گوناگون

توسعه پایدار جز با تامین ایمنی رخ نمی دهد

توسعه پایدار جز با تامین ایمنی رخ نمی دهد

پارسینه:  رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: توسعه پایدار جز در سایه تامین امنیت و ایمنی میسر نمی شود و ما هر چه قدر شهر های ایمن تری داشته باشیم می توانیم زندگی بهتری را داشته باشیم.


زهرا صدراعظم نوری در پنل تخصصی ایمنی و مدیریت بحران که در حاشیه یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در برج میلاد برگزار شد، گفت: در ابتدا هفته پژوهش را تبریک می گویم و امیدواریم پژوهش در کشور و شهرداری های ما یک امر جدی و نهادینه بشود و اقدامات و فعالیت هایی با پشتوانه های تحقیقات و پژوهش صورت گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم کاهش هزینه در مخاطرات از جنبه توجه به ایمنی گفت: ما هر ساله هزینه های زیادی از بابت زلزله و حوادث رانندگی پرداخت می کنیم و لذا در مدیریت شهری در همه دنیا به ویژه در کشور ما برای کاهش اثرات مخاطرات چه مخاطرات انسانی و چه بلایای طبیعی باید تلاش شود تا هم سطح کارایی مدیران افزایش یابد و هم سطح مقابله با آن و این امر جز با توجه به حوزه ایمنی محقق نمی شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر عنوان کرد: شهرهای امروزی شهرهایی متراکم و پیچیده ای هستند که خدمات متعدی ارائه می دهند اما خود این پیچیدگی باعث می شود هر روز با مسائل مختلفی مواجه شویم .

وی با اشاره به شهر تهران به عنوان یک شهر آسیب پذیر گفت: در شهر تهران به واسطه اینکه به مسئله ایمنی توجه نشده است و توجه کافی به مسئله آسیب پذیری نمی شود، هزینه مخاطرات افزایش پیدا کند.

نوری با اشاره به دلایل افزایش هزینه مخاطرات در تهران بیان کرد: تراکم زیاد جمعیت، گسل های متعدد و به خصوص بافت فرسوده (حدود 3700 هکتار بافت فرسوده) و زیر ساخت هایی که بسیار فرسوده و قدیمی هستند باعث می شود میزان تاب آوری در مقابل حوادث کمتر بشود. این روند طی سال ها باعث شده مسئله ایمنی مورد توجه قرار گیرد و در ابعاد مختلفی به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد در برنامه ها و طرح های توسعه شهری نگاه به ایمنی جدی نبوده و ساز و کارهای لازم را برای توجه به ایمنی فراهم نمی کند لذا مسئله ایمنی باید هم توسط شهروندان و هم دست اندرکاران به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیته ایمنی شورا اضافه کرد: ما در تهران توسعه شتابانی داشتیم که در برخی مقاطع زمانی آهنگ آن کند و در برخی مقاطع سریع بود که این امر سبب شد تراکم فروشی شدت پیدا کند و کاربری های مختلف عمومی و خدماتی بیشتر به سمت کاربری های تجاری و اقتصادی تغییر یابد. در این شرایط نیز توجه به انتفاع اقتصادی سبب شد که در ساخت و سازها آن چنان که باید به موضوع ایمنی توجه نشود. لذا ما شاهد بودیم که در شمال شهر روی گسل ها و حاشیه رود دره ها ساختمان های بسیاری ساخته شود و همه اینها باعث شده برنامه ریزی و اعمال دیدگاه های فنی و علمی در مسئله ایمن سازی در شهر ها محدود باشد و مخاطرات به همراه بیاورد.

نوری تصریح کرد: لذا این گونه می توانیم در نظر بگیریم که توسعه پایدار جز در سایه تامین امنیت و ایمنی میسر نمی شود و ما هر چه قدر شهرهای ایمن تری داشته باشیم می توانیم زندگی بهتری را داشته باشیم. اگر ترس و ناامنی و نگرانی کمتر شود یقینا کیفیت زندگی افزایش می یابد.

وی گفت: پژوهش هایی در زمینه کیفیت زندگی و فراهم کردن سعادت انسان صورت گرفته است و سه عامل به عنوان مهمترین عوامل در ایجاد این شرایط مورد توجه قرار گرفته که عبارتند از احساس امنیت، احساس اجتماعی بودن و احساس احترام. این سه عامل در حقیقت می تواند به نوعی سعادت بشر را تامین کند. با توجه به این سه عامل می توانیم شرایطی را مهیا کنیم که به افزایش کیفیت زندگی منتهی شود.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا افزود: در مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی شهرها باید هر چه بیشتر مشارکت شهروندان را در پی داشته باشیم. ما در شهری زندگی می کنیم که شهروندان باید از درجه درکی برخوردار باشند که امنیت برایشان جدی باشد. به عنوان مثال آنقدر که در خرید محل سکونت یا محل کسب تجاری و اداری به ظاهر توجه می شود به موضوع ایمنی توجه نمی شود. در حالی که اگر این محل ها به مخاطره بیافتند تمام زیبایی ها و ویژگی ها ارزش پیدا نمی کند. در منطقه 22 شاهد ساختمان های بلند و زیبا هستیم اما اساسا خیلی به مسئله ایمنی در این ساختمان ها پرداخته نشده است.

نوری ادامه داد: در موضوع اطفا حریق مشاهده می کنیم کیفیت فضاهای تجاری بسیار پایین است که نمونه اش بازار بزرگ تهران است، جایی که قسمت اعظم اقتصاد کشور در آن رقم می خورد، شهروندان زیادی تردد دارند اما ایمنی آن بسیار پایین است. لذا در مسئله ایمنی باید تلاش کنیم تا در حقیقت تاب آوری شهر را افزایش دهیم و احساس مسئولیت شهروندان و مدیران را بیشتر کنیم.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در کانادا نقش مردم در اداره بحران برجسته می شود به طوری که هر فرد مسئول ایمنی خودش است. بنابراین در مسئله ایمنی مسئولیت پذیری تک تک شهروندان برای پیشگیری از وقوع حادثه تاکید می شود.

نوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث ایجاد زیر ساخت های اطلاع رسانی نیز از جمله موارد مهم در ارتقا ایمنی است و باید این مهم با سرعت و شفاف باشد و امکان پاسخ گویی را فراهم کند. باید تلاش شود در هنگام وقوع رخدادها اطلاع رسانی بشود. هر چقدر بتوانیم میزان آگاهی را افزایش دهیم و مسئله ایمنی را به عنوان موضوع جدی بپذیریم بهتر می توانیم در مقابل حادثه مقاومت کنیم و میزان تاب آوری را بالا ببریم. لذا امیدواریم با استفاده از پژوهش و تحقیقات به دستاوردهایی دست پیدا کنیم که ایمنی افزایش پیدا کند و شرایط بهتری فراهم شود.

نوری ادامه داد: امروز شهر تهران ناایمن است و در این شهر هر آن احتمال وقوع حادثه وجود دارد که باوجود تراکم جمعیتی باید نهادهایی مانند شورا ساز و کاری فراهم کند تا تاب آوری شهر را بالا ببریم.

وی افزود: لزوم دسترسی سریع به نقاط بحرانی در شرایط رخداد حادثه نیز از جمله مهم ترین کارهای سازمان مدیریت و پیشگیری بحران است که باید با سیستم های هوشمند انجام گیرد.

نوری گفت: تهران آمادگی در برابر وقوع زلزله، آتش سوزی گسترده و فرونشست را ندار

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار