گوناگون

نقش کمرنگ پژوهش های محض در مطالعات شهرداری تهران

نقش کمرنگ پژوهش های محض در مطالعات شهرداری تهران

پارسینه: رئیس شورای شهر تهران با کمرنگ توصیف کردن پژوهش های محض در شهرداری تهران خواستار توجه جدی تر به این حوزه شد.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در آئین اختتامیه دهمین جشنواره پژوهش ها و نوآوری در حوزه شهری با اشاره به انواع پژوهش های علمی گفت: تقریبا تمامی مطالعاتی که در شهرداری تهران انجام می گیرد در حوزه ها کاربردی است واین در حالی است که پژوهش های محض از جایگاه ویژه ای برخوردارند و ضرورت دارد تا مرکز مطالعات به این حوزه جدی تر توجه کند.

وی در ادامه با اشاره به بودجه مطالعات در شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون 3 درصد از بودجه دولت باید به حوزه پژوهش اختصاص یابد، در شهرداری تهران نیز بر همین اساس با کثر حقوق و مزایا در حدود 2 درصد از بودجه شهرداری به بخث مطالعات اختصاص داده می شود که رقمی در حدود 160 تا 200 میلیارد تومان است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: کمتر از 20 میلیارد تومان به مرکز مطالعات و سایر بودجه به 43 سازمان و مرکز دیگر که در شهرداری کار پژوهشی انجام می دهند تخصیص داده می شود.

وی با بیان اینکه هر سازمان حدود 4 میلیارد تومان در حوزه پژوهش جذب می کند گفت: متاسفانه هم اکنون پراکندی پژوهش در شهرداری به وضوح دیده می شود و آثار بسیار جدی را نمی بینیم.

هاشمی به موضوع این همایش اشاره کرد و گفت: مرکز مطالعات نخست باید پژوهش هایی را ترتیب دهد تا مشخص شود که درآمد کنونی شهرداری در کجا و به چه صورت هزینه می شود و اگر در جایگاه مناسب هزینه نمی شود دلیل آن چیست و پس از آن در خصوص محل مناسب هزینه کرد درآمدها پژوهش شود.

وی به حوزه پژوهش در شهر تاکید کرد و گفت: باید ببینیم که منابع مالی حوزه پژوهش در کجا هزینه شده و آیین پژوهش چقدر توانسته است راهگشا باشد.

رئیس شورای شهر تهران به وظیفه نظارتی شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: شورا نیز بر اساس وظیفه نظارتی خود باید مشخص کند چه میزان حوزه پژوهش و پژوهش ها به درستی انتخاب شده و به نیازهای شهر پاسخ داده است.

هاشمی تاکید کرد: این اقدامات در نهایت باید منجر به اصلاح ساختار پژوهشی شود که تاثیر آن بر محتوای پژوهش ها است تا با تمرکز بر اولویت های شهر به حل مشکلات بپردازد.

وی گفت: با هر پژوهش باید یک مشکل تهران را حل کنیم و مسائل شهر تهران با انجام پژوهش ها روز به روز کمتر شود این در حالی است که امروز وقتی یک مشکل را حل می کنیم، چندین مشکل دیگر سر بر می آورند که البته حل آنها دشوار تر از مشکل اولیه است.

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با تبریک به اعضای شورای شهر تهران به دلیل انتخاب کارشناسانه شهردار تهران گفت: به شهردار جدید شهر تبریک می گویم و امیدواریم هر چه زودتر بتواند در مسند خود بنشیند.

وی اعلام کرد: ما اعضای شورای شهر تهران با همان صمیمیتی که در دوران شهرداری دکتر نجفی با شهرداری بر قرار بود با شهردار جدید گام بر می داریم.

هاشمی در ابتدای این جلسه با گرامیداشت دهه تکریم و غبار روبی مساجد به سالروز صدور فرمان جنبش ضد تنباکو اشاره کرد و گفت: 127 سال پیش مرجعیت ایران حکم به جنبش ضد تنباکویی دادند تا بر اساس آن از معاهده ای بین المللی که بر علیه ایران بود خارج شویم.

وی ادامه داد: جالب است که این سالروز با خروج ترامپ از برجام تقارن پیدا کرده است معاهده ای بین المللی که منافع آمریکا را تامین نمی کرد.

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: می توان این معاهده را یکی از دستاوردهای دولت امید به شمار آورد که متن آن به گونه ای تنظیم شده بود که منافع آن برای طرفین حالت برد برد را داشت و چون امریکا حاضر به تحمل این حالت نیست از آن خارج شد.

هاشمی به بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: باید با توجه به فرامین ایشان تضامین لازم از دولت های باقی مانده گرفته شود.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار