لعنه الله عليه قصد دستگيري وقتل ايشان نمودند اين نقشه ايي كه از طرف مامون براي عموم سادات وامامزادگاني كه به ايران مهاجرت كرده بودند طرح ريزي شده بود اين امر موجب شد تا امام زاده هارون (ع) قزوين را ترك نموده ودر قريه در شمال اين شهر (طالقان)مخفي شوند امام سر انجام آن حضرت را در 21 ربيع الثاني سال 211 هجري قمري در سن 51 سالگي به شهادت رسيدند آيت الله مرعشي نجفي در مشاجرات سادات آورده اند يكي از فرزندان امام موسي كاظم (ع) امامزاده هارون (ع) است كه در اطراف قزوين كه فعلاٌ آن منطقه را اسم طالقان مي شناسند مدفون است از ايشان فرزندي به نام احمد واز او دو فرزند به نام محمد وموسي باقي مانده واز اين دو بزرگوار ساداتي در عالم از جمله در ايران وعراق ومصر وماورالنهر وبخارا بلاد هند منتشر هستند.
طالقان شهری است که همیشه در مسیر تاریخ مامن بزرگان از خاندان پیامبر و محبان اهل بیت (ع) بوده است .










براي اطلاع بيشتر به اين منابع مراجعه كنيد :
1- مشجرات آل ابي طالب تاليف شيخ ابوالحسن عمري(نسابه معروف).
2-منتقله الطالبين تاليف ابوالاسماعيل ابراهيم بن ناصري(م 850 ق).
3-بحر الانساب ،تاليف سيد مرتضي علم الهدي.
4-سوالسلسلـه العلويه ، الادعياد ، هردو كتاب از ابونصر نجاري.
5- النهايه،تاليف قلقشندي(نسابۀ معروف ).
6-العلم الزاهر في نفع نسب الاطاهر ،تاليف علامه قاسمي (قرن پنجم هجري).
7-رساله شرف الاسباط به تاليف علامه قاسمي قرن (پنجم هجري).
8-رساله التحفعۀ شدقمي معروف به(تحفته شدقم) .
9- لباب الاانساب تاليف مورخ مشهوربيهقي.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار